۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۰۱
کد خبر: 81527475
T T
۰ نفر
ساخت هواپیمای ایران 140 از سر گرفته شود

تهران - ایرنا - مشاور معاون پژوهشی وفناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینكه تا پایان مدت زمان سند چشم انداز توسعه زمان زیادی نداریم گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر نوشتن اسناد، باید اجرایی شدن وتحقق آن را پیگیری و فراهم كند. به طور مثال انتقال تكنولوژی، طراحی و ساخت هواپیمای ایران 140 از اسناد چشم انداز توسعه است كه اكنون متوقف شده است.

به گزارش خبرنگارایرنا دكتر فتح الله امی روز سه شنبه در دومین نشست شورای هماهنگی روسای پژوهشگاه ها و مراكز پژوهشی كشور كه با حضور 30 رییس پژوهشگاه در پژوهشگاه مهندسی شیمی برگزار شد افزود: متاسفانه تنها به تهیه اسناد برای سند چشم انداز توسعه پنج ساله اقدام شده و كمتر تحقق آن پیگیری شده است، وی بیان كرد: با توجه به اینكه بیش از یك میلیارد دلار برای طراحی و ساخت هواپیمای ایران 140 هزینه شده، نیاز است كه برای رفع نواقص این هواپیما اقدام شود و 12 فروند ساخته شده از این هواپیما در خطوط هوایی ایران به كارگرفته شود.

وی با اشاره به اینكه اكنون نگاه دستگاه های اجرایی كشور به پژوهش نگاه مثبتی نیست اظهاركرد: ستاد معاونت پژوهشی، مسایل و موانع پژوهش را در جلسات شورای مشاورین كه به تازگی تشكیل شده است مطرح و پیگیری می كند و معاونت پژوهشی آماده است پیشنهادهای روسای پژوهشگاه را در خصوص آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی پژوهشی نیزپیگیری كند.

وی ادامه داد: اگر پژوهشگاه ها در كشور به خوبی فعالیت نكنند نمی توانیم توسعه در فناوری، نوآوری و تحقق اقتصاد دانش بنیان را توقع داشته باشیم.

وی یادآور شد: با توجه به فعال بودن حدود 726 پژوهشگاه در كشور و كاربردی كردن نتایج فعالیت پژوهشگاه های كشور، بهتر است كه پژوهشگاه هایی كه دستاوردی داشته اند در رفع نیازهای دستگاه های اجرایی تقویت شوند و پژوهشگاه هایی كه نتوانسته اند درجهت ماموریت خود حركت كنند، منحل شوند.

امی با اشاره به اینكه اكنون درحوزه پژوهش، توسعه شركت های دانش بنیان مد نظر است یادآورشد: بهتر است پژوهشگاه ها برای فعالیت در حوزه تجاری سازی اقدام به راه اندازی شركت های دانش بنیان كنند.

وی گفت: شركتهای دانش بنیان می توانند محصولات پژوهشگاه ها را تجاری و به بازارعرضه كنند و همچنین از تسهیلات300 میلیون تومانی قرض الحسنه و پنج میلیارد تومانی با بهره كم در نظر گرفته شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده كنند.

علمی (3) ** 9340**1599
۰ نفر