۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۳۶
کد خبر: 81596390
T T
۰ نفر
استاني شدن انتخابات؛ از تقويت احزاب تا كاهش مشاركت مردمي

شهركرد- ايرنا- نظام انتخاباتي مجلس بايد به گونه اي تعيين شود كه حداكثر مزايا و حداقل معايب استاني شدن انتخابات را دربربگيرد، به گونه اي كه هم مزاياي اين طرح را شامل شود و هم از معايب آن به دور باشد.

موضوع برگزاري استاني انتخابات مجلس، بارها توجه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را به خود جلب كرده است كمااينكه اين طرح در شوراي بازنگري قانون اساسي سال 1368 نيز مطرح شد اما به نتيجه نرسيد.

با اين حال استاني شدن انتخابات موضوعي بوده كه بارها در مجلس مطرح و با ايرادات شوراي نگهبان راهي بايگاني شده است اما اين بار نمايندگان مجلس با جديت بيشتري به دنبال بررسي اين طرح هستند و با تصويت كليات طرح درصدد رفع معايب و نقاط ضعف آن هستند.

از همين روي، موافقان و مخالفان استاني شدن انتخابات؛ با ارائه دلايل و نظرات خود سعي دارند تا تصميم درستي در اين پيوند گرفته شود.

موافقان برگزاري استاني انتخابات مجلس، پرداختن بهتر نمايندگان به وظايف ملي، تقويت نقش شوراهاي محلي، گسترش فرهنگ و انديشه حزبي و كاهش درگيريهاي قومي و قبيله‌اي را از مزاياي استاني شدن انتخابات مجلس مي‌دانند.

اما در سوي ديگر، مخالفان، كاهش مشاركت مردم در انتخابات، افزايش شكاف و تنش‌هاي اجتماعي، بي‌پاسخ ماندن خواسته‌هاي مردم و افزايش هزينه‌هاي انتخابات را از دلايل مخالفت خود با اين طرح برشمرده اند.

عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، از موافقان اين طرح در گفت‌ ‌و‌گو با گزارشگر ايرنا در شهركرد اظهار داشت: نظرات متعددي در اين زمينه وجود دارد و اين طرح در كنار مزايايش، با كاستي هايي نيز روبرو است كه براي رفع آنها بايد راهكار ارائه شود.

وي، رها شدن نمايندگان مجلس از روزمرگي و تمركز بر مسائل اساسي را از مهمترين مزيتهاي اين طرح دانست و افزود: اين امر سبب مي شود تا نمايندگان به نحو منسجم تري امور استانها را پيگيري كنند.

نماينده مردم بروجن در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در برخي كشورها، انتخابات به صورت استاني (ايالتي) برگزار مي‎شود و در استان چهارمحال و بختياري با توجه به زيرساخت ها و نخبگان فعالي كه دارد مي‎توان اين طرح را بخوبي اجرا كرد.

نصرالله ترابي نماينده مردم شهركرد در دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي و موافق اين طرح گفت: طرح استاني شدن انتخابات داراي مزايا و معايبي است اما چنانچه لازمه‌هاي اجرايي شدن اين طرح فراهم شود، بي‌شك نقش مهمي در پيشبرد برنامه‌هاي نظام خواهد داشت.

وي، تقويت احزاب و تشكل‌ها را از مهمترين لازمه‌هاي اجرا شدن اين طرح دانست و گفت: تشكيل احزاب قوي و تشكل‌هاي كارآمد مي تواند اين طرح ملي را در سطح كلان و در راستاي منافع نظام به اجرا بگذارد.

ترابي بر ضرورت پرهيز از هرگونه برخورد سياسي در بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات تاكيد و تصريح كرد: بايد برخوردها و جناح ‌بنديهاي سياسي به نفع منافع ملي تغيير جهت پيدا كند تا بتوان موانع موجود بر سر راه اجراي اين طرح را برطرف كرد.

اين فعال سياسي خاطرنشان كرد: ضروري است تا براي اجراي چنين طرح ملي، ديدگاه‌ها و شرايط ملي فراهم شود.

ترابي، تبديل خواسته‌هاي كوچك و محلي به مطالبات ملي و درخواست‌هاي كلان را از مهمترين دستاوردهاي اجراي اين طرح برشمرد و گفت: كشور ما داراي امكانات و منابع محدودي است كه مي‏توان با شناسايي اولويت‌ها، اين منابع را به نحوي تخصيص داد كه همه مردم از آن منتفع شوند.

اين در حالي است كه مخالفان اين طرح نيز ديدگاه‌ها و دلايل خاص خود را دارند.

يزدان جلالي كارشناس مسائل سياسي در گفت ‌و ‌گو با گزارشگر ما با اعلام مخالفتش با اجراي اين طرح، اظهار كرد: بااينكه هنوز جزئيات اين طرح بخوبي مشخص نشده است اما مي‎توان گفت اجراي آن به نفع كشور و نظام نيست.

وي، كاهش ميزان مشاركت را از معايب اين طرح دانست و گفت: استاني شدن انتخابات از انگيزه حضور مردم در انتخابات مي‎كاهد و اين با اهداف و منافع كشور و نظام مغايرت دارد.

جلالي ادامه داد: دامن زدن به اختلافات قومي و قبيله‌اي، بالا رفتن هزينه تبليغات داوطلبان و كم توجهي به شهرهاي كوچك از ديگر معايب اين طرح به شمار مي‎رود.

با توجه به نظرات موافقان و مخالفان طرح استاني شدن انتخابات بايد گفت، نظام انتخاباتي مجلس بايد به گونه اي تعيين شود كه حداكثر مزايا و حداقل معايب استاني شدن انتخابات را دربربگيرد، به گونه اي كه هم مزاياي اين طرح را داشته باشد و هم از معايب آن به دور بماند.

برخي صاحبنظران حوزه سياسي، نظام انتخاباتي تلفيقي را براي تحقق اين مهم پيشنهاد مي‏دهند، به اين نحو كه حوزه هاي انتخابيه تك كرسي براي انتخاب اشخاص و حوزه هاي انتخابيه استاني براي انتخاب فهرست ها ايجاد شود كه با برگزاري انتخابات يك مرحله‌اي، انتخاب نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه تك كرسي را مي توان با نظام اكثريت نسبي و توزيع كرسي ها بين فهرست هاي رقيب در حوزه هاي انتخابيه استاني را مي توان با نظام تناسبي اجرا كرد.

به گزارش ايرنا، كليات طرح برگزاري انتخابات به صورت استاني، دو هفته پيش در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.

خ ح /6027
۰ نفر