۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۲۹
کد خبر: 81531942
T T
۰ نفر
مواد مخدر، بزرگترین تهدید اجتماعی است

گرگان - ایرنا - مدیركل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر، این معضل را به عنوان بزرگترین تهدید اجتماعی كشور نام برد و بر لزوم توجه ویژه همه نهادها و گروه های مختلف مردمی برای پیشگیری و كاهش آن تاكید كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید صرامی روز شنبه درهمایش نقش مشاركت اجتماعی در كنترل و كاهش موادمخدر و روانگردان ها كه در گرگان مركز استان گلستان برگزار شد، اظهار داشت: براساس تحقیقات انجام شده ملی، 90 درصد مردم اعتیاد را به عنوان نخستین معضل كشور بیان كردند.

وی گفت: معضل اعتیاد به عنوان شوك هزاره سوم در جهان و مهمترین مانع رشد و توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یك جامعه شناخته می شود.

صرامی با بیان این كه اعتیاد و موادمخدر، كانون خانواده ها و نسل نوجوان و جوان جامعه را هدف قرار داده است، افزود: ناآگاهی نسبت به مواد مخدر و آسیب های آن از دلایل اصلی رشد و گسترش این تهدید اجتماعی است كه دولت، مردم، نخبگان و گروه های مرجع باید تلاش زیادی برای آگاهی بخشی به افراد جامعه، بویژه نسل جوان و نوجوان انجام دهند.

وی، كسب لذت، كنجكاوی، تفریح، رفع مشكلات روحی، در دسترس بودن مواد، فشار دوستان، رفع درد ناشی از كار سنگین، اختلافات خانوادگی و رفع مشكلات جنسی را ازعوامل مهم در شروع اعتیاد در جامعه بویژه در بین نسل جوان و نوجوان برشمرد و گفت: مهارت های زندگی و نیز آگاهی های لازم باید از سنین كودكی و نوجوانی به افراد آموزش داده شود.

صرامی، برقراری ارتباط با فرزندان وعدم وارد كردن استرس به آنان را نكته ای مهم دانست و گفت: وقتی میانگین ارتباط برخی والدین با فرزندان در روز كمتر از 20 دقیقه باشد، باید 55 درصد آنان بعد از پنج سال متوجه اعتیاد فرزندان خود شوند.

وی افزود: وقتی یك میلیون كادر آموزشی مدارس و دانشگاه های كشور نسبت به موادمخدر و آسیب های آن به نسل جوان و نوجوان اطلاع رسانی نكنند وكتب درسی ما خالی از مطالب در حوزه این آسیب اجتماعی باشد، باید 56 درصد دانشجویان ما حتی اطلاعات ابتدایی درخصوص مواد مخدر نداشته باشند.

صرامی هم چنین بابیان این كه 6 میلیون نفر از جمعیت كشور در معرض تهدید موادمخدر و اعتیاد قرار دارند و این مساله بسیار نگران كننده است، گفت: موادمخدر و آسیب های ناشی از آن سالانه مبلغ 100 هزار میلیارد ریال به كشور خسارت می زند.

به گفته وی، هم اكنون 37 درصد جمعیت معتاد كشور را افرادی با تحصیلات كاردانی تا دكترا، 63 درصد معتادان را افراد متاهل و53 درصد معتادان را افراد شاغل تشكیل می دهند و 58 درصد معتادان كشور بین 25 تا 34 سال و حدود 14 درصد نیز بین 15 تا 19 سال سن دارند.

صرامی، تغییر مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی را نگران كننده دانست و گفت: هم اكنون 22،6 درصد معتادان كشور، مواد مخدر صنعتی و اخیرا نیز مواد مخدر چند ماده ای مصرف می كنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش تشكل های مردم نهاد در حوزه فرهنگ سازی و پیشگیری از مصرف موادمخدر در جامعه ، بر تقویت این تشكل ها تاكید كرد و گفت: كم توجهی به این تهدید اجتماعی، خسارات جبران ناپذیری را درحوزه های مختلف امینتی، اقتصادی، سیاسی، بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی بركشور وارد خواهد كرد.

وی، نقش رسانه های گروهی بویژه رسانه ملی و سینما را در پیشگیری و كاهش مصرف مواد مخدر درجامعه مهم دانست و بر توجه جدی دست اندركاران این دو حوزه به این تهدید بزرگ اجتماعی تاكید كرد.

صرامی همچنین بااشاره به بحث آسیب های اجتماعی، برهمكاری و تعامل بیشتر چهار گروه دولت، مردم، نخبگان و گروه های مرجع برای انجام اقدامات پیشگیرانه دراین حوزه تاكید نمود.

در این همایش كه به همت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدرگلستان و موسسه مهر آفرینان این استان برگزار شد، برخی مسوولان استانی و جمع كثیری از مردم و اعضای تشكل های مردمی حضور داشتند.

3039/1860/1648