۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۲۱
کد خبر: 81537196
T T
۰ نفر
تغییرات اقلیمی سبب افزایش بلایای طبیعی در جهان شده است

كرج - ایرنا- مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسكو در تهران گفت: با گسترش تغییرات اقلیمی در جهان، بلایا و حوادث طبیعی در كره زمین روند فزاینده به خود گرفته است.

به گزارش ایرنا، استر كیش لاروش سه شنبه شب در همایش بزرگداشت هفته منابع طبیعی در سالن اجتماعات پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در كرج، افزود: برهمین اساس سازمان یونسكو بررسی برنامه های پیشگیرانه و اجرایی در این بخش را در اولویت كاری خود قرار داده است.

وی توسعه پایدار را مستلزم ایجاد تغییر در نحوه تولید و مصرف دانست و گفت: لازمه تحقق این مهم اتخاذ روش های جدید برای نگرش به جهان پیرامون، مسوولیت پذیری درقبال كره خاكی و اتخاذ راه های نوین برای مقابله با چالش ها است.

وی با بیان اینكه حركت در این مسیر با چالش های زیادی روبرو است ، اظهار داشت: بلایای طبیعی در سراسر جهان خسارات زیادی به جامعه بشری وارد می كنند و این خسارات روند فزونی دارد.

لاروش با تاكید براینكه اثرات تغییرات آب و هوایی عمیق تر شده و كره زمین تحت فشار زیادی است و ما به حد و مرزها نزدیك شده ایم، تصریح كرد: اولویت نخست این است كه بپذیریم تغییرات اقلیمی بر نظام حمایتی كه حیات در این كره خاكی و رفاه انسان ها به آن متكی است به شدت اثر می گذارد.

وی اظهار داشت: باید به طور كامل از قدرت نوآوری ها و خلاقیت ها برای یافتن راهكارهایی نوین و فراگیر، عادلانه و پایدار در پیشگیری از بلایای طبیعی استفاده كنیم.

لاروش افزود: به همین دلیل یونسكو با استفاده از ابتكار بین بخشی برنامه ای برای مقابله با تغییرات آب و هوا در همه حوزه های كاری خود شامل آموزش، فرهنگ، علوم و ارتباطات را در پیش گرفته است.

وی با اشاره به تلاش های یونسكو در این زمینه گفت: مهاركردن و استفاده قوی تر از علوم در جهت توسعه پایدار نخستین گام در این مسیر است.

مدیر دفتر منطقه ای یونسكو در تهران اضافه كرد: چالش های جهانی، مرزهای آكادمیك و علمی نمی شناسد و دستیابی به توسعه پایدار نیازمند همكاری همه شاخه های علمی است و برای مقابله با این چالش ها باید دانش را با سیاست گذاری پیوند داد و تعامل علوم و خط مشی را تقویت كرد.

وی گفت: یونسكو با مشاركت سازمان جهانی هواشناسی در ایجاد یك چارچوب جهانی برای خدمات آب و هوایی تلاش می كند و هدف از این ابتكار افزایش دانش علمی مربوط به آب و هوا در گروه های كاربری مختلف است.

لاروش اظهار داشت: بدون مشاركت همه كشورها دسترسی به نتایج عادلانه و برابر امكان پذیر نخواهد بود، تبادل اطلاعات و تجارب از مهم ترین نیازها برای مقابله با پدیده تغییرات آب و هوایی است.

وی توانمند سازی انسان ها به عنوان عوامل فعال توسعه پایدار از طریق آموزش های اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی را از برنامه های یونسكو در جهان ذكر كرد.

وی گفت: یونسكو در كنفرانس جهانی آموزش برای توسعه پایدار كه سال گذشته در ژاپن برگزار شد از 'نقشه راه برای اجرای برنامه اقدام جهانی برای آموزش در جهت توسعه پایدار' رونمایی كرد.

لاروش افزود: یونسكو همچنین با همكاری برنامه جهانی محیط زیست (یونپ) اقدام به تهیه 'دستور العمل ابتدایی در زمینه تغییرات آّب و هوا' برای دست اندركاران برنامه ریزی آموزشی كرده است.

مدیر دفتر منطقه ای یونسكو در تهران اظهار داشت : هفته ملی منابع طبیعی بی تردید فرصتی مغتنم برای تجدید اراده جمعی در جهت اقدام مشترك برای مقابله با تغییرات آب و هوا فراهم خواهد كرد و یونسكو آمادگی لازم برای حمایت از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را دارد.

وی در پایان توسعه پایدار و حفاظت از تنوع زیستی و منابع طبیعی جهان را از ماموریت های اصلی یونسكو دانست.

در همایش گرامیداشت هفته منابع طبیعی در كرج از اساتید، دانشجویان، دانش آموزان، بهره برداران و خبرنگاران برتر در حوزه منابع طبیعی تجلیل شد.ك/2

6156/ 6155 / 1200
۰ نفر