۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۵۰
کد خبر: 81578144
T T
۰ نفر
آغاز محلول پاشی هوایی علیه آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های سردشت و پیرانشهر

مهاباد - ایرنا - مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از آغاز محلول پاشی هوایی بوسیله هواپیما برای مقابله با آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های سردشت و پیرانشهر خبر داد.

رحمان وهاب زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مبارزه توسط دو فروند هواپیما از امروز در سطح جنگل های این شهرستان آغاز شده و به مدت 10 روز به طول می انجامد.

وی گفت: مبارزه هوایی كه در راستای مبارزه شیمیایی برای مقابله با آفت جوانه خوار بلوط انجام می گیرد برای نخستین بار است كه در جنگل های سردشت و پیرانشهر و با استفاده از نوعی محلول كه برای جانداران بی خطر است در حال انجام است.

وهاب زاده اضافه كرد: این نوع مبارزه با هماهنگی شورای عالی حفاظت از جنگل ها و سازمان محیط زیست در سطح جنگل های این منطقه و همزمان با رشد نسل سوم آفت جوانه خوار بلوط و شروع برگ خواری آن صورت می گیرد.

وی یادآوری كرد: این دو فروند هواپیما كه پایگاه آنها در پیرانشهر است در طی 10 روز كانون های آلوده به آفت جوانه خوار را با یك نوع باكتری محلول پاشی می كنند.

وهاب زاده گفت: در طول این مدت پیش بینی می شود هفت هزار هكتار از جنگل های پیرانشهر و قسمت عمده ای از كانون های این بحران در سردشت نیز محلول پاشی شود.

وی افزود: طبق نظر كارشناسان و متخصصان زیست محیطی این مبارزه بیولوژیكی هیچ ضرر و زیانی برای حیواناتی كه زیستگاه آنان جنگل است و همچنین زنبور عسل ندارد.

پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) كه در چند دهه اخیر، گونه های مختلف بلوط را به ویژه در جنگلهای سردشت و پیرانشهر مورد حمله قرار داده است آفتی بسیار مخرب است كه باعث كاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و یا حتی باعث مرگ و میر درختان می شوند.

شرایط اقلیمی، مخاطرات زیست محیطی از جمله ریزگردها، جنگل تراشی و عدم چاره جویی برای درمان این آفت از عواملی است كه روز به روز سطح بیستری از این جنگلها را در معرض آسیب این بیماری مهلك قرار می دهد.

جنگل های منطقه سردشت و پیرانشهر با بیش از 90 هزار هكتار جزو جنگلهای منطقه زاگرس به شمار می روند كه به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاك، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیكی، مصارف درمانی، قابلیتهای اكوتوریستی و ارزشهای زیست محیطی دارای اهمیت منحصر به فردی هستند.

لاروهای پروانه خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه های تازه باز شده بلوط شده و تغذیه خود را شروع می كنند و در همین حال لاروهای سن آخر نیز تغذیه خود را با خوردن برگهای باز شده، كامل می كنند كه ادامه این روند درختان را در اواخر بهار كاملاً عاری از برگ می كند.

از بین رفتن برگهای درخت در فصل رویش باعث می شود تا درخت ابزار و وسیله تولید را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن كاسته شود كه ادامه این وضعیت در چند سال متوالی می تواند به كاهش تولید چوب منتهی شده و جنگل را به سمت نابودی سوق دهد.

در استان آذربایجان غربی بیش از 110 هزار هكتار اراضی جنگلی وجود دارد.

سردشت و پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با كشور عراق واقع شده اند.

6185/6008

سرخط اخبار استان‌ها