۹ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8153917
T T
۰ نفر
آژانس با کره شمالی درخصوص توقف نیروگاه هسته ای یانک بیون به توافق رسید ......................................................................
پکن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 09/04/86 خارجی.سیاسی.چین.آژانس.
یک مقام بلند پایه آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه از توافق با کره شمالی برای تعطیل کردن نیروگاه هسته ای " یانک بیون " خبر داد.
به گزارش رسانه های چین ، " اولی هاینونن " معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در خصوص نظارت بر توقف کار این نیروگاه هسته ای با پیونک یانک به توافق رسیده ایم.
وی گفت:درباره زمان دقیق تعطیل شدن این نیروگاه،شش طرف مذاکرات هسته ای پکن باید تصمیم بگیرند.
آمریکا، چین ، روسیه ، ژاپن و دوکره کشورهای مذاکرات شش جانبه پکن را تشکیل می دهند.
"هاینونن"در فرودگاه پکن به خبرنگاران گفت: این نظارت بر اساس مضامین گفت وگوها و توافقات طرفین در مذاکرات شش جانبه هسته ای انجام می شود.
معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که پس از سفر پنج روزه از کره شمالی به پکن بازگشته است ،گفت:توقف نیروگاه در قبال امتیازات اقتصادی انجام می شود.
هاینونن ، درپیونک یانک موفق به بازدید از راکتور هسته ای یانک بیون شد که به ادعای آمریکا در آن پلوتونیم برای ساخت بمب اتم تولید می شود.
پس ازاخراج بازرسان آژانس از کره شمالی در سال 2002 میلادی ، وی نخستین مقام بلند پایه آژانس بین المللی انرژی اتمی است که از این راکتور بازدید می کند.
این مقام آژانس تصریح کرد : با کره شمالی درباره راستی آزمایی فعالیت ها برای توقف نیروگاه هسته ای و شیوه های نظارت بر این کار به درک متقابل رسیده است.
آساق275/2100 شماره 063 ساعت 19:12 تمام انتهای پیام I09.32-19-12
۰ نفر