۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳
کد خبر: 81582123
T T
۰ نفر

40 هزار كارگر خراسان شمالي در حسرت سهام عدالت

۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳
کد خبر: 81582123
40 هزار كارگر خراسان شمالي در حسرت سهام عدالت

بجنورد - ايرنا - دبير اجرايي خانه كارگر خراسان شمالي گفت: 40 هزار كارگر فصلي و ساختماني اين استان تاكنون از دريافت سهام عدالت بي نصيب مانده اند.

فرهاد هدايتي روز پنجشنبه در آستانه هفته كارگر در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين كارگران در دولت گذشته براي دريافت اين سهام نامنويسي كرده اند اما با وجود پيگيري ها، تاكنون برگه اي براي آنان صادر نشده است.

وي اضافه كرد: انتظار كارگران از دولت تدبير و اميد، كه حامي كارگران است، تعيين تكليف برگه سهام عدالت كارگران فصلي و ساختماني ثبت نام كرده و نامنويسي از ديگر كارگران بازمانده از اين طرح است.

دبير اجرايي خانه كارگر خراسان شمالي تعداد كارگران فعال در اين استان را افزون بر 60 هزار نفر و دغدغه اصلي اين قشر را معيشت اعلام كرد.

هدايتي گفت: با ركود فعاليت هاي ساخت و ساز در اين استان همانند ساير استان هاي كشور، تامين معيشت كارگران ساختماني به مخاطره افتاده و اين قشر براي امرار معاش با مشكل مواجه شده اند.

وي اضافه كرد: به نظر مي رسد با تدبير دولت يازدهم شاهد رونق ساخت و ساز در كشور براي سال جاري باشيم و رونق بازار ساخت و ساز مي تواند دغدغه نيمي از كارگران بيمه اي استان را كاهش دهد.

وي مهمترين مشكل ركود ساخت و ساز را براي كارگران فصلي و ساختماني متوقف شدن پوشش بيمه اي اين قشر در استان عنوان كرد.

هدايتي نيمه فعال بودن واحدهاي توليدي و صنعتي به دليل نبود مواد اوليه و بروز مشكل بازاريابي را از ديگر دغدغه كارگران در اين خطه از كشور برشمرد.

دبير اجرايي خانه كارگر خراسان شمالي گفت: در برخي از واحدهاي توليدي و زراعي از جمله بهكده رضوي، كارگران با احتساب عيدي و پاداش سنواتي حدود هشت ماه حقوق دريافت نكرده اند و با وجود وعده هاي متعدد مسوولان، اين مشكل رفع نشده است.

به گفته وي ، با مساعدت تامين اجتماعي و مديريت بهكده رضوي، مشكل بيمه كارگران اين واحد زراعي تا حد زيادي رفع شده و كارگران از پوشش بيمه اي برخوردارند.

هدايتي مهمترين برنامه استان در هفته كار و كارگر را برگزاري همايش بسيج كارگري، تجليل از كارگران نمونه استاني و پياده روي خانوادگي عنوان كرد.

در استان خراسان شمالي، طبق آمار تامين اجتماعي حدود 106 هزار خانوار تحت پوشش تامين اجتماعي قرار دارند كه 60 هزار نفر از اين سرپرستان خانوارها در حوزه كار و كارگري فعاليت دارند.

در استان خراسان شمالي 350 واحد توليدي و صنعتي با 13 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري و 11 هزار كارگر فعال است كه طبق آمار 20 درصد از كارگران بيمه شده استان در حوزه صنعت و معدن فعاليت دارند. ك/3

6982/1352/5132
۰ نفر