۶ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8156722
T T
۰ نفر
اجرای توافقنامه تجارت آزاد موسوم به سفتا در مونته نگرو .........................................................
بلگراد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/05/86 خارجی.اقتصادی.سفتا.مونته نگرو.تجارت.
توافقنامه مربوط به تجارت آزاد بین کشورهای جنوب شرقی اروپا موسوم به "سفتا" در جمهوری مونته نگرو، آلبانی، مقدونیه و مولداوی که در طول بهار سال جاری به تصویب مجالس این کشورهای رسیده بود، از این هفته به اجرا گذاشته می شود.
به گزارش "مینا" خبرگزاری رسمی مونته نگرو، این توافقنامه که تسهیلات تجارتی را برای کشورهای جنوب شرقی اروپا ایجاد می کند، در جمهوری کروواسی در طول ماه "اوت" و در صربستان و بوسنی و هرزگوین از اکتبر سال جاری میلادی به اجرا گذاشته خواهد شد.
قابل ذکر است که نمایندگان کشورهای مونته نگرو، کروواسی، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، صربستان، بلغارستان، مولداوی، رومانی و مقدونیه و همچنین هیات غیر نظامی سازمان ملل در کوزوو توافقنامه ای را در سپتامبر سال گذشته میلادی به منظور گسترش تسهیلات تجاری در این منطقه از اروپا به امضا رساندند.
توافقنامه "سفتا" که در حقیقت جایگزین قرارداد کنونی بین کشورهای منطقه برای تجارت آزاد می باشد، منطقه آزاد تجاری را در بین کشورهای جنوب شرقی اروپا بوجود می آورد که جمعیتی در حدود 30 میلیون نفر را در زیر پوشش خود قرار می دهد.
در این قرارداد، لغو محدودیت های گمرکی در تولیدات صنعتی و کشاورزی بین کشورهای منطقه تا سال 2010 میلای پیش بینی شده است.
ویژگی قرارداد سفتا در این است که ضمن بوجود آوردن هماهنگی بین دولت های منطقه برای ثبات تجاری، باعث افزایش سرمایه گذاری خارجی در این کشورها می شود.
تصویب توافقنامه تجاری سفتا که از سوی اتحادیه اروپا به کشورهای جنوب شرقی این قاره توصیه شده بود، یکی از شرایط ورود آنها در اتحادیه اروپا می باشد.
یاد آور می شود که اخیرا مقامات اروپایی در گفت وگوی جداگانه با مقامات ذیربط در کشورهای مذبور درباره تصویب توافقنامه تجاری سفتا در مجلس این کشورها تاکید کرده و این توافقنامه تجاری را برای توسعه توانایی های اقتصادی و بازرگانی مهم خواندند.
اروپام،255/1443/1651 شماره 085 ساعت 13:48 تمام
۰ نفر