۸ فروردین ۱۳۹۴، ۶:۰۵
کد خبر: 81552737
T T
۰ نفر
مسایل اخلاقی معیار جلب اعتماد مردم و میزان بقای نظام سیاسی است

بلگراد - ایرنا- مدیر مركز علوم دینی قم در بلگراد در كنفرانس دین، سیاست و اخلاق در صربستان گفت:برپایه فلسفه سیاسی اسلام و احادیث حضرت علی بن ابی طالب (ع)، اخلاق معیار جلب اعتماد مردم و میزان بقای نظام سیاسی است.

به گزارش ایرنا،سعید خلیلوویچ جمعه شب دراین همایش كه ازسوی مركز پژوهش های دین، سیاست و جامعه صربستان و باهمكاری مركز علوم دینی قم در بلگراد و مركز فرهنگی مسیحیت برگزار شد به تحلیل پشتوانه‏های پنهان معرفتی رابطه علم سیاست و علم اخلاق در سه حوزه معرفتی فلسفه سیاسی اسلام، تجربه‏گرایی و پست‏مدرنیسم پرداخت.

خلیلوویچ در این كنفرانس كه در آمفی تئاتر خانه جوانان بلگراد برپا شد،توضیح داد:در دوره سلطه تجربه‏گرایی در غرب پسارنسانس، گزاره‏های ارزشی به عنوان گزاره‏هایی غیرعلمی معرفی و اخلاق از علم سیاست مدرن تبعید شده است.

وی افزود:درچند دهه اخیر و در حاشیه اصالت پست‏مدرنیستی قدرت، اراده و اقتدار سیاسی تابع ارزش‏های حقیقی اخلاقی نبوده و به دنبال آن است كه ارزش‏های اخلاقی را خود خلق كند.

عضو هیات مؤسس مركز علوم دینی «قم» در بلگراد در ادامه توضیحات خود عناصر بنیادین فلسفه سیاسی فارابی را بیان كرد و گفت: فارابی غایت فلسفه سیاسی را در سعادت متافیزیكی می‏بیند و این سعادت را در ضمن نیل انسان به كمال وجودی خود تعریف می‏كند.

خلیلوویچ در پایان به نقل و تحلیل چند حدیث نورانی حضرت امیر المؤمنین علی بن ابی طالب (ع) در این رابطه پرداخت و نتیجه گرفت كه بر پایه این احادیث، مسایل اخلاقی معیار جلب اعتماد مردم و میزان بقای یك نظام سیاسی است.

وی همچنین افزود: بر پایه‏ این آموزه‏ها هر مسئولی قبل از سیاستمداری نسبت به دیگران باید سیاستمدار داخلی نفس خود باشد.

پرفسور چدومیر چوبیچ استاد دانشكده علوم سیاسی بلگراد،نیكولا كنژویچ رییس مركز پژوهش های دین،سیاست و جامعه درصربستان،نمانیا ستاروویچ مورخ و فعال سیاسی و ماركو وكوویچ پرفسور بخش سیاست شناسی دین در دانشكده علوم سیاسی بلگراد نیز با حضور در این كنفرانس به ارایه تحلیل‏هایی از رابطه‏ علمی دقیق بین دین، سیاست و اخلاق و همچنین از ضرورت حضور و تأثیر پر رنگتر ارزش‏های اخلاقی در سیاست جوامع معاصر پرداختند.

این كنفرانس علمی و دینی مورد استقبال تعداد زیادی از دانشجویان، پژوهشگران و علاقمندان به فلسفه دینی قرار گرفت به طوریكه خواستار برگزاری چنین همایش هایی در آینده شدند.

این كنفرانس مورد پوشش خبری گسترده خبرگزاری‏های علمی و دانشگاهی صربستان قرار گرفت.

اروپام**4**436**1565/1547
۰ نفر