۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۵۶
کد خبر: 81573893
T T
۰ نفر

حمایت ویژه دولت از بهبود وضعیت كشف رود

۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۵۶
کد خبر: 81573893
حمایت ویژه دولت از بهبود وضعیت كشف رود

مشهد - ایرنا - رییس شورای اسلامی مشهد از تخصیص هزار و 600 میلیارد ریال توسط دولت برای ساماندهی كشف رود خبر داد و گفت: بخش اول این اعتبار در سال جاری به شهر مشهد اختصاص دارد.

محسن انتظاری هروی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید اعضای شورای اسلامی مشهد از كشف رود افزود: مسایل زیست محیطی در حاشیه شهر مشهد به ویژه كشف رود بسیار مهم و اساسی است و مسوولان این منطقه باید توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی با ابراز تاسف از آلودگی های زیست محیطی كشف رود اظهار كرد: 140 پمپ آب وضعیت نامناسبی را در حوزه بهداشتی این منطقه به وجود آورده بود كه بخشی از آنها توسط شهرداری جمع آوری شد.

وی گفت: مسیر كشف ‌رود 42 كیلومتر است كه آنچه امروز برای ساماندهی مورد نظر قرار گرفته 17 كیلومتر از این مسیر می باشد.

وی به اهمیت كمربند حاشیه شهر مشهد اشاره كرد و افزود: كشف رود می تواند به یك منطقه گردشگری مناسب در شهر مشهد تبدیل شود كه در این زمینه باید طرح های مناسبی به تصویب برسد.

رییس شورای اسلامی مشهد اظهار كرد: این شورا در زمینه ساماندهی حاشیه شهر مشهد پس از تشكیل كمیسیون ساماندهی حاشیه شهر طرح 21 هزار میلیارد ریالی را به تصویب رساند كه بر اساس این طرح مقرر شد هفت هزار میلیارد ریال توسط دولت و مابقی توسط سازمان های مختلف و شهرداری مشهد پرداخت شود.

انتظاری گفت: ایجاد سازمان حاشیه شهر مشهد هنوز توسط وزارت كشور ابلاغ نشده اما مجموعه ای با مدیریت یكپارچه پیگیر وضعیت حاشیه شهر مشهد هستند.

شعبه ای از 'كشف رود' از كوههای هزار مسجد و شعبه دیگر آن از كوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد.

این رود 290 كیلومتری كه پرآبی آن تنها در خاطره ها باقی مانده، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته كه به سوی تركمنستان ادامه می یابد و در ریگزارهای كشور همسایه فرو می رود.

هم اكنون فاضلابهای آلاینده های صنعتی، خدماتی و خانگی به كشف رود ریخته و زمینهای كشاورزی اطراف آن نیز با همین آب آلوده آبیاری می شوند.

تراكم بسیار جمعیت حاشیه نشینان در شمال شهر مشهد جایی كه برای آن شبكه جمع آوری فاضلاب شهری طراحی نشده است سبب شده فاضلاب منازل نیز بطور غیرقانونی به كشف رود هدایت شوند.

7498/ 6053