۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۱۸
کد خبر: 81582394
T T
۰ نفر
رییس كانون ملی معماران ایران: ماندگاری آثار معماران ناشی از تسلط آنان بر فرهنگ ایرانی است

قزوین - ایرنا- رییس كانون ملی معماران ایران گفت: ماندگاری آثار معماران ایرانی ناشی از تسلط آنان بر فرهنگ غنی ایرانی است.

به گزارش ایرنا محمدرضا نوروزیان روز پنجشنبه در اولین نشست علمی معماری با عنوان مبانی نظری طراحی در بافت های تاریخی در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد افزود: جایگاه هنر معماری در تبلور تمدن و دمیدن روح فرهنگ در جامعه حایز اهمیت بوده است.

وی اظهارداشت: معماری اصلی ترین هنر در بین هنرهای هفتگانه مهندسی ساختمان محسوب می شود چرا كه دیگر هنرها در كالبد معماری جلوه گر شده اند.

نوروزیان با بیان اینكه احیای بافت تاریخی و توجه به هویت تاریخی و فرهنگی نباید به فراموشی سپرده شود، افزود: شكی نیست كه بافت تاریخی باید زنده سازی شود، اما این امر نباید به هویت تاریخی این مناطق صدمه بزند چرا كه بافت تاریخی مناطق مختلف شهر قزوین دارای هویتی مكانی با معماری خاص خود است كه هر كدام از آنها به ‌عنوان سند و برگی از شناسنامه هویت این شهر به شمار می‌آیند.

وی با ابراز تاسف از اینكه شهرها و ساختمانهای امروزی به كسالت، سیاهی و بی هویتی دچار شده اند اظهار داشت: متاسفانه مهندسین معمار به تاریخ تمدن كشور در ساختمان سازی بی توجه هستند در حالیكه بزرگان و گذشتگان این مهم را به خوبی متوجه شده بودند.

نوروزیان، معماری را در ارتباط با هنر معنادار و ماندگار برشمرد و افزود: ما به سمتی می رویم كه دیگر بین قزوین، اصفهان و بندرعباس تفاوتی نخواهیم داشت.

رییس كانون ملی معماری ایران با اشاره به رشد بی رویه دانش اموختگان رشته معماری در چند سال اخیر افزود: براساس بررسی ها و آمار سال 92 در خصوص دانش اموختگان بیكار، معماری جزو سومین گروه آماربیكاران بود كه به دلیل ركود در ساخت و ساز در سال گذشته به یقین این میزان افزایش یافته است.

نوروزیان با اشاره به غفلت و بی توجهی نسبت به بافت های تاریخی تأكید كرد: وقتی بافت های تاریخی فاقد ارزش محسوب شده و مزاحم تلقی شوند جز تخریب بافت تاریخی انتظار دیگری نمی توان داشت.

وی در ادامه خواستار توجه بیشتر مردم و كارشناسان بر روی مسائل و مشكلات شهر شد و گفت: مشكلات موجود شهر با زندگی خود و آینده فرزندان ما در این شهر ارتباط دارد.

7389/6128/6064
۰ نفر