۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۳۲
کد خبر: 81596383
T T
۰ نفر
رشته گفتار درمانی نیازمند بازنگری جدی است

تهران - ایرنا - رییس سازمان نظام پزشكی گفت: علی رغم توفیقات بدست آمده و پیشرفت های علمی و فناوری، رشته گفتار درمانی نیازمند توجه و بازنگری جدی است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا، علیرضا زالی روز سه شنبه در سیزدهمین همایش گفتار درمانی افزود: امروزه گفتار درمانی به مدد جراحی سر وگردن و تغییرات حاصل شده آن در دنیا و توانمندی و ظرفیت های توانبخشی، باید بیش از این مورد توجه قرار گرفته و در آن مسیر حركت كنیم.

وی با تاكید بر اینكه باید از ظرفیت های گفتار درمانی استفاده شود، ادامه داد: گفتار درمانی، تكلم و ظرفیت سازی برای این مهم از جمله موضوعاتی است كه باید به عنوان یك علم ویژه به آن نگاه شود.

زالی افزود: در این حال برخی مردم توجه به گفتار درمانی را جدی نگرفته و به عنوان یك بحث جدی و مهم به آن نگاه نمی كنند.

وی با اشاره به سالمند شدن جامعه ایران و نیاز به حفظ گفتار درمانی در بین قشر سالمند جامعه خاطرنشان كرد: یكی از كارهای مهم، میزان مهارت سنجی و آموزشی در حیطه گفتار درمانی است.

رییس سازمان نظام پزشكی با تاكید بر ظرفیت و توانمندسازی گفتار درمانی برای كودكان كشور افزود: بحث گفتار درمانی و توانمندسازی آن از جمله مسایلی است كه در كشور به آن كمتر توجه شده در صورتیكه این امر می تواند از بسیاری آسیب های جدی جامعه جلوگیری كند.

زالی گفت: امروزه اگر بخواهیم بحث كلام را در كشورهای غربی در مقایسه با 15 سال گذشته مورد بررسی قرار دهیم، متوجه اهمیت آن و تغییرات صورت گرفته در آن كشورها خواهیم شد.

رییس سازمان نظام پزشكی با اشاره به تنوع و انعطاف پذیری انسان ها در بحث گفتار درمانی و اهمیت آن افزود: پیشنهاد می كنم روز سعدی، روز گفتار درمانی نیز عنوان شود.

وی همچنین با تاكید بر عقد قرارداد با گفتار درمان ها بمنظور نوعی حمایت از این قشر گفت: اولین سود این قرارداد به خود مردم بازمی گردد، زیرا گفتار درمانی دریچه ای برای كیفیت زندگی است.

زالی خاطرنشان كرد: گفتار درمانی از جمله كارهای بسیار سخت است و اگر كسی به آن عشق نداشته باشد، دچار چالش شده و نمی تواند موفق عمل كند.

دبیر اجرایی سیزدهمین همایش گفتار درمانی نیز گفت: این همایش با محورهای آسیب شناسی، بررسی اختلالات رشدی، اختلات روانی گفتار، صدا و تشدید،‌ حركتی گفتار و بلع،‌ واژه شناسی و آواشناختی و اختلالات یادگیری برگزار شده است.

اتابك وثوقی افزود: از 300 مقاله علمی رسیده به دبیرخانه این همایش، 30 عنوان برای سخنرانی عادی و 9 مقاله به عنوان مقاله كلید برای ارائه در همایش انتخاب شده است.

سیزدهمین همایش گفتار درمانی به مدت سه روز در دانشگاه عاوم بهزیستی و توانبخشی با حضور اساتید و جمعی از مسولان و دانشجویان مرتبط جریان دارد.

اجتمام ** 1933 ** 1071