۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۴۸
کد خبر: 81615854
T T
۰ نفر
نهضت زبان آموزی چینی در ایران ایجاد شود

تهران - ایرنا - سفیر سابق ایران در چین با تاكید بر اهمیت روزافزون زبان چینی گفت: باید یك نهضت زبان آموزی چینی را در ایران راه اندازی كنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، مهدی صفری بعد از ظهر امروز چهارشنبه و در نخستین همایش نقش زبان چینی در روابط ایرن و چین اظهار داشت: از سال 1978 تا سال 2013 كه ذخایر ارزی چین از صفر دلار به بیش از چهارهزار و 350 میلیارد دلار رسیده اهمیت زبان چینی نیز دو چندان شده است.

نخستین همایش نقش زبان چینی در روابط تهران - پكن با حضور دانشجویان این رشته و جمعی از صاحب نظران و كارشناسان در تالار مولوی دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دكتر صفر مجموع تجارت آمریكا و اروپا با چین را بیش از یك هزار میلیارد دلار عنوان كرد و افزود: اهمیت زبان چینی در روابط تجاری بین آمریكا و این كشور به اندازه ای است كه امروز بیش از 35 هزار آمریكایی مشغول فراگیری زبان چینی هستند.

سفیر سابق ایران در پكن با یادآوری تجربیات و مشاهدات مختلف خود از زبان آموزی دانشجویان غربی در چین گفت: بسیاری از دانشجویانی كه در چین مشغول آموزش زبان هستند از سوی شركت های بزرگ و چندملیتی بورسیه شده اند.

صفری تصریح كرد: 10 سال پیش حجم مبادلات تجاری بین تهران و پكن در حدود هفت میلیارد دلار بود ، اما این رقم در سال گذشته به 52 میلیارد دلار رسید و پیش بینی ما آن است كه در پنج سال آینده این رقم به 100 میلیارد دلار برسد.

وی تاكید كرد: سطح مبادلات تجاری ما هیچگاه و با هیچ كشوری به اندازه سطح روابط تجاری مان با چین نبوده است.

وی با بیان اینكه اولویت اول آموزش زبان در اروپا و آمریكا زبان چینی است اظهار داشت: من تضمین می كنم كه اگر فردی به طور كامل زبان چینی را فراگیرد فضای بسیار باز و مثبتی به ویژه از بعد مادی پیش روی خود خواهد داشت.

صفری با یادآوری تجربه خود در آموختن زبان های آلمانی و روسی گفت: زبان چینی آسان تر از زبان های دیگر است زیرا كه از یك منطق مشخص در نوشتن و آموزش بهره می گیرد.

سفیر سابق ایران در چین خواستار تقویت هرچه بیشتر آموزش زبان چینی در دانشگاه های كشور شد و گفت: كه در پنج سال آینده زبان چینی از نظر بازار كار مقام اول را در بین سایر زبان ها از‌ آن خود خواهد كرد.

محمد مهدی تهرانچی رییس دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز درپیامی به این همایش گفت: ضرورت آموزش و فراگیری زبان های بیگانه در كشور بر كسی پوشیده نیست و پیشینه تمدنی و تاریخی كشور چین به عنوان پر جمعیت ترین كشور جهان و چهارمین كشور از نظر وسعت حاكی از اهمیت زبان چینی و ضرورت یادگیری آن است.

وی افزود: جایگاه جهانی و منطقه ای كشور چین در میان كشورهای آسیا به ویژه رشد و توسعه سریع آن در دهه های اخیر اهمیت زبان چینی را دوچندان كرده است. همانطور كه شناخت تاریخ ، تمدن و فرهنگ ایران كه در اصطلاح در آن به عنوان ایران شناسی یاد می شود برای كشورهای بیگانه اهمیت دارد ، شناخت تمدن ، فرهنگ و افكار و اندیشه كشورهای بیگانه نیز باید برای ما ایرانیان اهمیت داشته باشد .

وی اضافه كرد: دست اندركاران مناسبات دوجانبه میان ایران و چین اعتراف دارند كه شناخت كشور چین به عنوان كشوری كه مناسبات گسترده اقتصادی و سیاسی با كشور ما دارد در درجه نخست برای مسوولان ، مدیران كشور و سیاستگذاران ، سپس برای ایرانیان امری ضروری است و به تایید صاحب نظران شناخت ما از این كشور بزرگ اندك است و بازشناسی آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

در این همایش همچنین محمد مهدی نائینی پیشكسوت زبان چینی با موضوع وضعیت توسعه زبان چینی در جهان سخنرانی كرد.

فراهنگ(3)**9129**آ.آ**1540**1569
۰ نفر