۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۵۱
کد خبر: 81600358
T T
۰ نفر
تركان:ارایه تسهیلات صندوق توسعه ملی به خرید كالای ایرانی مشروط شود

تهران – ایرنا - دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پیشنهاد داد صندوق توسعه ملی ارایه تسهیلات خود را به كارفرمایان و صنعتگران، به خرید ٨٥ درصد از منابع ارایه شده برای كالای ایرانی منوط كند.

به گزارش ایرنا، اكبر تركان روز جمعه در حاشیه بازدید از نمایشگاه بیستم صنعت نفت درجمع خبرنگاران اظهار داشت: بسیاری از شركتها بیم آن را دارند كه اگر تحریم ها برچیده شود، كارفرمایان به سمت خرید خارجی رو كنند و ظرفیت های داخلی مورد غفلت قرار گیرد.

وی خاطر نشان كرد: این مساله مهمی است، و آن را به عنوان یك هشدار تلقی می كنیم، بنابراین همه مسوولان اقتصادی كشور باید مراقب آن باشند.

مشاور رئیس جمهوری با بیان این كه در حوزه های مختلف فناوری، كارهای ارزشمندی انجام شده است، اظهار داشت: وقتی یك كشور خارجی به كشوری دیگر فاینانس می دهد، آن را مشروط می كند به اینك ه از كشور مبدا فاینانس یعنی كشور خارجی، ٨٥ درصد كالا خریداری كند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: اما صندوق توسعه ملی ما پول ایرانی را وام می دهد و این شرط را نمی گذارد، بنده بسیار متاسف هستم كه چرا صندوق، وقتی تسهیلات ارازن قیمت به صنعتگران و كارفرمایان می دهد آن را مشروط به ٨٥ درصد خرید ایرانی نمی كند.

تركان اضافه كرد: به نظر من باید گیرندگان تسهیلات الزام داشته باشند ٨٥ درصد از پول را كالای ایرانی و از ایران بخرند.

وی در خصوص اجرای پروژه های نفت و گاز در مناطق آزاد نیز گفت: مناطق آزاد چون از مالیات، گمرگ، قانون كار، قانون پول و بانك معاف هستند برای سرمایه گذاران و صنعتگران مزایای بیشتری دارد. از این رو، آن ها می توانند بهتر فعالیت كنند.

بیستمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت از 16 تا 19 اردیبهشت ماه با حضور 1800 شركت داخلی و خارجی در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

اقتصام(1)**2022**