۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۳:۵۸
کد خبر: 81610357
T T
۰ نفر
ایرانیان در تاجیكستان ، یونان و  بوسنی عید مبعث حضرت محمد(ص) را جشن گرفتند

دوشنبه – ایرنا- ایرانیان در كشورهای تاجیكستان ، یونان و بوسنی در سالروز مبعث حضرت محمد (ص) پیامبر گرامی اسلام ، این عید بزرگ مسلمانان را جشن گرفتند.

به گزارش ایرنا ،‌ در سالروز بعثت حضرت محمد مصطفی (ص)‌ اسوه اخلاق و پیام آور مهربانی ، حسینیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیكستان میزبان حضور ایرانیان مقیم دوشنبه ، شهروندان تاجیك و جمعی از مسلمانان دیگر كشورها از جمله هم زبانان افغان بود كه این عید بزرگ را جشن گرفتند.

این مراسم شامگاه روز شنبه با اقامه نماز مغرب و عشاء آغاز گردید و در ادامه پخش سرود جمهوری اسلامی و متعاقب آن اجرای چند قطعه موسیقی توسط گروه هنری «دولت نذری» تاجیكستان ،‌ شركت كنندگان در جشن بعثت را به وجد آورد.

حجت الله فغانی ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیكستان این عید بزرگ را به همه مسلمانان تبریك گفت و ضمن تشكر از همه دست اندركاران برنامه ، هنرمندان تاجیكستان و گروه شاهنامه خوانی سفیران صلح و دوستی كه در طول یك هفته اقامت در تاجیكستان برنامه های متنوعی اجرا كردند عید بعثت را یكی از بزرگتریم اعیاد مسلمین جهان خواند .

وی این عید را برانگیخته شدن و توجه به پیام این روز ماندگار در تاریخ دانست و از اینكه پس از قرنها برخی از مسلمانان به جای قلم ، و خرد كه پیام اصلی این روز است سلاح به دست گرفته اند ابراز تاسف كرد.

سفیر كشورمان در دوشنبه اظهار امیدواری كرد كه جنگ و خونریزی در همه جهان به ویژه در جهان اسلام به زودی پایان یابد.

در این مراسم «آرتق قادر» از هنرمندان تاجیكستان مدیحه ای در وصف پیامبر گرامی اسلام (ص) خواند و آنگاه گروه سرود مجتمع امام صادق(ع) و گروه «سفیران صلح و دوستی» هنرنمایی كردند.

همچنین به گزارش خبرنگار ایرنا از آتن، مراسم جشن و سروری به مناسبت عید سعید مبعث رسول اكرم(ص) درشهر آتن با حضور مومنین و عاشقان نبوت و ولایت در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و انجمن های مسلمانان مقیم شهرآتن برگزار گردید.

در این مراسم ' بهنام بهروز' سفیر جمهوری اسلامی ایران، كاركنان سفارت و دیگر ارگان های جمهوری اسلامی ایران و خانواده های آنها ، دانشجویان و ایرانیان مقیم و شماری از مسلمانان دیگر كشورها حضور داشتند.

' محمد حسین مظفری' رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت مبعث رسول اكرم(ص) گفت: خداوند خطاب به مومنین درباره بعثت می فرماید، ما بر مومنین منت گذاشتیم كه فردی را ازمیان خود آنان انتخاب كردیم.

وی افزود: رسالت نبی اكرم(ص) جهان شمولی است و با رسالت بقیه پیامبران تفاوتی كه دارد، این است كه دیگر پیامبران نوید آمدن پیامبری بعد ازخود را به مردم می دادند ولی رسول اكرم(ص) خاتمه آنان است و این بدان معناست كه خداوند با برگزیدن حضرت محمد(ص) به رسالت ونبوت، دین و پیام خود را برمردم را تكمیل كرده است.

درادامه این مراسم مداحان اهل بیت عصمت و طهارت اشعاری در مدح حضرت محمد (ص) قرائت كردند.

مراسم های با شكوهی نیز درنمازخانه ها و انجمن های مسلمان مقیم شهر آتن ، همچون ' مهدیه افغان های مقیم ، انجمن جعفریه شیعیان پاكستانی، انجمن گلزار حضرت زینب(س) مسلمانان مقیم شهر آتن برپا گردید.

در همین حال مراسم جشن مبعث حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم شنبه شب با حضور كاركنان سفارت و دیگر نهادهای ایرانی و همچنین ایرانیان مقیم در سالن اجتماعات مركز فرهنگی كشورمان در سارایوو در بوسنی و هرزگوین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مراسم كه با همت رایزنی فرهنگی سفارت كشورمان در سارایوو برگزار شد با قرائت قرآن كریم آغاز و سپس محمد رضا آرام رایزن فرهنگی ایران ضمن تبریك این روز فرخنده به میهمانان درخصوص سیره و شخصیت حضرت پیامبر اكرم (ص) به عنوان الگوی حسنه سخنان مبسوطی را بیان كرد.

صدرالسادات محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم دیگر سخنران این مجلس نیز سخنانی را درباره كرامات و فضائل اخلاقی رسول گرامی اسلام(ص) ایراد كرد و در ادامه به فلسفه و جایگاه مبعث در جهان اسلام با استناد به برخی از آیات قرآن كریم، احادیث شریف و اشعار عرفانی پرداخت.

دراین آیین با شكوه همچنین برنامه هایی از جمله مدیحه سرایی و مولودی خوانی اجرا و سپس كلیپ هایی به مناسبت مبعث حضرت رسول اكرم (ص) كه توسط رایزنی فرهنگی كشورمان در سارایوو تهیه شده بود به نمایش درآمد.

آساق*1*313* اروپام**462** 436 ** 1095