۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۴۷
کد خبر: 81593629
T T
۰ نفر
به رسمیت شناختن فلسطین مبتنی بر دمكراسی است

تهران– ایرنا- 'مارگوت والستروم' Margot Wallstrom وزیر خارجه سوئد در مصاحبه اختصاصی با فرانس 24 درباره خشم رژیم صهیونیستی از به رسمیت شناختن كشور مستقل فلسطینی گفت،رفتار دولت سوئد مبتنی بر دمكراسی و حقوق بشر است.

وزیر خارجه سوئد در این مصاحبه اختصاصی كه امروز (یكشنبه) از شبكه تلویزیونی فرانس24 پخش شد، در پاسخ به این سخنان كه 'سیاست خارجی فمنیستی' كه دولت استكهلم در پیش گرفته، طی ماه های اخیر خشم رژیم صهیونیستی و بخشی از جهان عرب را برانگیخته است'، گفت 'این سیاست توسط دولت سوئد اتخاذ شده و مبتنی بر دمكراسی و حقوق بشر است.'

به گزارش فرانس24، وزیر خارجه سوئد در پاسخ این سوال كه 'انتقاد شما از عربستان درباره وضعیت زنان و حقوق بشر، آیا به تعامل تجاری بین استكهلم و ریاض لطمه وارد نكرده و تجار سوئدی از اینكه روابط بازرگانی بین دو كشور با دشواری مواجه شود، نگران نیستند؟' گفت: برای ایستادن برسر ارزش هایی كه دارید و ایستادن برای حقوق بشر و دمكراسی، البته باید بهای آن را پرداخت.

وی با تاكید بر سیاست اتخاذ شده جدید گفت،زمانی كه دمكراسی و حقوق بشر به عقب رانده شود؛ آنگاه جهان هرچه بیشتر با خشونت، تعصب، افراط گری و شرایط جدی كه به درگیری و مناقشه ختم می شود، مواجه می گردد.

وزیر خارجه سوئد همچنین در ارتباط با سیل مهاجرت پناه جویان به كشورهای اروپایی از طریق دریای مدیترانه گفت كشورش به همراه آلمان و ایتالیا، بیشترین میزان جذب پناه جویان را دارند.

وی افزود: 10 كشور به تنهایی پذیرای 90 درصد پناه جویان هستند و باید دیگر كشورهای اروپایی در این مسوولیت سهیم شوند كه بطور مثال انگلیس از این امر سرباز می زند.

والستروم با اشاره به ناكامی سیستم پناه جویی طبق گفته كمیسر پناهجویان سازمان ملل گفت:البته باید به ریشه های این مهاجرت كه جنگ ها، درگیری، ناامنی و بی ثباتی و وجود تروریسم است، پرداخته شود.

فرانس 24 در ادامه این مصاحبه با اشاره به ' اعلام دولت سوئد مبنی بر به رسمیت شناختن كشور مستقل فلسطینی' طی شش ماه گذشته و خشم طرف صهیونیستی گفت: ما طرفدار و خواهان صلح و خواهان مذاكرات صلح (سازش) بین اسراییل و فلسطین هستیم و میل به مشاركت دراین زمینه داریم. ما تلاش كردیم تا به برابری فلسطین با دیگر كشورها كمك كنیم.

وی ابراز امیدواری كرد با این اقدام طرف فلسطینی در موضع سازنده ای قرار گرفته باشد.

دولت سوئد در 30 اكتبر 2014میلادی و درست یك هفته پس از آنكه 'استفان لوفون' Stefan Lofven به سمت نخست وزیری این كشور منصوب شد، كشور مستقل فلسطینی را به رسمیت شناخت.

رژیم صهیونیستی در واكنش به این اقدام، سفیر خود را از سوئد فراخواند.

پس از سوئد، پارلمان دیگر كشورهای اروپایی همچون فرانسه، انگلیس، اسپانیا، ایرلند و پارلمان اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی، كشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند.

اروپام **1302**1485** 1701
۰ نفر