۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۳:۱۵
کد خبر: 81594027
T T
۰ نفر
رسانه های روسیه: عربستان با استفاده ازبمب های خوشه ای در یمن قوانین بین المللی را نقض كرد

مسكو- ایرنا- بمباران مناطق مسكونی یمن با بمب های خوشه ای توسط جنگنده های سعودی ومتحدانش دررسانه های صوتی، تصویری ونوشتاری روسیه بازتاب گسترده داشت واین رسانه ها اعلام كردند: جنگنده های عربستان سعودی ومتحدانش بااستفاده ازبمب های خوشه ای در یمن قوانین بین المللی را نقض كردند.

به گزارش ایرنا، شبكه تلویزیونی راشاتودی روزیكشنبه در بخش های خبری خود با پخش تصاویری از بمباران مناطق مسكونی شهرهای یمن توسط جنگنده های رژیم سعودی ومتحدانش اعلام كرد: جنگنده های عربستان سعودی ومتحدان این كشور درحملات هوایی به یمن ازبمب های خوشه ای استفاده كرده اند كه بر اثر آن شماری ازغیرنظامیان جان خود را از دست داده اند.

درگزارش شبكه خبری روسی به استناد یك گزارش سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر Human Rights Watch گفته شد: جنگنده های عربستان وائتلاف به رهبری این كشور دربمباران مناطق مختلف یمن ازجمله مواضع جنبش انصارالله ازبمب های خوشه ای ساخت آمریكا استفاده می كنند.

راشاتودی درگزارش خود خاطرنشان كرد: تصاویر وصحنه های ویدئویی بمباران مناطق مسكونی یمن با بمب های خوشه ای وجود دارد و می توان از آن علیه عربستان سعودی و كشورهای متحد آن استفاده كرد.

خبرگزاری روس بالت هم درگزارشی اعلام كرد: عربستان سعودی و متحدانش در بمباران شهرهای یمن از بمب های خوشه ای استفاده كرده اند كه بر اساس قوانین بین المللی منع شده است.

در گزارش این خبرگزاری به استناد گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر Human Rights Watch گفته شده است: عربستان و متحدانش در بمباران های مناطق یمن از بمب های خوشه ای كوچك ساخت آمریكا كه با چتر فرود می آید استفاده كرده اند.

رسانه روسی یادآوری كرد: بمب های خوشه ای درهنگام انفجار به بمب های كوچكتر تقسیم می شود وتعدادی از انها مدت طولانی در محل انفجار باقی می مانند كه برای غیرنظامیان خطرناك است.

به گزارش خبرگزاری روس بالت عربستان سعودی در مورد این اتهام علیه خود سكوت كرده است.

خبرگزاری اینترفاكس هم درگزارشی خاطرنشان كرد: عربستان سعودی ومتحدانش دربمباران هوایی مناطق مسكونی شهرهای یمن از بمب های خوشه ای استفاده می كنند.

دراین گزارش گفته شده است جنگنده های مهاجم كشورهای عربی درحملات به شهرهای یمن بمب های خوشه ای از نوع 'اس.ب.یو-105 ' ساخت آمریكا بكار می گیرند كه از نظر قوانین بین المللی استفاده از این نوع بمب ها ممنوع است.

خبرگزاری اینترفاكس خاطرنشان كرد: بمب های خوشه ای برای نیروهای نظامی وغیرنظامیان خطرناك است و براساس قرارداد سال 2008 استفاده از آن منع شده است.116 كشور جهان به این قرارداد پیوسته اند اما عربستان سعودی و متحدانش در ائتلاف ضد یمنی این قرارداد را امضا نكرده اند.

خبرگزاری روسیا سگودنیا هم روز یكشنبه در گزارشی اعلام كرد: عربستان سعودی و متحدانش در بمباران هوایی شهرهای یمن از بمب های خوشه ای استفاده می كنند و شواهد انكارناپذیر ازجمله تصاویر این بمب ها در دست است.

در گزارش رسانه روسی با اشاره به گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر Human Rights Watch گفته شده است: این سازمان تصاویر و فیلم های ویدئویی واظهارات ضبط شده شاهدان عینی را دراختیار دارد كه استفاده عربستان سعودی از بمب های ممنوعه خوشه ای را در یك هفته اخیر در منطقه صعده در شمال غرب یمن اثبات می كند.

خبرگزاری روسیا سگودنیا خاطرنشان كرد: بمب های خوشه ای در نزدیكی اماكن مسكونی پرتاب شده است.

در گزارش این خبرگزاری گفته شد: در طول حدود پنج هفته حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش به یمن بیش از یك هزار نفر اكثرا غیرنظامی كشته و هزاران نفر دیگر مجروح شده اند و این كشور در استانه فاجعه قرار گرفته است.

رادیو اخبار روسی هم امروز در بخش های خبری خود گفت: عربستان سعودی و متحدانش به استفاده گسترده از بمب های خوشه ای در یمن متهم شدند.

در گزارش خاطرنشان شد: بمب های خوشه ای ساخت آمریكا بوده و به سیستم هدایت لیزری مجهز بودند و سازمان دیده بان حقوق بشر Human Rights Watch شواهد كافی در این زمینه در اختیار دارد.

اروپام*1*391/1859