۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۲۱:۱۵
کد خبر: 81573128
T T
۰ نفر

كتاب زيور زبان در سنندج رونمايي شد

۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۲۱:۱۵
کد خبر: 81573128
كتاب زيور زبان در سنندج رونمايي شد

سنندج- ايرنا- كتاب زيور زبان (زيوه ري زمان) روز چهارشنبه با حضور رييس دانشگاه آزاد اسلامي و جمعي از اساتيد دانشگاه در دانشكده علوم انساني در سنندج رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، نويسنده كتاب زيور زبان (زيوه ري زمان) در آيين رونمايي اين كتاب، گفت: كتاب زيور زبان در زمينه تاريخ ادب و زبان كُردي در هزار جلد چاپ و منتشر شده است.

ابراهيم احمدي، با بيان اينكه اين كتاب در 490 صفحه به رشته تحرير در آمده است، افزود: واژه هاي كتاب به زبان هاي فارسي و كُردي آورده شده است، پشتوانه خوبي براي مكالمه است و در تصحيح متون و زبان كاربرد دارد.

به گفته وي؛ متن اين كتاب مشتمل بر پند، كنايه، مثل و چيستان است.

رييس مركز تحقيقات كردستان شناسي نيز در اين آيين هدف از راه اندازي اين مركز را گسترش و توانمندسازي زبان كُردي عنوان كرد و گفت: اين مركز تحقيقاتي مركز پيشينه شناسي كردستان است.

دكتر اميد ورزنده، افزود: اين مركز تحقيقاتي مشتمل بر پنج دپارتمان از جمله دپارتمان علوم اقتصادي و اجتماعي، دپارتمان هنر و معماري، دپارتمان مطالعات بين الملل، دپارتمان هويت و سينماي كُردي و دپارتمان ميراث فرهنگي است.

وي با اشاره به ظرفيت ها و استعدادهاي استان در حوزه هاي مختلف، مطالعه و شناسايي اين ظرفيت ها و معرفي آنها به جامعه و اقصي نقاط جهان را ضروري دانست و ادامه داد: مطالعات علمي و آكادميك با حضور اساتيد و كارشناسان متخصص در حوزه هاي مرتبط در يك مركز آموزشي، پژوهشي يك ضرورت است.

وي با اشاره به اينكه هم اكنون يك مركز تحقيقاتي جامع با دپارتمان هاي مختلف با محوريت مناطق كردي در داخل كشور وجود ندارد، اظهار كرد: در همين راستا ايجاد مركز تحقيقاتي كردستان شناسي از سوي يك مركز آموزش عالي ضروري است.

دكتر ورزنده با بيان اينكه هم اكنون قرائت هاي مختلف بخش هاي تاريخي، فرهنگي، اقتصادي، ادبيات مناطق كردنشين بويژه استان كردستان با نگاهي شرق شناسانه مطرح مي شود، افزود: اطلاعات در دسترس اين حوزه ها فاقد مستندات آكادميك و علمي است كه در همين راستا مستند كردن اطلاعات و داده هاي مرتبط با موضوعيت كردستان شناسي يك نياز جدي احساس شد.

وي اظهار كرد: اين مركز با هدف شناسايي قابليت ها و ظرفيت هاي كردستان و ساير مناطق كُردنشين در حوزه هاي مختلف با رويكرد علمي، تدوين بانك اطلاعاتي جامع مناطق كُردي، ايجاد تعامل و همكاري مشترك با ديگر مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي و شناسايي مشكلات و ارايه راه حل در چارچوب طرح هاي پژوهشي و مطالعاتي راه اندازي شد.

مركز تحقيقات كردستان شناسي يك سال پيش با همت رييس دانشگاه آزاد رسما راه اندازي و آغاز بكار كرد.

دكتر جليل سحابي، دكتر سيد محمد شيخ احمدي، دكتر خسرو سينا، دكتر جمال احمدي، دكتر رضا ابراهيمي در اين مركز تحقيقاتي همكاري و فعاليت مي كنند.ك/2

7352/6108