۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۳۱
کد خبر: 81572607
T T
۰ نفر
هزار میلیارد ریال یارانه تسهیلات به صنایع كوچك پرداخت می شود

بجنورد - ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع كوچك و شهركهای صنعتی گفت: امسال هزار میلیارد ریال یارانه به صنعتگران صنایع كوچك ایران پرداخت می شود.

به گزارش ایرنا سیدمحمدعلی سیدابریشمی روز چهارشنبه در جمع سرمایه گذاران صنعتی خراسان شمالی در شهرك صنعتی بیدك بجنورد اظهار كرد: این میزان اعتبار اواخر پارسال به حساب سازمان صنایع كوچك واریز شده كه مربوط به حق سهم اعتباری سال 93 است.

وی ابراز امیدواری كرد تا در سال جاری نیز یارانه بیشتری برای پرداخت كمك هزینه تسهیلات بانكی در اختیار صنعتگران صنایع كوچك قرار گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت قول كمك به واحدهای تولیدی و صنعتی داده و به نظر می رسد سالجاری عزم دولت برای كمك به صنایع برای رونق اقتصاد و اشتغال بیشتر شود.

سیدابریشمی افزود: در سال گذشته با حمایت های دولت و مجلس شورای اسلامی رشد صنعت و معدن كشورمان به طور میانگین به حدود هشت درصد رسیده كه این شاخص در معادن 10و در صنایع حدود 5.4 درصد بود.

وی كاهش نرخ تورم از 40 درصد به 15 درصد را دیگر كمك غیرمستقیم دولت به واحدهای تولیدی و صنعتی دانست كه بیشترین فشار ناشی از تورم بر دوش این واحدها بود.



*افزایش سه برابر اعتبار صندوق ضمانت صنایع كوچك

مدیرعامل سازمان صنایع كوچك ایران از افزایش سه برابری اعتبار صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع كوچك در سال 94 براساس تصویب قانون بودجه خبر داد و گفت: سقف اعتباری این صندوق در سال گذشته حدود 300 میلیارد ریال بود كه با وجود رشد 50 درصدی به نسبت سال 92 برای كمك به صنایع ناچیز بود.

سیدابریشمی افزود: در سالجاری مجلس شورای اسلامی با موافقت پیشنهاد دولت و در بودجه سال 94 حدود 25 میلیون دلار اعتبار ارزی به این صندوق ارائه كرده كه با اعتبار 300 میلیارد ریالی صندوق، سقف اعتبار ما به حدود یك هزار میلیارد ریال در سالجاری می رسد.

وی اضافه كرد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع كوچك نیز بنا دارد تا اسناد اعتباری ناشی از تشكیل این صندوق را به عنوان ضمانت تا سقف پیش بینی و مصوب برای دریافت تسهیلات در اختیار واحدهای صنایع كوچكی قرار دهد كه برای دریافت وام از بانك ها با مشكل نداشتن وثیقه مواجه اند.

وی افزود: علاوه بر آن براساس پیگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت از دولت بنا شده تا صنایع كوچك نیز بتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی برخوردار شوند و در صورت تصویب این پیشنهاد در دولت كمك بزرگی به صنایع كوچك در راستای تامین نقدینگی آن ها می شود.

* واگذاری 330 شهرك صنعتی به بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان صنایع كوچك ایران گفت: طرح واگذاری شهرك به بخش خصوصی در كشور شروع شده و 330 شهرك صنعتی به بخش خصوصی در قالب شركت های خدماتی واگذار می شود.

سیدابریشمی افزود: شركت های خدماتی بخش خصوصی كار نگهداری و حفظ سرمایه های موجود در شهرك ها را با دریافت هزینه ماهانه (شارژ) از واحدهای فعال در شهرك ها تامین می كنند.

وی تعداد شهرك های صنعتی مصوب را 937 شهرك و شهركهای فعال را در سطح كشور حدود 740 شهرك دانست.

وی اضافه كرد: علاوه بر آن برای كمك به نگهداری زیرساخت ها و تجهیزات در شهرك و نواحی صنعتی،این سازمان به دنبال اخذ مصوبه مجلس شورای اسلامی برای اختصاص 50 درصد از منابع مالی ناشی از دریافت مالیات بر ارزش افزوده به این بخش است.

وی افزود: دولت لایحه مالیات بر ارزش افزوده را به مجلس شورای اسلامی تقدیم و این وزارتخانه نیز پیشنهاد خود را برای این بخش ارائه كرده است و از كمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی برای تصویب این بند در لایحه اصلاحی مالیات بر ارزش افزوده نیز پیگیری های لازم را خواهیم كرد.

وی اضافه كرد: در حالی از محل منابع مالی مالیات بر ارزش افزوده درآمدی برای كمك به شهرك ها و نواحی صنعتی اختصاص داده نمی شود كه تمام این منابع از واحدهای تولیدی و صنعتی اخذ می شود.

به گفته وی شهرداری ها نیز با وجود دریافتی از محل مالیات بر ارزش افزوده هیچ خدماتی به شهركها و نواحی صنعتی در سطح كشور ندارند.

معاون عمرانی استاندارخراسان شمالی نیز در این نشست مهم ترین مشكل صنعتگران استانی را كمبود نقدینگی و زیرساخت ها در شهرك ها و نواحی صنعتی استان دانست.

محمدحسین علی نیا اعتبار استانی را برای تامین زیرساخت ها در شهرك ها و نواحی صنعتی استان را ناچیز عنوان و بیان كرد: به نظر می رسد سازمان صنایع كوچك و شهركهای صنعتی ایران كمك مالی ویژه ای برای تامین زیرساخت ها در شهرك ها و نواحی صنعتی در اختیار استان های كمتر توسعه یافته از جمله خراسان شمالی قرار دهد.

مدیركل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز گفت: محدودیت منابع مالی بانك ها و ناتوانی آنها در جذب منابع به نسبت بانك ها و موسسات مالی و اعتبار خصوصی باعث شده تا بانك ها نتوانند تسهیلات واحدهای صنعتی كه با كمبود نقدینگی مواجه اند، تامین كنند.

یحیی نیكدل اظهار كرد: میزان مصارف بانك های استان حدود 161 درصد بیشتر از منابع بانكی آن هاست و این افزایش منابع و مصارف حدود پنج برابر میانگین كشوری است.

وی اضافه كرد: با این محدودیت منابع مالی بانك ها و مشكل نقدینگی صنعتگران این استان، باید از منابع دیگر مالی به صنعتگران برای ورنق فعالیت آن ها كمك شود.

شماری از صنعتگران استان خراسان شمالی كمبود نقدینگی، نبود بازار فروش را مهم ترین مشكل خود دانستند و خواستار كمك وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع این مشكلات شدند.ك2

6982/ 6042
۰ نفر