۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸
کد خبر: 81591763
T T
۰ نفر
رقابت هاي كشتي با چوخه با حضور 150 كشتي گير در فاروج آغاز شد

فاروج - ايرنا - رقابت هاي گود كشتي با چوخه امام مرشد شهرستان فاروج روز جمعه با حضور 150 كشتي گير از شش استان آغاز شد.

رييس ورزش و جوانان فاروج اظهار كرد: كشتي با چوخه با نام جام ولايت و به مناسبت گرامي داشت اعياد رجب، روز كار و كارگر و هفته معلم در گود باستاني امام مرشد در حال برگزاري است.

حسن ذبيحي گفت: اين مسابقات عصر روز جمعه با حضور شماري از مسوولان استاني و محلي پايان مي يابد.

وي افزود: هرساله اين رقابت ها در 14 فروردين برگزار مي شد كه امسال تاريخ آن به دليل بارندگي ها به 11 ارديبهشت ماه تغيير يافت.

سابقه برگزاري رقابت هاي كشتي با چوخه در گود امام مرشد افزون بر 300 سال است.

كشتي سنتي باچوخه خراسان شمالي به عنوان ميراث معنوي در سال 87 به شماره 30 در فهرست آثار ملي ناملموس كشور ثبت شده است.

چوخه واژه اي كردي و نام لباسي است كه كشتي گيران اين رشته به تن مي كنند كه از شنل كوتاهي كه كشتي گيران آن را با شال سفيدرنگي محكم مي كنند تشكيل شده و از آنجا كه اين كشتي از قديم الايام در بين عشاير كرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام كشتي باچوخه معروف شده است.

مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است كه در ذهن بيننده تداعي كننده رشادتها و دلاوريهاي پهلوانان و نام آوران تاريخ ايران است.

كشتي گيران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحيه اي معنوي پا به ميدان گذاشته و پس از روبوسي با حريف با دستور داور مسابقه كه معمولا' از پيشكسوتان كشتي با چوخه است، كشتي را آغاز مي كنند.

كشتي با چوخه سنتي را به نوعي مي توان مادر تمام كشتي هاي آزاد، فرنگي، جودو و كوراش دانست چرا كه اكثر فنون آن شبيه آنها است و بتدريج به كشتي هاي ديگر نيز رسوخ پيدا كرده است. ك/2

7187/ 6042