۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۷:۳۵
کد خبر: 81527729
T T
۰ نفر

ادامه كاهش ارزش لیر تركیه در برابر دلار

۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۷:۳۵
کد خبر: 81527729
ادامه كاهش ارزش لیر تركیه در برابر دلار

استانبول – ایرنا - ارزش هر دلار آمریكا در بازار تركیه روزسه شنبه از 2.53 لیر فراتر رفت كه بالاترین حد كاهش ارزش پول رسمی این كشور در مقابل دلار در 11 سال گذشته است.

به گزارش ایرنا، ارزش نرخ دلار كه در یك ماه گذشته رشد فزاینده خود را در مقابل ارزش پول تركیه ادامه داده، در اوایل هفته جاری به 2.50 لیر و امروز به بالاتر از 2.53 لیر رسید.

با افزایش فزاینده بهای دلار و كاهش ارزش لیر تركیه، امروز نرخ طلا، مواد سوختی و خدمات نیز در این كشور افزایش یافت.

كارشناسان عقیده دارند كه بروز اختلاف میان رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و اردم باشچی رییس بانك مركزی تركیه، در این موضوع نقش اساسی دارد.

رییس جمهوری تركیه هفته گذشته از نافرمانی رییس بانك مركزی كشورش به علت كاهش ندادن نرخ بهره بانكی به میزان مورد نظر وی، به شدت انتقاد كرده بود.

وی گفته بود كه مقام های بانك مركزی به بهانه استقلال این نهاد مالی و پولی، از كاهش دادن نرخ بهره های بانكی خودداری می كنند.

اردوغان افزود كه اگر استقلال بانك مركزی در جهت منافع تركیه و مردم این كشور باشد، اعتراضی ندارد، اما در صورت مشاهده اشتباه و نقصی، تذكر می دهد.

وی سیاست های بانك مركزی را با واقعیت های اقتصادی تركیه، مغایر دانسته بود.

این سخنان اردوغان و مطرح شدن مخالفت وی با ریاست باشچی در بانك مركزی، سبب نگرانی محافل اقتصادی در این كشور شده است.

اردم باشچی در سال 2011 میلادی در زمان نخست وزیری اردوغان به این سمت منصوب شد.

اردوغان ماه ها است كه با اعتقاد به این موضوع كه بالا نگهداشته شدن نرخ بهره از سوی این بانك، عامل تورم در این كشور است، این نهاد را زیر فشار قرار داده است.

به ‌رغم تمامی اعتراض های كارشناسان به نحوه برخورد اردوغان با این موضوع، وی بر اجرای این طرح پافشاری می‌كند.

در‌حال‌ حاضر مهم ‌ترین نتیجه رویارویی اردوغان با بانك مركزی، پایین ‌آمدن ارزش لیر تركیه در برابر دلار آمریكا در یك ماه گذشته بوده است.

برخی اقتصاد دانان معتقدند كه تركیه در شرایط فعلی دچار بحران اقتصادی و وضعیت اقتصادی این كشور نگران كننده نیست، زیرا با وجود كاهش ارزش لیر، میزان تورم در این كشور در حال كاهش است.

آنان بیم دارند كه فشارهای مداوم سیاسی بر بانك مركزی به بحران سیاسی در كشور تبدیل شود.

خاورم**2010**1486**1010
۰ نفر