۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۲۳
کد خبر: 81561087
T T
۰ نفر

فشار هرج و مرج طلبان يوناني بر دولت چپ گراي آتن

۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۲۳
کد خبر: 81561087
فشار هرج و مرج طلبان يوناني بر دولت چپ گراي آتن

تهران-ايرنا- در حاليكه دولت چپ گراي يونان از مدت ها قبل با مشكلات بودجه روبرو بود؛ اقدامات هرج و مرج طلبان يوناني و اختلافات درون حزبي در واكنش به اين اقدامات بر بار مسائل پيش روي آتن افزوده است.

به گزارش خبرگزاري رويترز از آتن، هرج و مرج طلبان يوناني از اوايل ماه گذشته به نشانه مخالفت با بازداشت شماري از تندروهاي سياسي آن كشور به اعتراضات خياباني و اشغال ساختمان هاي مهم دولتي رو آورده اند.

هرج ومرج طلبان روز پنجشنبه گذشته (13 فروردين) به ساختمان مجلس آن كشور يورش برده و حتي مقر حزب حاكم 'سيريزا' در شهر آتن را اشغال كردند؛ در حاليكه سخنگوي اين حزب در حال مصاحبه زنده تلويزيوني بود.

با آنكه معترضان هرج ومرج طلب اوايل ماه گذشته نيز بار ديگر به دفاتر حزب حمله برده و مقامات آن را از دفاتر بيرون كرده بودند؛ آنان با پليس تماس نگرفتند و همواره از روش هاي پليس ضدشورش براي سركوب اعتراضات انتقاد كردند. معترضان همچنين كنترل ايستگاه راديويي در قرمز/In The Red را در دست گرفته اند. بعد از آن نيز دانشكده حقوق آتن را براي پنج روز اشغال كردند.

در همين حال معترضان از روز دوشنبه قبل (9 فروردين) وارد ساختمان دولتي دانشگاه آتن شده اند كه بنايي مهم در مركز شهر به شمار مي آيد.

اين معترضان خواستار آزادي 'ساواس سيروس' يكي از اعضاي گروه انقلابي 17 نوامبر و لغو قوانين ضدتروريسم هستد. آنها تعطيلي زندان هاي نوع سي/c يونان را نيز درخواست كرده اند كه خلافكارترين مجرمان و تروريست ها در اين زندان حبس هستند.

سيريزا از مدت ها قبل اعلام كرده است كه اين زندان ها را تعطيل خواهد كرد؛ اما يكي از معترضان كه در اشغال دفتر راديوي سيريزا مشاركت داشت اين امر را كافي ندانست و گفت: با وجود ريشه هاي ضدسرمايه داري و ضدنظامي دولت فعلي اين دولت نيز مانند قبلي ها رفتار مي كند.

با انكه دولت 'الكسيس سيپراس' نخست وزير يونان از حزب حاكم سيريزا تاكنون در برابر اين هرج و مرج طلبان مقاومت كرده است نشانه هايي از پايان يافتن تحمل دولت در اين زمينه ديده مي شود. اشغال طولاني ساختمان دولتي آتن كه از 30 مارس (10 فروردين) آغاز شده است، باعث شد كارمندان عصباني اين ساختمان چهارشنبه گذشته در برابر آن گردهم آيند.

'توماس اسفيكوپولوس' معاون اين دانشگاه با نادر دانستن اشغال آن طي سال هاي متوالي گفت: ما نمي توانيم كار كنيم، دانشگاه به دليل كمبود بودجه از قبل هم با مشكلات زيادي روبرو بود.

اما دولت يونان كه با هرج و مرج طلبان انقلابي چپ گرا روبروست، با اختلافات داخلي نيز دست و پنجه نرم مي كند. بعد از اينكه هرج و مرج طلبان به ساختمان مجلس آن كشور هجوم بردند؛ دولت بيانيه اي صادر و اقدامات تحريك آميز، نادرست و غيرقابل درك را محكوم كرد.

اما هم زمان 'زو كانستانتوپولو' سخنگوي پارلماني سيريزا اين اقدام را اعتراضي ساده توسط چند شهروند دانست. 'ييانيس پانوسيس' وزير حمايت از شهروندان نيز روز بعد با انتشار مقاله اي در روزنامه 'تا ني' همقطاران حزبي خود را كساني كه ناميد كه فكر مي كنند دولت چپ گرا به معناي اداره بي نظم و كشوري بي دفاع است و با اين بيان به شدت از انها انتقاد كرد.

اروپام**9157**1517
۰ نفر