۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۲۰:۳۰
کد خبر: 81546359
T T
۰ نفر

معنادرماني با رويكرد ديني در مشهد كليد خورد

۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۲۰:۳۰
کد خبر: 81546359
معنادرماني با رويكرد ديني در مشهد كليد خورد

مشهد - ايرنا - مدير عامل موسسه خدمات مشاوره اي جوانان و پژوهش هاي اجتماعي آستان قدس رضوي از تشكيل كارگروه علمي - ملي معنادرماني با رويكرد ديني در مشهد خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي اين موسسه، رضا خوراكيان گفت: اين كارگروه با موضوع هم‌انديشي و تبيين نوع بهره‌گيري دين در مداخلات روانشناسي نخست در تهران و متعاقب آن در مشهد با حضور روانشناسان برجسته تشكيل شده است.

خوراكيان با بيان اينكه در گذشته در قالب فعاليتهاي پژوهشي و مطالعاتي مباحثي در خصوص روانشناسي با نگاه ديني توليد شده است، افزود: فقدان يك كاربست جامع و اجرايي در حوزه روانشناسي ديني در كشور هميشه احساس مي شد و با تا تشكيل اين كارگروه نخستين گام براي پركردن اين خلا برداشته شد.

وي درباره زير شاخه‌ هاي معنا درماني گفت: معنويت و معنا درماني، نگاه دين به مباحث انساني و مسائل مرتبط با روانشناسي، خاستگاه و مباني تفكر روانشناسي و نقاط اشتراك و افتراق آن با مباحث ديني برخي از اين زيرشاخه هاست.

وي اظهار كرد: در حوزه روانشناسي، مباحث با وضعيت فرهنگ جامعه همگام و همگن نشده است و برخي از روانشناسان از كتاب‌ ها و برنامه‌هاي آموزشي ترجمه شده و غير بومي استفاده مي‌ كنند.

خوركيان افزود: برخي از اين رويكرد با فرهنگ و زيست بوم افراد تناسب ندارد كه اين عدم هماهنگي و تناسب در برخي از موارد براي مراجعه كنندگان آسيب‌ زا بوده است.

وي از برگزاري سمينار ملي معنا درماني از سوي مركز تخصصي مشاوره و خانواده آستان قدس رضوي در سال آينده خبر داد.

مديرعامل موسسه خدمات مشاوره اي جوانان و پژوهش هاي اجتماعي آستان قدس رضوي گفت: اين مركز سعي دارد تا براي نخستين بار از طريق برگزاري سمينار به صورت تخصصي و متمركز كاربست‌ هاي روانشناسي با نگاه ديني را توليد كند.

معنادرماني كه به آن لوگوتراپي نيز گفته مي‌ شود مكتب روان‌شناسي است كه ويكتور فرانكل بنيان‌ گذاشت.

به گفته وي معنادرماني عبارت است از درمان از رهگذر معنا يا شفابخشي از رهگذر معنا يا روان درماني متمركز بر معنا است.

7489/1211