از درخشش ورزشكاران در مسابقات بین المللی تا میزبانی رویدادهای مهم جهانی

كرمانشاه - ایرنا - ورزش كرمانشاه در سال 93 رویدادهای خبری زیادی را پشت سرگذاشت كه از جمله آنها می توان به حضور موفق ورزشكاران استان در مسابقات بین المللی، آسیایی و پارآسیایی اینچئون كره جنوبی و میزبانی موفق جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون و بین المللی جام تختی اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ورزشكاران كرمانشاهی در سال 93 موفقیتهای خوبی كسب كردند تا بازهم جور ورزشهای تیمی كه همانند سالهای گذشته عملكرد آنها چنگی به دل نمی زد را جبران كرده و نشان دهند در صورتی كه به آنها توجه بیشتری شود می توانند در میادین مهم جهانی و بین المللی حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند.

ورزش كرمانشاه در سال جاری پر بود از حوادث تلخ و شیرین، سالی كه می توان آن را سال درخشش ورزشكاران كرمانشاهی در ورزشهای انفرادی دانست.



** فروردین



* یكی از رویدادهای مهم ورزشی كرمانشاه در این ماه كسب مدال برنز توسط مسعود حجی زواره تكواندوكار كرمانشاهی عضو تیم ملی ایران در تورنمنت بین المللی آلمان بود كه وی در این رقابتها با پیروزی مقابل تكواندوكاران پرتغال، دانمارك، آلمان و سوئد و شكست برابر حریف اسپانیایی در نهایت مدال برنز مسابقات را به گردن آویخت.

* انتخاب منوچهر حاتمی با كسب مجموع آرای حاضران در مجمع انتخابات هیات كونگ فو به عنوان رییس جدید این هیات دیگر خبر مهمی است كه می توان به آن اشاره كرد.



** اردیبهشت



* مهمترین رویداد ورشی كرمانشاه در دومین ماه سال قهرمانی رضا افضلی كشتی گیر وزن 74 كیلوگرم در رقابتهای قهرمانی بزرگسالان آسیا بود كه وی با پیروزی برابر حریفانی از ژاپن، چین و مغولستان توانست مدال طلا را از آن خود كند

* در سومین روز از دومین ماه سال مجمع انتخاباتی هیات وزنه برداری كرمانشاه با حضور رضا زاده رییس فدراسیون برگزار و بابك سلیمی با 17 رای به عنوان رییس جدید این هیات برگزیده شد.

* همچنین مجمع انتخاباتی هیات جودو نیز برگزار و بهروز سرتیپ نیا با كسب 10 رای از مجموع 17 رای ماخوذه به عنوان رییس هیات جودو استان انتخاب شد

* سومین مجمع انتخاباتی كه در اردیبشهت ماه برگزار شد مربوط به مجمع انتخابات هیات سواركاری بود كه در پایان این مجمع، حاضران با 17 رای ستار الماسی را بعنوان رییس جدید این هیات برای چهار سال برگزیدند.

* یكی دیگر از رویدادهای ورزشی كرمانشاه در این ماه، كسب مدال نقره توسط فروتن گل آرا بوكسور كرمانشاهی تیم ملی در مسابقات بین المللی روسیه بود كه وی با شكست مقابل حریفی از قزاقستان در دیدار نهایی به مدال نقره بسنده كرد.



** خرداد



* در یازدهمین روز خرداد ماه بود كه اسامی بازیكن نهایی تیم فوتبال كشورمان برای شركت در مسابقات جام جهانی برزیل اعلام شد كه در میان آنها نام بختیار رحمانی فوتبالیست كرمانشاهی اهل شهرستان سرپل ذهاب كه عضویت تیم فوتبال فولاد خوزستان قرار داشت نیز به چشم می خورد، هر چند وی در طول مسابقات فرصت حضور در میدان را پیدا نكرد.

* در این ماه همچنین شاهد برپایی مجمع انتخاباتی هیات بسكتبال به ریاست محمود مشحون رییس فدراسیون بودیم كه در نهایت بهمن صیاد شیركش با كسب 9 رای به عنوان رییس این هیات برگزیده شد.

* آخرین روز خردادماه و فصل بهار حاوی خبرهای خوبی برای ورزش كرمانشاه و بخصوص رشته كاراته بود، جایی كه پگاه زنگنه كاپیتان كرمانشاهی وزن 68 كیلوی تیم ملی توانست با شكست حریفانی از اندونزی، استرالیا و هلند و بدون از دست دادن حتی یك امتیاز به مقام قهرمانی رقابتهای كاراته وان اندونزی دست یابد.

همچنین در وزن 68- كیلوگرم و در بخش جوانان نیز بهنوش نجفی دیگر كاراته كا كرمانشاهی حاضر در این مسابقات به همراه كاراته كای اندونزیایی، مشتركاً بر سكوی سوم ایستاد.

هامون درفشی پور دیگر كاراته كا كرمانشاهی وزن60- كیلوگرم نیز توانست در این مسابقات با شكست رقبایی از اندونزی، كره جنوبی و یك هموطن خود به مقام قهرمانی مسابقات كاراته وان اندونزی دست یابد تا موفقیتهای كاراته كاهای كرمانشاهی تكمیل شده باشد.



** تیر



* كسب مقام دومی تیم بوكس كرمانشاه در مسابقات چهارجانبه غرب كشور در همدان یكی از خبرهای حائز اهمیت ورزش استان در اولین ماه فصل تابستان بود كه مشت زنان كرمانشاهی با كسب چهار مقام قهرمانی توسط علی كهریزی در وزن 49 كیلوگرم، حسین عزیزی در 56 كیلوگرم، بیژن كسایی در 69 كیلوگرم و مهرداد عظیمی در 91 كیلوگرم و دو عنوان نایب قهرمانی توسط سید حامد اكبری در 52 كیلوگرم و سروش ملكی در 75 كیلوگرم و كسب 20 امتیاز عنوان نایب قهرمانی این رقابتها را از آن كند.

* یكی دیگر از خبرهای مهم ورزش كرمانشاه در این ماه، كسب مدال طلای فروتن گل آرا بوكسور كرمانشاهی در تورنمنت بین المللی چین بود كه وی با شكست رقبایی از تایلند و چین عنوان قهرمانی را كسب كرد، علی مظاهری دیگر بوكسور كرمانشاهی حاضر در این مسابقات نتوانست راه به جایی برده و حذف شد.

* آخرین خبر ورزشی مهم كرمانشاه در تیر ماه، حضور نادیا تالانك و فاطمه كرمجانی دو قایقران كرمانشاهی در مسابقات قهرمانی جهان بود كه تالانك توانست با شایستگی بر سكوی سوم این مسابقات در بخش200 متر انفرادی كانو با زمان 51 ثانیه و 64 صدم ثانیه از خط پایان بگذرد و پس از قایقرانانی از قزاقستان و اسپانیا در جایگاه سوم بایستد.

همچنین كرمجانی نیز پس از صعود به مرحله فینال كانوی یك نفره در نهایت با زمان 49 ثانیه و 56 صدم ثانیه جایگاه هفتم را كسب كرد.



** مرداد



* صعود رضا شهلایی كوهنورد كرمانشاهی به قله كیدو دومین بام دنیا با ارتفاع هشت هزار و611 متر كه در منطقهٔ قره قروم رشته كوههای هیمالیا بین مرز پاكستان و چین واقع شده و دارای فنی ترین مسیر صعود در جهان است یكی از خبرهای مهم ورزش استان در دومین ماه فصل تابستان بود.

* یكی دیگر از خبرهای ورزشی استان در مرداد ماه، كسب عنوان نایب قهرمانی رضا افضلی نماینده وزن 74 كیلوگرم كشورمان در مسابقات جام زیلكوفسكی لهستان بود كه وی با پیروزی مقابل رقبایی از افغانستان، اسلواكی و بلاروس و قبول شكست برابر كشتی گیر مطرح گرجستانی در نهایت به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

* تیم كاراته بانوان ناشنوای كرمانشاه نیز توانست در اولین دوره مسابقات قهرمانی كشور با كسب دو مدال طلا، دو نقره و سه برنز بر سكوی قهرمانی این مسابقات كه به میزبانی البرز برگزار شد، تكیه بزند.



** شهریور



* صبا شریفی ملی پوش كرمانشاهی وزن 60 كیلوگرم ووشوی ایران توانست به مدال نقره مسابقات المپیك نوجوانان نانجینگ چین را از آن خود كند، وی پس از آنكه با شكست دادن حریفانی از برزیل و روسیه به دیدار نهایی راه یافت در این مرحله مغلوب ووشوكار ویتنامی شد و به مقام نایب قهرمانی این مسابقات بسنده كرد.

* مرحله پنجم لیگ جهانی كاراته در نهم شهریور ماه به میزبانی ژاپن پایان یافت كه در بخش بانوان و در وزن 68- كیلوگرم پگاه زنگنه بانوی كرمانشاهی توانست باز هم افتخاری دیگر بیافریند و با برتری مقابل رقبایی از مكزیك، دوحریف از ژاپن و تركیه صاحب مدال طلا شود.

* اواخر شهریورماه هفدهمین دوره مسابقات آسیایی اینچئون كره جنوبی آغاز شد و در این بین 15ورزشكار كرمانشاهی كه چهار نفر آنان را بانوان و 11 نفر را نیز آقایان تشكیل می دادند در رشته های كاراته، پینگ پنگ و قایقرانی در بخش آبهای خروشان و روئینگ و نیز تكواندو، فوتبال، وزنه برداری، هندبال، بوكس و قایقرانی در بخشهای آبهای خروشان، روئینگ و آبهای آرام مسابقات آسیایی حضور یافتند.

مسعود حجی زواره در تكواندو، پگاه زنگنه در كاراته، كیانوش رستمی در وزنه برداری، فروتن گل آرا و علی مظاهری در بوكس، ندا شهسواری در پینگ پنگ، كاوه رضایی در فوتبال، مجتبی كرمیان در هندبال، امیرمحمد فتاح پور، محمدصدیق حشمتیان و سونیا گماری در بخش آبهای خروشان، كیهان شمسی، صابر نادری و نازنین رحمانی در بخش روئینگ و افشین شعبانی در بخش آبهای آرام رشته قایقرانی ورزشكاران اعزامی كرمانشاه به مسابقات آسیایی كره جنوبی را تشكیل می دادند.

در نهایت ورزشكاران كرمانشاهی شركت كننده در این بازیها توسط مسعود حجی زواره در تكواندو موفق به كسب مدال طلا، كیانوش رستمی در وزنه برداری وعلی مظاهری در بوكس مدال نقره و سونیا گماری در قایقرانی بخش آبهای خروشان موفق به كسب مدال برنز شدند تا نسبت به دوره قبل مسابقات كه سال2010 در گوانگژو چین برگزار شد، كارنامه موفقتری از خود به نمایش گذاشته باشند.



** مهر



* یكی از رویدادهای مهم ورزشی كرمانشاه در سال 93 در مهرماه اتفاق اتفاق افتاد، جایی كه بیستون میزبان سومین دوره جشنواره بین المللی سنگنوردی بود، جشنواره ای كه 120 سنگنورد ایرانی و60 سنگنورد از كشورهای ایتالیا، فرانسه، اسلونی، سوئیس، آمریكا، اتریش، سوئد، فنلاند، استرالیا، آلمان، لهستان، تونس و دانمارك به دیواره كوه بیستون صعود كردند.

دیواره بیستون با ارتفاع 1200 متر و وسعت بیش از پنج هزار متری عظیم ترین دیواره ایران است كه در میان فنی ترین دیواره های سنگنوردی جهان جای دارد.

* همچنین دومین دوره مسابقات پارا آسیایی كره جنوبی نیز در این ماه برگزار شد و در حالی كه محمد خالوندی، علی الفت لاوی، زهرا شاه محمدی، مسلم اكبری، جاسم بخشی، مسلم خزایی و بهنام سهرابی به نمایندگی از ورزشكاران جانباز و معلول كرمانشاهی در مسابقات پارا آسیایی به همراه طیبه ملكی سرمربی تیم ملی گلبال بانوان شركت داشتند در نهایت محمد خالوندی در رشته پرتاب نیزه موفق به كسب مدال طلا شد، علی الفت لاوی در پرتاب نیزه مدال نقره و در پرش طول مدال برنز كسب كرد و مسلم اكبری، جاسم بخشی، مسلم خزایی و بهنام سهرابی مدال طلای مسابقات فوتبال را به ارمغان آوردند.



** آبان



* یكی دیگر از رویدادهای ورزشی مهم كرمانشاه در آبان ماه، كسب مدال برنز توسط مسعود حجی زواره در مسابقات تكواندو جایزه بزرگ منچستر انگلیس بود كه وی پس از برتری مقابل حریفانی از برزیل، انگلیس و ازبكستان در مرحله نیمه نهایی به هم وطن خود باخت و به مدال برنز قناعت كرد.

* یكی دیگر از رویدادهای مهم ورزشی این ماه، كسب عنوان قهرمانی تیم كاراته ایران در مسابقات قهرمانی جهان با درخشش سعید احدی كاراته كا كرمانشاهی بود كه با برتری در دیدار پنجم و آخر ایران در مسابقه فینال زمینه قهرمانی تیم كشورمان را فراهم كرد.

در دیدار فینال كه بین ایران و آلمان برگزار شد در حالی كه دو تیم دو بر دو مساوی بودند احمدی كاراته كا كرمانشاهی در مسابقه آخر و با نمایشی خیره كننده توانست با حساب 6 بر 2 حریفش را شكست داده و مقام قهرمانی و مدال طلا را برای ایران به ارمغان آورد.

* كیانوش رستمی وزنه بردار كرمانشاهی در بیست و دومین روز از آبان ماه توانست با بلند كردن وزنه 178 در یك ضرب و 213 كیلوگرم دو ضرب و مجموع 391 كیلوگرم با شایستگی مدال طلا و مقام قهرمانی دسته 85 كیلوگرم را از آن خود كند، مدالی كه در ادامه به آستان مقدس حضرت معصومه (س) تقدیم شد.

وی همچنین ركورد مجموع دسته 85 كیلوگرم ایران را كه 391 كیلوگرم در اختیار شاهین نصیری نیا بود یك كیلوگرم ارتقا داد.



* آذر



* قهرمانی تیم ثامن الحجج كرمانشاه در مسابقات كنگ فو قهرمانی كشور با كسب 29 امتیاز و در شرایطی كه 27 استان در این رقابتها حضور پیدا كرده بودند، یكی از خبرهای مهم و خوشحال كننده ورزشی كرمانشاه در ابتدای آذر ماه بود.

* یكی دیگر از خبرهای قابل ذكر ورزشی در این ماه برگزاری مجمع انتخاباتی هیات ورزشهای رزمی استان كرمانشاه و انتخاب رضا بزرگیان با 15 رای به عنوان رییس جدید این هیات معرفی و انتخاب شد.



** دی



* مسابقات پرس سینه قهرمانی كشور در اواخر دی ماه به میزبانی رشت برگزار و ورزشكاران كرمانشاهی در این مسابقات با كسب هفت نشان طلا و نقره خوش درخشیدند.

* سامان شیرزادی نیز در مجمع انتخاباتی هیات اسكیت كرمانشاه توانست با كسب 16 رای به عنوان رییس جدید هیات اسكیت استان كرمانشاه معرفی شود.



** بهمن



* بهمن ماه برای كرمانشاه پر بود از حوادث مختلف ورزشی كه یكی از آنها افتتاح ورزشگاه شهدای 15 خرداد كرمانشاه با ظرفیت 15 هزار نفر تماشاگر بود، ورزشگاهی كه از سال 82 مراحل ساخت آن آغاز شده در سال 86 به دلیل همجواری با رودخانه قره سو متوقف شد كه بلافاصله پس از آن تا سال 87 به احیای بهسازی و پایداری زمین آن پرداخته شد.

ورزشگاه كرمانشاه كه 300 میلیارد ریال برای آن هزینه شده مطابق با استانداردهای فوتبال همراه با زمین چمن طبیعی به همراه پیست دو و میدانی تارتان هشت خط به همراه دوی 110 متر و پرتاب های چكش، دیسك و نیزه ساخته شده است.

در مراسم افتتاحیه ورزشگاه 15 هزار نفری كرمانشاه یك مسابقه خیریه فوتبال به نفع كودكان سرطانی بین تیم منتخب جام جهانی 98 و تیم پیشكسوتان استان برگزار شد كه در پایان تیم منتخب 98 توانست با حساب سه بر دو به پیروزی برسد.

* اما یكی از رویدادهای مهم ورزشی كرمانشاه در سال 93 نیز در همین بهمن اتفاق افتاد، جایی كه پس از كش و قوس های فراوان میزبانی مسابقات كشتی جام جهان پهلوان تختی به كرمانشاه واگذار شد كه در نهایت تیمهای كشتی آزاد ایران با 79 امتیاز قهرمان شد و گرجستان با 47 و هندوستان با 21 امتیاز در مكانهای دوم و سوم قرار گرفتند.

در رقابتهای فرنگی نیز پس از تیم كشورمان كه با 73 امتیاز قهرمان شد، اوكراین با 50 و چین با 45 امتیاز دوم و سوم شدند.



** اسفند



* در این ماه مسابقات كاراته قهرمانی كشور در دو بخش بانوان و آقایان به میزبانی كرمانشاه برگزار و بانوان كاراته كا استان موفق شدند با كسب یك مدال طلا، دو نقره و دو برنز بر سكوی قهرمانی این رقابتها تكیه بزنند و تیم آقایان استان هم با یك طلا، یك نقره و یك برنز پس از تهران عنوان نایب قهرمانی را از آن خود كرد.

* یكی دیگر از رویدادهای ورزشی مهم استان در اسفند ماه، حضور تیم بسكتبال مانیزان كرمانشاه در لیگ دسته اول بود كه متاسفانه این تیم با كسب نتایج ضعیف خود در پایان رقابتهای خود از20 مسابقه خود صاحب چهار پیروزی و 16 شكست شد تا با یك هزار و 235 گل زده، یك هزار و 391 گل خورده، تفاضل گل 156- و كسب 24 امتیاز در مكان دهم جدول رده بندی قرار گرفت و توانست در لیگ یك ماندگار شود.

* مجمع انتخاباتی هیات انجمنهای ورزشی كرمانشاه نیز برگزار و سید حجت الله موسوی اجاق با كسب 16 رای از مجموع 17 رای ماخوذه به ریاست این هیات برگزیده شد.

* آخرین رویداد مهم ورزشی كرمانشاه در سال 93 كه می توان به آن اشاره كرد حضور موفق تیم بعثت كرمانشاه در رقابت های لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه های كشور است كه این تیم پس از صعود مقتدرانه به دور دوم در این مرحله نیز تاكنون سه مسابقه برابر آلومینیوم اراك، خیبر خرم آباد و شهرداری ارومیه برگزار كرده كه در دو مسابقه نخست به تساوی دست یافته و در دیدار سوم كه نیمه تمام ماند و در آن سه بر دو از حریف جلو بود در صورتی كه نتیجه آن دیدار به سود بعثت اعلام شود با پنج امتیاز در مكان سوم گروه دوم قرار می گیرد.

دور دوم این مسابقات با حضور 12 تیم و در دو گروه شش تیمی برگزار می شود كه در پایان تیمهای اول هر گروه به صورت مستقیم به مسابقات لیگ یك صعود می كنند و تیمهای دوم گروه نیز در پلی آف به مصاف هم می روند تا در نهایت تیم سوم صعود كننده نیز مشخص شود.

البته یكی دیگر از حوادث ورزش كرمانشاه در سال جاری كه حادثه تلخی هم به شمار می رفت فوت بابك قربانی كشتی گیر كرمانشاهی و قهرمان مسابقات آسیایی 2010 گوانگژو چین بود كه وی پس از ارتكاب قتل، در زندان كرمانشاه با خوردن قرص به زندگی خود پایان داد.

ورزش كرمانشاه یكسال دیگر را نیز پشت سرگذاشت، سالی كه به جز موفقیت معدود تیمهای ورزشی در ووشو و سایر رشته های رزمی، موفقیت هایش به رشته های انفرادی و ورزشكاران خود كه در میادین جهانی، بین المللی و آسیایی حضور یافتند، خلاصه شد.

عدم تیمداری در لیگهای مختلف بخصوص در رشته هایی نظیر كاراته، تكواندو، كشتی، والیبال و ... كه استان كرمانشاه استعدادهای بسیار خوبی در آن دارد مطمئنا یك ضعف بزرگ برای ورزش استان به شمار می رود، ضعفی كه امید است در سال آتی با درایت بیشتر مسوولین و البته حضور بخش خصوصی از بین رفته و كرمانشاه نیز بتواند در رشته های بیشتری تیمداری كند.

مسعود اسماعیلی خبرنگار ایرنا مركز كرمانشاه

7458/8066

سرخط اخبار استان‌ها