۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۴۶
کد خبر: 81544266
T T
۰ نفر
كردستان در سالی كه گذشت/ ورود بیش از دو میلیون گردشگر به استان

سنندج - ایرنا - استان كردستان سال 93 را با اخباری تلخ و شیرین سپری كرد كه فوت امام جمعه سنندج و چند تن از هنرمندان سرشناس و تغییرات مدیریتی در سطح فرمانداری ها و مدیران اجرایی را می توان از این جمله دانست.

به گزارش ایرنا، سال 93 در كردستان مانند سایر استان های كشور تحت تاثیر تغییرات سیاسی به دنبال استقرار دولت یازدهم بود و در این سال شاهد جابجایی پست های مدیریتی و به تبع آن رفت و آمد مسوولان كشوری به استان بودیم و در مجموع كردستان سالی پر از تغییرات را پشت سر گذاشت.

جمع آوری كمك های مردمی برای آوارگان شنگال و كوبانی و همچنین راهپیمایی مردمی برای محكوم كردن جنایات داعش از دیگر اخبار مهم سال 93 در كردستان است.

از ابتدای سال كه بخواهیم مروری بر آنچه در كردستان گذشت را بررسی كنیم می توان به حضور مسافران نوروزی به كردستان اشاره كرد.

** ورود بیش از دو میلیون گردشگر به كردستان

به گفته مسوولان اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كردستان بیش از دو میلیون نفر مسافر از این استان دیدن كردند كه بر اساس آمارها از 29 اسفند سال 92 تا 15 فروردین سال 93، دو میلیون و 132 هزار مسافر به استان كردستان وارد شدند كه از این تعداد یك میلیون و 100 هزار و 715 نفر در كردستان اقامت شبانه داشته اند.

همچنین براساس این آمارها در نوروز سال 93 حدود 40 هزار مسافر از طریق مرز باشماق مریوان وارد كشور شده و 40 هزار و 226 نفر هم از طریق این مرز به كشور عراق سفر كرده اند. كاهش 52 درصدی سوانح رانندگی در نوروز سال 93 به نسبت سال قبل از آن در استان كردستان از دیگر خبرهای مرتبط با مسافرت های نوروزی بود.

** آغاز تغییرات مدیریتی در كردستان

تغییرات مدیریتی را می توان از دیگر اخبار مهم استان كردستان بعد از تعطیلات نوروزی ذكر كرد، به دنبال انتصاب معاونان سیاسی و امنیتی و توسعه مدیریت و منابع انسانی در روزهای پایانی سال 92 در فروردین 93 نیز طی حكمی از سوی وزیر كشور و به پیشنهاد استاندار كردستان و تایید معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر كشور، امیر قادری به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری كردستان در سمت خود ابقاء شد.

** انصراف از دریافت یارانه

در فروردین سال 93 كه نام نویسی برای دریافت یارانه نقدی در كشور آغاز شد، عبدالمحمد زاهدی استاندار كردستان به همراه معاونان، فرمانداران و مدیران ستادی استانداری كردستان از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند.

** بازدید مسوولان كشوری از استان كردستان

در روزهای بعد از تعطیلات نوروزی، كردستان میزبان هوشنگ خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت كشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور بود كه از پروژه های عمران شهری شهرداری سنندج از جمله كمربندی آبیدر شرقی و غربی، سایت بازیافت، تونل انقلاب، تونل ضیاء الدینی، كمربندی دكتر حسینی و همچنین پروژه های مسكن مهر بازدید كرد.

اعضای كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی متشكل از 15 نفر از اعضای این كمیسیون و چهار تن از معاونان وزارتخانه های راه و شهرسازی و نیرو، روزهای 24 و 25 فروردین 93به مدت دو روز و در قالب دو گروه از پروژه های عمرانی استان كردستان شامل راه، مسكن، سد و پروژه های عمران شهری در شهرستان های سنندج، دیواندره، مریوان، دهگلان و قروه بازدید كردند.

بعد از این بازدید، كردستان شاهد رفت و آمدهای متعدد مسوولان از معاون رییس جمهوری گرفته تا چند تن از وزیران كه در نشست های جداگانه ای مسایل و مشكلات استان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

** بازتاب های رسانه ای عمل چشم های شوخان

عمل جراحی چشم شوخان براخاصی كودك نابینای دیواندره ای توسط وزیر بهداشت در 14 فروردین 93 بازتاب های ملی و محلی در سطح رسانه ها به دنبال داشت و به این واسطه مردم كردستان در شبكه های اجتماعی از وزیر بهداشت به خاطر این اقدام خداپسندانه مورد تقدیر قرار گرفت.

** درگذشت امام جمعه سنندج

درگذشت ماموستا حسام الدین مجتهدی امام جمعه سنندج در سن 90 سالگی در روز ششم اردیبهشت سال 93 یكی از مهمترین خبرهای ناگوار برای مردم كردستان و منطقه بود.

در پی درگذشت ماموستا مجتهدی رهبر معظم انقلاب و دیگر شخصیت های برجسته كشوری این ضایعه را به مردم كردستان و خانواده آن مرحوم تسلیت گفتند و مردم سنندج نیز در آیینی باشكوه پیكر وی را در آرامگاه شیخ محمدباقر این شهر دفن كردند.

به دنبال فوت امام جمعه سنندج، ماموستا عبدالرحمان خدایی امام جمعه سابق بانه و نماینده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبری به عنوان امام جمعه سنندج معرفی شد.

** آغاز تغییرات در سطح فرمانداران

اردیبهشت سال 93، ماه تغییرات مدیریتی در سطح فرمانداری های استان كردستان بود به طوریكه شمارش معكوس تغییر نمایندگان دولت در 10 شهرستان استان با انتصاب و معرفی فرماندار دیواندره آغاز شد و پس از آن فرمانداران دیگر شهرستان ها نیز به تدریج معرفی و منصوب شدند.

تغییرات فرمانداران در آبان ماه با انتصاب فرماندار ویژه شهرستان سقز به پایان رسید و در طول هشت ماه 10 فرماندار استان كردستان تعیین و منصوب شدند و كادر سیاسی دولت یازدهم در كردستان تكمیل شد.

** كم آبی و بحران آب

احتمال جیره بندی آب در كردستان، خبری بود كه مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان كردستان در روزهای میانی اردیبهشت آن را اعلام كرد و با اشاره به تاثیر خشكسالی ها بر كمبود آب در استان گفت: امیدوارم وارد فاز جیره بندی آب نشویم و در این راه نیازمند همت و همراهی مردم برای صرفه جویی در مصرف آب هستیم.

نشست های خبری و هشدارهای مسوولان حوزه آب نسبت به بحران كم آبی در طول سال 93 همچنان ادامه داشت و خبرنگاران برای به تصویر كشاندن وضعیت قرمز آب از سد قشلاق كه منبع اصلی تامین آب مردم سنندج است، بازدید كردند.

** سفر مسوولان كشور با حضور معاون رییس جمهوری در كردستان

سفر معاون برنامه ریزی و نظارت رهبردی رییس جمهوری به كردستان در 22 اردیبهشت ماه 93 و در سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به استان از دیگر مهمترین خبرهای اردیبهشت ماه در كردستان بود.

در ادامه این سفرها، وزیر كشور نیز خرداد ماه به استان كردستان سفر كرد و بازدید از مرزهای استان و حضور در نشست شورای اداری از جمله برنامه رحمانی فضلی بود.

همچنین در دوم تیرماه كردستان، میزبان معصومه ابتكار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بود كه در این سفر شش پروژه زیست محیطی به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی 10 پروژه دیگر نیز آغاز شد.

اكبر تركان رییس شورای عالی مناطق آزاد كشور و مشاور ارشد رییس جمهوری مردادماه سال 93 به كردستان سفر كرد و محور اصلی برنامه های وی بررسی ایجاد منطقه آزاد تجاری در دو شهرستان مریوان و بانه بود كه اعلام كرد دولت موافق ایجاد این منطقه در كردستان است.

علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی ششم نیز شهریورماه در هفته دولت به استان كردستان سفر كرد و ضمن حضور در نشست های مختلف كلنگ احداث چندین پروژه عمرانی و رفاهی را نیز به زمین زد.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش روز 11 شهریورماه منظور شركت در افتتاحیه كنفرانس سراسری آموزش فیزیك ایران در سنندج و همچنین دیدار با فرهنگیان استان كردستان وارد سنندج شد و دیدارهای مختلفی را با فرهنگیان استان داشت.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، 21 آبان به استان كردستان سفر كرد و ضمن بازدید از چند واحد تولیدی و صنعتی در گردهمایی سراسری دو روزه مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت كشور در سنندج شركت كرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی 15 آذرماه به استان كردستان سفر كرد و ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه، استاندار، نمایندگان مردم كردستان در مجلس شورای اسلامی و نشست مطبوعاتی با خبرنگاران، مصوباتی را برای ارتقا و تقویت كمیت و كیفیت دانشگاه آزاد اسلامی كردستان به تصویب رساند.

سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز به منظور بررسی طرح نظام سلامت و همچنین بازدید از مراكز درمانی روز 24 آذر به استان كردستان سفر كرد و این سفر وی سه روز ادامه داشت. وزیر بهداشت در این سفر ضمن افتتاح و كلنگ زنی چندین طرح بهداشتی درمانی از تمام مراكز بهداشتی درمانی استان نیز بازدید كرد.

** برنامه های سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به كردستان

افتتاح طرح هایی در حوزه های مختلف در پنجمین سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به استان كردستان از دیگر رویدادهای كردستان بود.

افتتاح شبكه نسیم با حضور ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما و برگزاری رزمایش الی بیت المقدس سپاه از دیگر اخبار مهم اردیبهشت ماه استان كردستان بود.

** درگذشت هنرمندان كردستانی

سال 93 برای اهالی فرهنگ و هنر كردستان سالی پر از درد بود و درگذشت عباس كمندی هنرمند نامدار و پیشكسوت عرصه موسیقی استان در صبح روز اول خرداد ماه سال 93 به دلیل ایست قلبی در سن 62 سالگی در سنندج یكی از این رویدادهای ناخوش بود.

همچنین استاد علاالدین باباشهابی دیگر هنرمند كردستانی نیز روز پنجم تیرماه درگذشت و پیكر آن در قطعه هنرمندان بهشت محمدی سنندج به خاك سپرده شد.

محمدجلیل عندلیبی نوازنده سنتور و آهنگساز پیشكسوت كردستانی نیز در بهمن ماه 93 در تهران درگذشت.

** گرد و غبار مهمان ناخوانده كردستانی ها

اگرچه گرد و غبار از روزهای پایانی اسفند و اوایل بهار 92 روزهایی را مهمان مردم كردستان بود اما ورود آن در خرداد و تیر 93 تا حد زیادی افزایش یافت و هوای استان را برای مدتی ناسالم كرد.

**كاهش پروازهای فرودگاه سنندج

كاهش پروازهای فرودگاه سنندج و تهدید استاندار به تعطیلی این فرودگاه از اخبار مهم در خرداد ماه سال 93بود به طوری كه این مساله واكنش نمایندگان را نیز در پی داشت و آنان نیز از كاهش تعداد پروازها انتقاد كردند و این مساله موجب افزایش تعداد پروازها شد.

** شهادت چند تن از نیروهای سپاه كردستان

دوم تیرماه سال 93 نیز كردستان بار دیگر در حزن و اندوه فرو رفت و چهار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان كامیاران در درگیری با عوامل ضد انقلاب در مناطق كوهستانی این شهرستان به شهادت رسیدند. در این درگیری، حیدر عزیزی، فواد احمدی، محمد حاجی مرادی و جواد زنˈ از بسیجیان بومی استان كردستان به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

** تخریب كانی بل و اعتراض ها به آن

بحران كم آبی در كردستان و همچنین اعتراض ها به نابودی كانی بل در منطقه اورامان را می توان از جمله مهمترین اخبار استان كردستان در تیرماه دانست كه دامنه آن همچنان ادامه دارد.

در ادامه اعتراض ها به تخریب كانی بل در اورامان استاندار كردستان در دو نامه جداگانه خواستار جلوگیری از تخریب این كانی تاریخی شد و حفظ آن را برای تامین آب منطقه بسیار مهم دانست.

** جمع آوری كمك برای آوارگان شنگال و كوبانی

با افزایش حملات گروهك تروریستی تكفیری داعش در كردستان عراق، شمار زیادی از مردم این منطقه آواره دشت ها و كوه های منطقه شدند و این مساله منجر به برپایی چادرهایی از سوی جمعیت هلال احمر استان كردستان برای جمع آوری كمك به مردم آواره این منطقه شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان كردستان از كمك 26میلیارد و 490 میلیون ریالی نقدی و غیرنقدی مردم استان به آوارگان كرد عراقی خبر داد و گفت: از این میزان دو میلیارد و 790 میلیون ریال آن به صورت نقدی و 23 میلیارد و 700 میلیون ریال نیز به صورت غیرنقدی بوده است.

در قالب 13 تریلر كمك های مردم استان كردستان به آوارگان كرد عراق روز دهم شهریور ارسال شد كه كردستانی ها علاوه بر كمك مادی و كالایی در واقع پیام نوع دوستی، صلح طلبی، همدلی و برادری و نفی خشونت را برای آوارگان كردستان عراق ارسال كردند.

درادامه حمایت های مردم كردستان از آوارگان مناطق كردنشین عراق و سوریه، مردم كردستان در حمایت از مردم كوبانی در قالب راهپیمایی اعتراض آمیز جنایات داعش را در منطقه محكوم كردند و فریاد تنفر و انزجار از جنایات گروهك تكفیری تروریستی داعش و حمایت از مردم مظلوم كوبانی در سنندج طنین انداز شد و نمازگزاران بعد از اقامه نماز در دفاع از مردم كوبانی راهپیمایی كردند.

** آغاز برنامه های هفته دولت

به مناسبت هفته دولت در شهریور ماه، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان كردستان سفر كرد و علاوه بر حضور در نشست شورای اداری، 39 پروژه مخابراتی در استان را افتتاح كرد.

در راستای نگاه توسعه ای دولت به استان كردستان مركز هم اندیشی توسعه استان در شهریورماه افتتاح شد و حسین فیروزی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار كردستان به عنوان رییس این مركز منصوب شد.

در هفته دولت 316 طرح در قالب 531 پروژه با اعتباری افزون بر دو هزار و 61 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

** برگزاری برنامه های فرهنگی در قالب جشنواره

سومین جشنواره بین المللی فرهنگ و ادبیات كردی رضوی همزمان با ایام مبارك دهه كرامت و با حضور شعرا و ادبای كرد زبان سراسر كشور هشتم شهریورماه در سنندج آغاز شد.

پنجمین گردهمایی مسوولان دفاتر فرهنگ و مطالعات پایداری مراكز استانی حوزه هنری كشور روزهای 9 و 10 شهریور در سنندج برگزار شد.

بیرق متبرك حرم امام رضا (ع) با عنوان زیر سایه خورشید 13 شهریور به مناسبت دهه كرامت در آیینی ویژه وارد سنندج مركز استان كردستان شد.

شهریور 93 جشنواره های فرهنگی هنری در كردستان بود بطوریكه چندین جشنواره از جمله دف نوای رحمت، تئاتر كردی سقز در این استان برگزار شد.

چهارمین جشنواره سراسری دف نوازی ˈدف نوای رحمتˈ از 19 شهریور به مدت سه روز در سنندج به میزبانی حوزه هنری استان كردستان برگزار شد.

همچنین یازدهمین جشنواره تئاتر كردی سقز از 18 الی 22 شهریور در سقز برگزار شد.

با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید تعداد برنامه های فرهنگی هنری در استان كردستان به میزان قابل توجهی افزایش یافت و حضور استاندار كردستان در بیشتر این برنامه ها باعث شد از وی در میان هنرمندان به عنوان استانداری فرهنگی و فرهنگ دوست یاد شود.

گروه موسیقی كامكارها روز 28 شهریور در یك كنسرت خیریه (به نفع بیماران ام اس) به سرپرستی هوشنگ كامكار در كانون امام خمینی(ره) سنندج به روی صحنه رفت.

دومین جشنواره سراسری جایزه مولوی كرد با همت موسسه فرهنگی ادبی مولوی كرد و همكاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سنندج چهارم آبان به مدت دو روز در سنندج برگزار شد.

** كودكان قربانی مین

كودكان قربانی مین و دانش آموزان سوخته شین آبادی در مهرماه و به مناسبت هفته كودك مهمان استاندار كردستان بودند كه استاندار در این دیدار به حرف های كودكان حادثه دیده گوش داد و دستور پیگیری مشكلات آنان را صادر كرد.

یكی از مهمترین رویدادهای فرهنگی هنری كشور كه هر سال در مهرماه برگزار می شود، جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی در مریوان است كه در 26 مهر سال 93 نهمین دوره آن برگزار شد.

این جشنواره امسال با حضور چندین گروه خارجی به مدت سه روز در شهر مرزی مریوان برگزار شد.

نمایشگاه بزرگ كتاب استان كردستان به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی از چهارم آذرماه در قالب 130 غرفه در محل دائمی نمایشگاه های استان كردستان در سنندج دایر شد و به مدت هفت روز دایر بود.

كنگره بین المللی احمد بگ كوماسی شاعر نامور كرد چهارم دی ماه امسال در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان برگزار شد.

نوای عرفانی دف و صدای یاهوی دراویش طریقت های عرفانی 15 دی ماه در دومین روز از هفته وحدت و به مناسبت سالروز میلاد پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) در خیابان های سنندج، شهر عارفان و پیران اهل طریقت طنین انداز شد.

ششمین همایش سراسری 'منادیان وحدت' با حضور مهمانان داخلی و خارجی 17 دی ماه در مجتمع فرهنگی نور سنندج برگزار شد.

** رزمایش سپاه

رزمایش الی بیت المقدس با حضور 20 هزار بسیجی در قالب 69 گردان در 10 شهرستان مختلف استان كردستان روز جمعه دوم آبان ماه در استان كردستان برگزار شد.

**سوال شورا از شهردار سنندج

كامیاب شادمان شهردار سنندج هشتم بهمن ماه برای پاسخگویی به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر سنندج در سالن جلسات شورا حاضر شد و به بخشی از ابهامات و سوالات اعضای شورا پاسخ داد اگرچه برخی از اعضای شورا اعلام كردند از پاسخ ها قانع نشدند و مقرر كردند جلسه دیگری برگزار كنند.

** آیین های دهه فجر در كردستان

315 طرح عمرانی، صنعتی، تولیدی و خدماتی به مناسبت ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان كردستان به بهره برداری رسید.

مردم كردستان به مانند دیگر مردم استان های كشور در راهپیمایی 22 بهمن امسال بار دیگر با آرمانهای امام (ره)، انقلاب اسلامی، شهدا و رهبر معظم انقلاب تجدید بیعت كردند.

**حضور كاروان سرزمین برادری در كردستان

شماری از هنرمندان كشور از جمله رضا امیرخانی، حبیب احمدزاده، محمد حسین جعفریان، مصطفی رحماندوست، محمدرضا شهیدی فرد و محمدحسین قدمی، در قالب كاروان 'سرزمین برادری' 29 بهمن الی دوم اسفند مهمان مردم كردستان بودند.

** شایعه شیوع آنفولانزا در كردستان

به دنبال شایعاتی در ارتباط با شیوع بیماری آنفلوانزا و نسبت دادن آن به ویروس ابولا در استان كردستان و فوت یك نفر بر اثر آنفلوانزا، دانشگاه علوم پزشكی كردستان سوم اسفند به این شایعات واكنش نشان داد.

** حضور استاندار سلیمانیه در سنندج

دكتر آسو فریدون استاندار سلیمانیه عراق در راس هیاتی اقتصادی و بازرگانی روز ششم اسفند از طریق مرز رسمی باشماق مریوان وارد استان كردستان شد و در مدت دو روز حضورش در استان با مسوولان استان دیدار و از چندین طرح تولیدی در سنندج بازدید كرد.

استاندار كردستان ششم اسفند از وریا غفوری بازیكن كردستانی تیم ملی فوتبال ایران و پدیده مسابقات آسیایی در سنندج تجلیل كرد.

جشنواره منطقه ای نمایش نامه خوانی وتار 9 اسفند با حضور 63 نمایشنامه در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد.

هشتم اسفند كردستان میزبان ابراهیم اصغر زاده و صادق زیبا كلام بود كه دیدارهایی با دانشجویان دانشگاه كردستان داشتند و همایش نقش وكلای دادگستری در حقوق شهروندی نیز با حضور این دو تن برگزار شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج دهم اسفند در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران از تدریس زبان كُردی در سال 94 در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال انجام مقدمات تدریس زبان كُردی هستیم و از سال آینده، زبان كردی در قالب دو واحد اختیاری در این دانشگاه تدریس می شود كه این خبر بازتاب بسیار خوبی در رسانه های داخلی و خارجی و همچنین در شبكه های اجتماعی فضای مجازی داشت.

فیلم كوتاه یك دقیقه ای یك هیچ به كارگردانی سامان حسین پور از كردستان در طول سال 93 توانست در جشنواره های معتبر خارجی در سطح دنیا موفقیت های بیشماری را به دست آورد و به یكی از فیلم های موفق كشور و حتی دنیا تبدیل شود.

** برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی

هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و كشاورزی استان كردستان همزمان با سراسر كشور 18 اسفند در سنندج برگزار شد و نمایندگان این اتاق مشخص شدند.

در این دوره از انتخابات نمایندگان قدیم اتاق برای دوره دیگری انتخاب شدند و قرار است انتخابات برای تعیین اعضای هیات رییسه و رییس اتاق تا روزهای آینده برگزار شود.

** برگزاری همایش های دانشگاه آزاد سنندج

دومین همایش علمی آلودگی محیط زیست با محوریت توسعه پایدار، 19 اسفند در دانشكده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج برگزار شد. 90 مقاله از سراسر كشور به این همایش ارسال شده است كه 16 مقاله در قالب سخنرانی و 50 مقاله نیز به عنوان پوستر انتخاب شده است.

چهارمین دوره مسابقات ملی رباتیك آزاد كردستان روز چهارشنبه 20 اسفند با حضور تیم هایی از استان های سراسر كشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار شد.

آمادگی برای حضور مهمانان نوروزی

در آستانه عید نوروز و تعطیلات به مانند سایر استان های كشور، مسوولان كردستانی نیز امكانات استان را برای حضور مهمانان نوروزی فراهم می كنند.

2077/3033/1904
۰ نفر