۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۳۹
کد خبر: 81561512
T T
۰ نفر
بحران آب در  كردستان/امكان تامین آب برای كشاورزی در سنندج وجود ندارد

سنندج - ایرنا - شركت آب منطقه ای كردستان با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد امكان تامین آب جهت مصارف كشاورزی برای سال جاری در مسیر پایاب و حاشیه سد قشلاق سنندج وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، در این اطلاعیه خطاب به كشاورزان و شهروندان شهر سنندج آمده است: به دلیل كاهش نزولات جوی و افت شدید مخزن آب سد قشلاق سنندج و اولویت تامین آب شرب سنندج از محل سد مذكور، امكان تامین آب جهت مصارف كشاورزی برای سال جاری در مسیر پایاب و حاشیه سد وجود ندارد.

این اطلاعیه همچنین از شهروندان سنندجی خواسته است نهایت صرفه جویی در مصرف آب را به عمل آورند.

آب شرب مورد نیاز مردم شهر 450 هزار نفری سنندج مركز استان كردستان از سد قشلاق در 12 كیلومتری این شهر و در مجاورت روستای سراب قامیش تامین می شود و اكنون با كاهش ذخیره پشت این سد، مردم سنندج با كمبود آب مواجه هستند.

قرار است كم آبی سد قشلاق سنندج با تزریق 40 میلیون متر مكعب آب از طریق سد آزاد در حوزه شهرستان سنندج در سال جاری جبران شود.

در پایین دست سد قشلاق علاوه بر باغات، اراضی كشاورزی زیادی وجود دارد كه اكنون با كاهش آب ذخیره سد قشلاق شركت آب منطقه ای اولویت را به تامین آب شرب داده و اعلام كرده است امكان تامین آب كشاورزی در این منطقه وجود ندارد.

برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در كنار مصرف بی رویه آب به ویژه در بخش كشاورزی و شرب، از دلایل اصلی بحرانی شدن وضعیت منابع آبی كشور و استان كردستان است.

در گذشته كردستان به سرزمین آبشارها و رودخانه های خروشان، چشمه های طبیعی و چشمه سارهای جوشان معروف بود و با میانگین 500 میلیمتر بارش در سال، از استان های پر آب كشور بود اما این استان اكنون با كم آبی روبرو است و زنگ كمبود آب در آن به صدا درآمده است.

با این حال میزان سرانه مصرف آب شرب در كردستان 10 لیتر از میانگین كشوری بیشتر و به 200 لیتر در روز می رسد البته این میزان در سال های گذشته 250 لیتر بود كه با فرهنگ سازی مقداری كاهش یافته است.

به گفته مسوولان حوزه آب در استان كردستان 90 درصد آب استان در بخش كشاورزی و تنها 10 درصد آن در بخش شرب مصرف می شود.

استان كردستان با مساحتی بیش از 1.7 درصد از كل كشور دارای 35 درصد جمعیت ساكن روستاست و كشاورزی شاهرگ حیاتی این استان است، بر اساس حساب های منطقه ای سهم ارزش افزوده بخش كشاورزی از تولید ناخالص داخلی در كشور 9.8 درصد است كه این رقم در استان كردستان معادل 20.3 است.

از جمعیت یك میلیون و 480 هزار نفری استان كردستان، بهره برداری از بخش كشاورزی را 110 هزار و 532 نفر بر عهده دارند و 113 هزار و 451 نفر در یك میلیون و 110هزار هكتار از اراضی كشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

رییس سازمان جهاد كشاورزی كردستان نیز معتقد است یكی از چالش های اصلی استان بخصوص در بخش زراعت و باغبانی كمبود آب است و می گوید: كردستان استان كم آبی نیست اما توزیع آب در استان به صورتی است كه در شرق استان اراضی فوق العاده مستعد و حاصلخیز اما كم آب با دشت های ممنوعه داریم و در غرب استان كه اراضی محدودی داریم اب وجود دارد و این موضوع به یكی از چالش های حوزه كشاورزی در كردستان تبدیل شده است.

استاندار كردستان نیز در اولین جلسه شورای اداری استان با اشاره به اینكه در سطح كشور با بحران كم آبی مواجه هستیم گفت: استان كردستان نیز با مشكل كم آبی روبرو است و شهر سنندج از دیگر شهرها مشكلات بیشتری دارد.

عبدالمحمد زاهدی با اشاره به اینكه نمی گذاریم برای مردم سنندج مشكلی در این ارتباط پیش بیاید از دستگاه های حوزه آب خواست طرح های آبرسانی خود را آغاز كنند و از اعتبارات نترسند چرا كه به هر طریقی باشد اعتبارات مورد نیاز این بخش را تامین خواهیم كرد و از مردم هم درخواست می كنیم صرفه جویی كنند.ك/4

3033/1904