۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۴۳
کد خبر: 81545715
T T
۰ نفر
اردبيل در سالي كه گذشت / سفر رييس جمهوري شتاب بخش توسعه استان

اردبيل - ايرنا- استان اردبيل در سال 1393 شاهد اتفاقات و حوادث زيادي بود كه در راس اين حوادث سفر تابستان رييس جمهوري و تعدادي از اعضاي هيات دولت قرار دارد .

دكتر حسن روحاني در روزهاي پاياني مرداد ماه سال جاري به همراه وزيران اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزي، نيرو، بهداشت و درمان، رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران، معاون رييس جمهوري در امور زنان و خانواده، همچنين معاون اجرايي، معاون حقوقي، مشاور فرهنگي، مشاور رسانه‌اي و دستيار ارشد رييس‌ جمهوري به مدت 2 روز ميهمان پايتخت حسينيت و مدنيت بود.

به گفته مسوولان استان، سفر رييس دولت تدبير و اميد به اردبيل بركات بسياري به دنبال داشت كه از جمله آنها مي توان به تامين و تخصيص اعتبار جهت تكميل 76 پروژه مهم نيمه تمام در حوزه هاي مختلف اشاره كرد.

با مقايسه ميزان تخصيص اعتبارات در سال 1393 و سال پيش از آن، مي توان يكي از دستاوردهاي مهم سفر رييس جمهوري به استان را تخصيص اعتبارات مورد نياز استان و واريز حدود 100 درصدي آن به حساب خزانه استان و دستگاه هاي اجرايي دانست.

پارسال از بابت طرح هاي عمراني و ساير منابع در مجموع 900 ميليارد ريال در اختيار استان اردبيل قرار گرفته بود كه بخشي مهمي از آن نيز به مطالبات پيمانكاران اختصاص يافت اما به گفته مديركل دفتر برنامه ريزي و بودجه استانداري اردبيل از ابتداي سال جاري تاكنون چهار هزارو 100 ميليارد ريال از بابت فعال كردن پروژه ها به خزانه استان واريز شد كه از اين مبلغ 2 هزارو 630 ميليارد ريال در اختيار دستگاه هاي مختلف قرار گرفته و ما بقي نيز در حساب دستگاه ها موجود مي باشد و پيش بيني مي شود طي روزهاي باقي مانده از سال جاري نيز 600 ميليارد ريال ديگر به حساب خزانه واريز و در اختيار دستگاه ها قرار بگيرد.

با وجود ركود برخي پروژه هاي بزرگ سدسازي استان طي سال 1392 به خاطر كمبود منابع اعتباري، در جريان سفر دكتر روحاني 2 هزارو 700 ميليارد ريال براي فعال شدن اين پروژه ها اختصاص يافت و باعث شد تا بخشي از مطالبات پيمانكاران پروژه هاي بزرگ عمراني مانند سد عمارت، گيوي و احمد بيگلو پرداخت شده و اين پروژه ها دوباره فعال شوند؛ به طوري كه برخي از آنها اكنون در سه نوبت كاري فعال بوده و منجر به بهبود فضاي كسب و كار در سطح منطقه شده است.

همچنين در جريان اين سفر 700 ميليارد ريال از محل حوادث طبيعي به استان اختصاص يافت كه اين ميزان در مقايسه با 40 ميليارد ريال اختصاصي سال گذشته 17 برابرافزايش داشت.

به گفته داوود شايقي، يكصد ميليارد ريال اعتبار نيز از محل بودجه توازن منطقه اي به استان اردبيل اختصاص يافته و با اين اعتبار در هر شهرستان يك پروژه تعريف شد تا در آينده اي نزديك تحولي در سيماي شهرستان ها ايجاد شود؛ اين در حالي است كه در سال گذشته از اين محل ريالي به استان پرداخت نشده بود.

طي سفر كاروان تدبير و اميد همچنين 530 ميليارد ريال نيز به پروژه هاي گازرساني استان اختصاص داده شد كه قابل قياس با سال گذشته نيست و با اين اعتبار پروژه هاي گازرساني به 100 روستا در حال اجرا مي باشد.

مديركل دفتر برنامه ريزي و بودجه استانداري اردبيل عنوان كرد: اين اعتبارات سواي اعتبارات اختصاص يافته به پروژه هاي بزرگي مانند نيروگاه سيكل تركيبي سبلان است كه بايد براي تكميل آن 13 هزار ميليارد ريال هزينه شود و يا پروژه مهم شبكه پاياب سد خداآفرين و تبديل 83 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي ديم شمال استان به آبي كه با تصويب اعطاي تسهيلات بيش از 250 ميليون يورويي از بانك توسعه اسلامي آغاز شده است.

همچنين با درخواست رييس جمهوري و تاييد مقام معظم رهبري از محل صندوق توسعه ملي هشت ميليارد دلار براي مهار آب هاي مرزي اختصاص يافت كه از اين مبلغ بيش از يك هزار ميليارد ريال به استان اردبيل اختصاص يافته است.

شركت توزيع برق استان اردبيل نيز يك هزارو 600 ميليارد ريال براي راه اندازي پست هاي برق بزرگ در حوزه هاي خلخال، گرمي و اردبيل از محل صندوق توسعه ملي دريافت كرد.

19 پروژه در بخش هاي آب، خاك و كشاورزي با 210 ميليارد ريال اعتبار و 11 پروژه سدهاي معيشتي با 100 ميليارد ريال اعتبار كه در سال هاي گذشته راكد بودند، امسال فعال شدند.

در بخش پروژه هاي راهسازي نيز 462 پروژه به منظور احداث و نگهداري راه هاي اصلي و فرعي شهري و روستايي با 780 ميليارد ريال اعتبار و در بخش ورزش و جوانان كه 76 ميليارد ريال اعتبار دريافت كرده، 36 پروژه در سطح استان در دست اجراست و 11 پروژه نيز به بركت سفر رييس جمهوري به منطقه وارد فاز اجرايي شده است.

افتتاح حدود سه هزارو 600 واحد مسكن مهر شهري و روستايي در مناسبت هاي مختلف، اختصاص 210 ميليارد ريال به اداره كل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان براي تهيه و اجراي طرح هاي هادي روستايي در سطح منطقه، اختصاص 10 ميليارد ريال براي اجراي پروژه هاي بنياد شهيد از جمله فعاليت هاي عمراني دولت تدبير و اميد در سطح استان اردبيل بود.

تصويب منطقه آزاد تجاري مستقل استان اردبيل در شوراي عالي مناطق آزاد كشور و تهيه طرح توجيهي و تعيين محدوده آن، واگذاري راه اندازي و اجراي منطقه ويژه اقتصادي نمين به شركت سرمايه گذاري شاهد و آغاز طرح مطالعاتي منطقه آزاد سبلان از ديگر فعاليت هاي دولت در سال 1393 بود كه با رسيدن به مرحله بهره برداري مي تواند تحول شگرفي در سيماي اقتصادي و در نتيجه توسعه و اشتغال منطقه ايجاد كند.

در حوزه اجتماعي مهمترين حادثه اي كه در صدر اخبار رسانه هاي استان قرار گرفت حادثه ناخوشايند يخ زدگي اقتصاد تك محصولي مشكين شهر بر اثر بارش برف در روزهاي يازدهم و دوازدهم فروردين ماه اشاره كرد كه موجب سرمازدگي شديد حدود 15 هزار هكتار از باغات ميوه اين شهرستان و از بين رفتن از جمله 250 هزار تن انواع محصولات سردرختي به ارزش تقريبي شش هزار ميليارد ريال شد.

اين حادثه در ابتداي سال همچنين موجي از بيكاري قشر عظيمي از جامعه كار اين شهرستان به دليل ركود فعاليت سردخانه ها، كارخانه هاي توليد جعبه و پايانه هاي باربري را به دنبال داشت.

بارش هاي شديد طي 24 ساعت و به دنبال آن وقوع سيل در ابتداي خرداد ماه سال جاري نيز يكي ديگر از حوادث تلخي بود كه مشكين شهر را تحت تاثير قرار داد.

بر اثر اين حادثه غيرمترقبه به حدود 100 واحد مسكوني و تاسيسات زيربنايي اين شهرستان خسارت آورد آمد و يك نفر نيز زخمي و روانه بيمارستان شد كه البته امداد رساني به موقع جمعيت هلال احمر استان به حدود 400 نفر از سيل زدگان و اسكان موقت 70 نفر، مانع از وقوع تلفات انساني طي اين حادثه شد.

همچنين 2 چوپان 16 ساله و 21 ساله مشكين شهري در ارديبهشت و خرداد ماه امسال بر اثر آذرخش جان خود را از دست دادند و تعدادي از دام هاي آنها نيز بر اثر اين حادثه تلف شد.

همچنين در روزهاي پاياني شهريور ماه شكوفه هاي پاييزي ميهمان درختان مشكيني شد و در حالي كه چند روز به آغاز فصل پاييز باقي نمانده بود، در يك پديده كم نظير بيشتر درختان ميوه در شهرستان مشگين شهر به شكوفه نشستند؛ اين امر در حالي روي داد كه باغ هاي ميوه در مرحله گل دهي دچار سرمازدگي شده بودند و كارشناسان علت اين پديده كم نظير را تنش هاي محيطي و استرس گياه ناشي از شرايط جوي عنوان كردند.

در حوزه فرهنگي رويداد قابل توجه استان اردبيل در سال 1393 مي توان به برگزاري هفته فرهنگي اردبيل در برج ميلاد تهران در دي ماه اشاره كرد.

اين آيين فرهنگي كه جهت شناساندن هر چه بيشتر فرهنگ و ظرفيت هاي اقتصادي استان به ديگر هموطنان، به خصوص پايتخت نشينان توسط شهرداري تهران برگزار و با استقبال مناسبي از سوي مردم روبرو شد؛ در قالب اين آيين شب هاي شعر ادبي، آييني، شب دفاع مقدس برگزار و روزهايي نيز جهت معرفي شهرستان هاي مستعدي از جمله سرعين، مشكين شهر و خلخال اختصاص يافت و در طول برگزاري اين هفته چهره هاي سرشناس اردبيلي مانند ودود موذن زاده اردبيلي، جمشيد هاشم پور و حسين رضازاده در بخش هاي مختلف حضور يافتند.

استان اردبيل از ابتداي سال 1393 تا آخرين روزهاي اسفندماه حوادث تلخ و شيريني را به خود ديد؛ از سفر رييس دولت تدبير و اميد و اختصاص و واريز قابل توجه اعتبارات به خصوص در حوزه هاي عمراني و مصوبه هاي اقتصادي چشمگير تا حوادث غيرمترقبه اي كه بنابر ادعاي مسوولان 12 ميليارد ريال خسارت وارد آورد. از برگزاري آيين هفته فرهنگي اردبيل تا مسايلي كه اهالي دارالارشاد را به شدت آزرده كرد، اما آنچه كه از رويدادهاي سال گذشته و مقايسه آن با سال هاي پيش تر برمي آيد اين است كه روح زندگي و اميد به آينده با وجود همه خاطرات تلخ و شيرين در كالبد اين خطه و مردمان رنج ديده، صبور و زحمتكش همچنان جاري است.

استاني كه براساس آخرين سرشماري در سال 1390 حدود يك ميليون و ۲۴۹ هزار نفر جمعيت داشته و با استان هاي گيلان، زنجان، آذربايجان شرقي و كشور جمهوري آذربايجان مرز مشترك دارد؛ استاني كه با ظرفيت هاي ژئواستراتژيك و طبيعي اش همچون كوه سبلان، جنگل هاي كم نظير فندقلو و دهها چشمه آب گرم معدني سالانه ميزبان بيش از هشت ميليون مسافر از نقاط مختلف ايران زمين مي باشد.

تهيه و تنظيم: محمد ملاحمزه زاده

8123/6018/1352
۰ نفر