۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۵۲
کد خبر: 81529144
T T
۰ نفر
مدیریت مصرف در حوزه آب از مباحث جدی پدافند غیرعامل است

اراك - ایرنا، مدیركل پدافند غیرعامل استان مركزی گفت: مدیریت مصرف آب ، از مباحث جدی و مهم در حوزه پدافند غیرعامل است.

نورخدا قاسمی روز چهارشنبه در همایش پدافند زیستی و تهدیدهای حوزه آب در اراك افزود: منابع پایه از سرمایه های مهم كشور است و فرهنگ سازی و آموزش در مدیریت مصرف این منابع از قدرت های نرم محسوب می شود.

وی توضیح داد: خشكسالی های اخیر و شرایط اقلیمی خشك و نیمه خشك در استان مركزی ضرورت پرداختن علمی و هدفمند به مدیریت مصرف و مباحث مرتبط با آن را دو چندان كرده است.

مدیركل پدافند غیرعامل استان مركزی اظهار كرد: پدافند غیرعامل به معنای آمادگی غیرنظامی و دفاع از هرآنچه به عنوان سرمایه و زیرساخت محسوب می شود است و آب كه از چالش های قرن كنونی است یكی از شاخه های مهم در حوزه پدافند زیستی است.

قاسمی اظهار كرد: یكی از موضوعات در حوزه پدافند غیرعامل آب ، پرداختن به تهدیدهای بیوتروریسم است كه در این عرصه آموزش های لازم به دستگاه های متولی داده شده و مراقبت های لازم نیز انجام می شود.

وی توضیح داد: در كشور ایران هرگاه فشار و جنگ و تحریم بوده به دنبال آن سادگی و خوداتكایی از راه رسیده و هرآنچه به عنوان پیشرفت دفاعی در عرصه فضا، دریا، زمینی و هوایی كسب شده در سایه تعهد و تكیه برخوداتكایی بوده است.

مدیركل پدافند غیرعامل استان مركزی عنوان كرد: با بروز خشكسالی ها نیز كشور به سمت توسعه اقدامات اصلاحی و بهبود مدیریت مصرف آب پیش خواهد رفت.

در این همایش یك روزه موارد و زمینه های موجود در مدیریت مصرف آب و تهدیدهای ناشی از كاهش منابع آبی از منظر پدافند غیر عامل ارزیابی و بررسی شد.

پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود كه به به كارگیری جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممكن كاهش داد.

پدافند غیرعامل به معنای كاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و فقط با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراكندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مكان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحكامات، استتار، اختفاء، ماكت فریبنده و سازه‌های امن است.

در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا كنند در حالیكه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسوولیت برعهده دارند.ك/2

6013/

سرخط اخبار استان‌ها