۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۷:۲۷
کد خبر: 81544982
T T
۰ نفر
تحصيل 300 دانش آموز اتيستيك در شهر تهران/آلودگي هوا عامل تشديدكننده بيماري اتيسم

تهران-ايرنا- كارشناس كودكان استثنايي و اتيستيك با بيان اينكه 300 دانش آموز اتيستيك در شهر تهران تحصيل مي كنند، گفت: آلودگي هوا، وجود سرب و جيوه در هواي آلوده از عوامل تشديد كننده اين بيماري است.

زينب بهشتي فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: بيماري «اتيسم»، (درخودمانده)، عملكرد مغز را دچار اختلال مي كند و اين امر باعث ايجاد طيف گسترده اي از مشكلات و ناهنجاري هاي مختلف شده و در نهايت مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي فرد را محدود مي كند.

وي گفت: اين بيماري از بدو تولد همراه كودك است و در سه سال اول زندگي و رشد او بروز مي كند.

بهشتي فر ارتباطات غيرطبيعي كلامي؛ تكرار كلمات، انجام حركات و فعاليت هاي كليشه اي و تكراري،عدم تمركز، ناتواني در ايجاد ارتباط و تعامل اجتماعي، ناسازگاري با افراد غريبه و ناتواني در دوست يابي را از جمله ويژگي هاي كودكان اتيستيك عنوان كرد.

وي افزود: كودكان اتيستيك اگر چه علاقه مند به انجام كارهاي عملي هستند اما از لحاظ تئوري توانايي پاييني دارند و در انجام بازي هاي تخيلي رشدي از خود نشان نمي دهند و تنها با يك شي عيني بازي مي كنند.

اين كارشناس كودكان استثنايي و اتيستيك عوامل وراثتي و محيطي را از جمله علل بروز بيماري اتيسم ذكر كرد و ادامه داد: تاكنون عامل اصلي اين بيماري، شناخته نشده و بر اساس پژوهش هاي انجام شده، جهش ژنتيكي و عامل محيطي باعث ايجاد بيماري اتيسم مي شود.

بهشتي فر بيان كرد: بيماري هاي مختلف در دوران بارداري؛ استرس، فشار رواني، استفاده از داروهاي خاص، عامل اقتصادي؛ فقر تغذيه در دوران بارداري و آلودگي هوا؛ وجود سرب و جيوه در هواي آلوده، استفاده طولاني مدت از تلفن همراه و قرارگرفتن در معرض اشعه ايكس، امواج ماهواره اي و استفاده از جيوه براي پركردن دندان در هنگام بارداري به دليل جهش ژنتيكي كه در پي دارد، از ديگر عوامل ايجاد بيماري اتيسم است.

كارشناس كودكان استثنايي و اتيستيك افزود: اين سموم خطرناك مي توانند مستقيم بر عملكرد مغز تاثير گذاشته، به فعاليت هاي عصبي آسيب برساند و باعث ايجاد ناهنجاري هاي طيف اتيسم شود.



*ارتباط شرط اصلي آموزش كودكان اتيستيك

بهشتي فر گفت: كودكان اتيستيك از لحاظ ارتباطي بسيار ناتوان هستند و درك آنان از پديده ها با افراد ديگر متفاوت است و براي ارايه آموزش به اين كودكان ابتدا نيازمند برقراري ارتباط با آنان هستيم.

وي صبوري، علم و تخصص مربوط به بيماري اتيسم را لازمه برقراري ارتباط با كودكان اتيستيك دانست و افزود: اگر نتوانيم با اين كودكان ارتباط برقرار كنيم و وارد دنياي آنان شويم، هر آموزشي كه به آنان بدهيم بي اثر خواهد بود.

اين كارشناس كودكان استثنايي و اتيستيك ادامه داد: كودكان اتيستيك، ترس از غريبه و حضور در اجتماع دارند و متخصصان به اعضاي خانواده هايي كه كودكان اتيستيك دارند آموزش مي دهند كه چگونه با فرزندانشان ارتباط برقرار كنند.



*تحصيل 300 دانش آموز اتيستيك در شهر تهران

بهشتي فر گفت: در سه مدرسه؛ غرب، شرق و شمال شهر تهران توسط نيروهاي متخصص به 300 دانش آموز اتيستيك خدمت ارايه مي شود و اين دانش آموزان به صورت رسمي آموزش مي بينند.

وي با اشاره به نقش رسانه ملي در معرفي بيماري اتيسم افزود: بيماري اتيسم در جهان عمري 50 ساله و در ايران عمري 10 ساله دارد اما بسياري از خانواده هاي ايراني به خصوص در روستاها و شهرهاي كوچك آگاهي و شناختي از اين بيماري ندارند و فرزندان خود را به اين دليل از درمان و تحصيل محروم مي كنند.

اين كارشناس كودكان استثنايي و اتيستيك گفت: بيماري اتيسم در پسران چهار برابر دختران است و متاسفانه اين ميزان در حال افزايش است.

بهشتي فر يادآور شد: براي مقابله با بيماري اتيسم مادران در دوران بارداري ضمن داشتن تغذيه سالم و مفيد، قرار نگرفتن در معرض اشعه ايكس و استفاده كمتر از تلفن همراه بايد از هواي آلوده كه سرشار از گازهاي خطرناك سرب و جيوه است، به دور باشند.

وي گفت: استفاده از مواد غذايي ارگانيك و طبيعي، پروتئين و ويتامين دي در دوران بارداري، تغذيه كودك با شير مادر، سخن گفتن با كودك از بدو تولد و انجام بازي هاي مناسب سن كودك نيز از جمله راهكارهاي كاهش بيماري اتيسم است.

تهرام/7245/1348