۲۳ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8155390
T T
۰ نفر

چند خبر کوتاه از تحولات آفریقا

۲۳ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8155390
چند خبر کوتاه از تحولات آفریقا .............................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/04/86 خارجی.آفریقا.تحولات خبرگزاری های رویترز و فرانسه روز شنبه اخبار کوتاهی از تحولات مناطق مختلف آفریقا منتشر کردند: * معاون دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه گفت که این سازمان و اتحادیه اروپا قصد اعزام نیروهای ارتش و پلیس به منظور حفاظت از اردوگاه- های آوارگان دارفور در چاد را دارند.
"جان ماری جهینو" افزود: سازمان ملل متحد در حال بررسی صدور قطعنامه ای در این زمینه در شورای امنیت است. در زمان حاضر 230 هزار آواره از دارفور در اردوگاههای مستقر در چاد سکونت دارند.
* چهار غیرنظامی روز شنبه در موگادیشو پایتخت سومالی به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس کشته شدند.
این در حالی است که موگادیشو فردا میزبان نشست آشتی ملی در این کشور است که هدف از برگزاری آن استقرار صلح در سومالی است.
در این کنفرانس حدود دو هزار و 400 نفر از نمایندگان گروه های مختلف سومالی شرکت می کنند.
در جریان جنک داخلی سومالی که از سال 1991 میلادی و پس از سرنگونی "محمد زیادباره" ، دیکتاتور سومالی توسط جنک سالاران آغاز شد، بین 300 تا 500 هزار نفر کشته شدند.
* "اسیاس افورقی" رییس جمهوری اریتره روز شنبه گفت شماری از مقامات کشورش فردا یکشنبه در نشست دو روزه گروههای شورشی دارفور در لیبی شرکت خواهند کرد.
وی در گفت و گو با خبرنگاران، ضرورت تلاش برای حل بحران دارفور را مورد تاکید قرار داد.
درگیری، قحطی و بیماری در دارفور، تاکنون جان 180 تا300 هزار نفر را گرفته و به آوارگی بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر منجر شده است.
* پنج قاچاقچی شامل سه تبعه مالی، یک تبعه الجزایر و یک تبعه مغرب در "اغادیر" واقع در جنوب مغرب همراه با 17 کیلوگرم کوکائین دستگیر شدند.
پنج تبعه مغرب که معتاد به کوکائین هستند نیز روز پنجشنبه توسط پلیس دستگیر شده بودند.
بخش اعظم کوکائین در آفریقا در مغرب مصرف می شود.
* "عبدالعزیز العدسانی" دبیرکل سازمان شهرهای عربی روز شنبه از تاسیس یک بنیاد جدید عربی به نام بنیاد میراث و شهرهای تاریخی عربی" در تونس خبر داد.
وی در گفت و گو با خبرنگاران هدف از تاسیس این بنیاد را حفاظت از میراث فرهنگی و شهرهای تاریخی عربی و افزایش تعداد اینگونه شهرها در فهرست سازمان ملل متحد عنوان کرد.
در زمان حاضر 42 شهر عربی جزو شهرهای تاریخی محسوب می شوند.
* "عمرو موسی" دبیرکل اتحادیه عرب روز شنبه در دیدار با "زین العابدین بن علی" رییس جمهوری تونس درباره اوضاع جهان عرب به بحث و تبادل نظر پرداخت.
در این دیدار همچنین درباره نشست آتی سران عرب، ضرورت ارزیابی دقیق اوضاع منطقه و دستیابی کشورهای عربی به موضع مشترک و مناسب در قبال چالش های کنونی بحث شد.
* یک مقام حزب مخالف دولت سودان موسوم به حزب "تجدیدنظر و اصلاح" روز شنبه از دستگیری "مبارک الفاضل" رهبر این حزب خبر داد.
این مقام که خواست نامش فاش نشود، به علت این دستگیری اشاره نکرد.
* "عبدالمنعم عبدالمقصود" وکیل زندانیان اخوان المسلمین گفت که در محاکمه اعضای این گروه شماری از حقوقدانان بین المللی شرکت خواهند داشت.
وی افزود: از جمله این عده می توان به "ایوان لورنس" مشاور سابق ملکه انگلیس و "رمزی کلارک" وزیر دادگستری سابق آمریکا اشاره کرد.
نیروهای امنیتی مصر، هر از گاهی اعضای این جنبش را که دولت قاهره آن را غیرقانونی اعلام کرده است، بازداشت می کنند.
اخوان المسلمین مصر دو میلیون عضو دارد و از حمایت سه میلیون نفر دیگر نیز در سراسر مصر برخوردار است.نامزدهای مستقل این جنبش، در انتخابات سال 1384 مصر با کسب 88 کرسی از مجموع 454 پارلمان این کشور، به پیروزی بی سابقه ای دست یافتند.
مترجمام.2312/ 2306 شماره 171 ساعت 18:21 تمام
۰ نفر