۱۵ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8158298
T T
۰ نفر
سخنگوی یونیما: ایران از حامیان بزرک افغانستان است ..................................................
کابل، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/05/86 خارجی.افغانستان.سیاسی.ایران.
"علیم صدیق"سخنگوی دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یونیما) اعلام کرد: ایران یکی از پشتیبانان و حامیان بزرک افغانستان در منطقه است.
وی روزدوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: ایران در حال حاضر میزبان میلیونی مهاجر افغان که از چندین سال قبل در این کشور زندگی می کنند، می باشد.
علیم صدیق تاکید کرد که ما باید همیشه از مهمان نوازی ایرانیان که خصلت بزرک آنان است، قدردانی کنیم.
سخنگوی یونیما در عین حال یادآور شد: ایران از کشورهای عمده کمک کننده به بازسازی در افغانستان نیز بشمار می آید.
صدیق تصریح کرد که ایران در بخش های مختلف بازسازی افغانستان همکاری دارد و باید از کمک هایی که تاکنون در اختیار افغان ها قرار داد، قدردان بود.
وی به نقل از "حامد کرزی" رییس جمهوری افغانستان گفت: "می خواهیم حمایت و همکاری ها میان دو کشور ادامه داشته باشد و روابط بسیار مفید و سازنده در کشورهای منطقه برقرار باشد." صدیق اظهار داشت: استقرار صلح و ثبات در افغانستان نه تنها به نفع این کشور، بلکه به نفع ملت های منطقه است.
میزان کمک های بلاعوض ایران به افغانستان با احتساب 50 میلیون دلار کمک سال 1386 به 314 میلیون دلار می رسد.
روابط جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در بالاترین سطح سیاسی خود قرار دارد.
سخنگوی یونیما همچنین در مورد افزایش تولید هرویین و شکست جامعه جهانی در مبارزه با کشت خشخاش در افغانستان گفت: گزارش هایی از افزایش کشت خشخاش در رسانه ها منتشر شده است.
وی یادآور شد که این گزارش ها هیچگاه تایید نشده و اداره کنترل مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل این موضوع را بررسی می کند.
صدیق در عین حال گفت: شاید کشت خشخاش در افغانستان افزایش یافته باشد و اداره مزبور این موضوع را دقیقا بررسی خواهد کرد.
وی در مورد ناکامی شیوه های مبارزه با تولید هرویین در افغانستان گفت: با توجه به تجارب در کلمبیا و هندوستان و سایر کشورها، این موضوع بسیار پیچیده است.
سخنگوی دفتر نمایندگی سازمان اظهار داشت مبارزه با مواد مخدر بخشی از تعهدات دولت افغانستان و جامعه جهانی را تشکیل می دهد که تحقق این کار باید در چارچوب طرح راهبرد ملی این کشور باشد.
وی ادامه داد: تلاش هاباید مطابق با معیارهای پیش بینی شده در این طرح باشد .
این مقام سازمان ملل در افغانستان ، موفقیت در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را در گروی معرفی و توسعه کشت محصولات جایگزین و حاکمیت قانون، دانست.
صدیق در ادامه بر ضرورت تلاش و همکاری جامعه جهانی در مبارزه با تولید و کشت خشخاش تاکید کرد و گفت: این کار با توجه به مافیای جهانی مواد مخدر تلاش جامعه جهانی را می طلبد.
سطح زیرکشت خشخاش در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، 29 هزار هکتار بود که طی شش سال گذشته به 6/172 هکتار افزایش یافته است.
در سال زراعی گذشته 5/6 هزار تن تریاک در افغانستان تولید شد که اغلب مربوط به 15 ولایت جنوبی خصوصا هلمند است بر اساس آخرین تحقیقات سازمان ملل ،افغانستان در سال 2007 میلادی، 95 درصد هرویین جهان را تولید خواهد کرد.
آساق/332/1443/1513 شماره 137 ساعت 14:33 تمام
۰ نفر