۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۱۵
کد خبر: 81591264
T T
۰ نفر
شوراها نماد حضور آحاد مردم در تصميمات اجرايي كشور هستند

تهران – ايرنا - معاون توسعه امور روستايي و مناطق محروم معاون اول رييس جمهور گفت: جايگاه شوراهاي اسلامي شهر و روستا در قانون اساسي و مديريت اجرايي كشور بسيار رفيع و ارزشمند است و شوراها در ايران نماد حضور آحاد مردم در تصميمات اجرايي كشور هستند.

به گزارش ايرنا سيدابوالفضل رضوي روز پنچشنبه در همايش شوراها و دهياري هاي ورامين درسالن همايش هاي شهرداري اين شهر افزود: تمامي مسوولان وظيفه دارند تا نقش خود را در توسعه و آبادني مناطق مختلف از جمله روستاها به درستي ايفا كنند ولي در اين بين نقش خود روستا نشينان و شوراهاي روستايي بسيار مهم و كليدي است.

وي يادآور شد: دولت به تنهايي مسوول توسعه مناطق روستايي نيست، بلكه بيشتر وظيفه اجرايي و تسهيل قوانين براي حضور بخش خصوصي را دارد و در هر نظام حكومتي و اجتماعي، هيچ امري بدون حضور مردم محقق نمي شود.

به گفته وي حضور پرشور آحاد مردم در تمامي صحنه هاي سياسي و اجتماعي از نخستين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي باعث شده تا توطئه هاي دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوري اسلامي خنثي شود ، ولي بايد پذيرفت كه اين نقش در خنثي كردن توطئه هاي اقتصادي دشمن كمرنگ بوده و بايد با دخيل كردن مردم در امور اقتصادي در خنثي كردن اين توطئه نيز تلاش كرد.

رضوي گفت: وظيفه انبيا و اولياء الهي در ايجاد حكومت اسلامي، برپايي عدل و قسط در جامعه بوده است و انقلاب اسلامي ملت ايران به رهبري امام راحل نيز با اين هدف به پيروزي رسيد .

وي تصريح كرد: در برخي از كشورهاي اسلامي چون حضور و مشاركت مردم وجود نداشت، تشكيل حكومت اسلامي در آنها محقق نشد .

معاون توسعه امور روستايي و مناطق محروم معاون اول رييس جمهوري گفت :امروز بايد تلاش كنيم تا فعاليت هاي اقتصادي مردم در قالب اقتصاد مقاومتي در همه بخش ها پررنگ تر شود كه البته دولت تدبير و اميد براي تحقق اين مهم برنامه ريزي دقيقي صورت داده است.

وي گفت: مردم مي توانند با سرمايه هاي اندك خود جريان هاي بزرگ اقتصادي را شكل دهند و اين مهم در روستاها با مشاركت روستا نشينان و شوراهاي روستايي امكان پذير است.

به گفته وي دولت تدبير و اميد طرح راه اندازي شركت هاي توسعه روستايي را براي حضور و مشاركت آحاد مردم آماده كرده و اين طرح مي تواند در ايجاد فرصت هاي شغلي پايدار براي روستاييان كه در نهايت به عمران و آباداني بيش از پيش مناطق روستايي منجر مي شود، نقش به سزايي ايفا كند.

رضوي گفت: در طرح دولت به شركت هاي توسعه روستايي كه اقدام به جذب سرمايه هاي اندك مردم كرده باشند، چهار برابر سرمايه شركت، تسهيلات مالي با سود بسيار كم پرداخت خواهد شد.

وي يادآور شد: در سياست راه اندازي شركت هاي توسعه روستايي، بيشترين خدمات و تسهيلات مالي براي راه اندازي اوليه آنها در نظر گرفته شده و فرمانداران و شوراهاي روستايي بايد در كنار بهره برداران و كشاورزان زمينه اين مهم را فراهم كنند.

وي افزود: تسهيلات مالي دولت با بهره بسيار كم و با استراحت چند ساله به شركت هاي توسعه روستايي پرداخت مي شود و آن دسته از شركت هايي كه از خانواده معظم شهدا، ايثارگران و افراد تحت پوشش كميته امداد تشكيل مي شوند از تسهيلات مالي بيشتري برخوردار مي شوند.

وي گفت: امروز روستاها در مناطق مختلف جهان داراي كاربردهاي كشاوري و صنعتي مهمي هستند به طوري كه شاهديم قطعات فضا پيماهاي بزرگ كشور هندوستان در مناطق روستايي ساخته مي شود.

وي تأكيد كرد: روستاهاي ايران نيز از ظرفيت هاي بسيار مهمي برخوردار هستند و بايد با تأمين زير ساخت هاي لازم، فرصت هاي شغلي را به جاي شهرها در مناطق روستايي ايجاد كرد.

تهرام/7254/1871
۰ نفر