۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۴۴
کد خبر: 81527301
T T
۰ نفر
210 هزار تخت اقامتی در خراسان رضوی برای مسافران نوروزی آماده شد

مشهد - ایرنا - جانشین دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: برای پذیرایی و اقامت زائران نوروزی افزون بر 210 هزار تخت در هتلها، هتل آپارتمان و میهمانپذیرهای این استان فراهم شده است.

'احمد دیناری' روز سه شنبه در همایش زیارت نوروزی به همت پژوهشكده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در مشهد افزود: از این ظرفیت 175 هزار تخت در مشهد آماده شده است.

وی گفت: علاوه بر این، برای اسكان اضطراری زائران و مسافران با توجه به پیش بینیهای هواشناسی، با نهادهای مختلف اعم از آموزش و پرورش، شهرداریها، تربیت بدنی و سایر ارگانها هماهنگی لازم انجام شده است.

جانشین دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ادامه داد: سالانه بالغ بر یك سوم جمعیت این استان به مشهد سفر می كنند ضمن آنكه نیمی از اماكن اقامتی كشور هم در همین شهر استقرار دارد.

وی افزود: هیچ نقطه ای از كشور در مورد ورود و اقامت گردشگر با مشهد قابل رقابت نیست لذا این شهر بیشترین گردشگر با توجه به اینكه مقصد سفر است و بیشترین اماكن اقامتی كشور را دارد

دیناری گفت: این در حالی است كه یك سوم گردشگران خارجی در سفر به ایران به مشهد و خراسان رضوی نیز سفر می كنند چنانكه از چهار میلیون و 500 هزار گردشگر خارجی در سال 92 مقصد 1،5 میلیون نفر آنها مشهد بود.

وی ادامه داد: خراسان رضوی با توجه به وسعت، مرزی بودن و برخورداری از چهار مبدا ورودی مسافر و كالا فقط در زمینه فرودگاهی بعد از تهران رتبه دوم كشور را در پروازهای داخلی و خارجی دارد و گاه در شبانه روز تعداد پروازهای آن به بیش از 200 مورد هم می رسد.

جانشین دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی افزود: بر این اساس نگاه خاص و توجه ویژه ای باید به این مشهد شهر و استان خراسان رضوی صورت گیرد.

وی گفت: در این میان در سالهای اخیر با توجه به تغییر الگوی سفر از زیارتی صرف به الگوی سیاحت و زیارت عملا باید به سایر حوزه های گردشگری هم در این شهر توجه لازم صورت گیرد.

او افزود : از سویی سفرها به كل سال توسعه یافته است و واحدهای اقامتی رسمی كه در گذشته فقط در فصول خاصی چون نوروز و تابستان ظرفیت اشغال بالایی داشتند هم اینك در اكثر اوقات بخش قابل توجهی از ظرفیتشان تكمیل است.

مدیركل روابط عمومی آستان قدس رضوی هم در این همایش با بیان اینكه در وسعت 70 هكتاری حرم مطهر تلاش شده تا خدمات به بهترین شكل به زائران حضرت ارائه شود گفت: بالغ بر 50 مركز فرهنگی در این وسعت فعال است.

سیداحمد هاشم آبادی افزود: در بررسی آماری كه در زمینه رضایت زائران از خدمات انجام شده است، میزان رضایتمندی از خدمات در حرم مطهر رضوی بالا و در مواردی بیش از 95 درصد است اما بخشی از خدمات كه در حوزه خدمات شهری ارائه شده مورد قبول و رضایت آنان نیست.

وی عنوان كرد: هر زائر حداقل سه روز در مشهد اقامت دارد و در مدت اقامت حداقل 10 بار به حرم رضوی مشرف می شود كه عموما در ساعات نمازهای یومیه است.

او تصریح كرد: اصل اولیه در مجموعه اماكن متبركه ایجاد فضای مناسب برای زیارت زائران با آرامش خاطر و با حضور دل می باشد و در این راستا برنامه ریزی و خدمت ارائه می شود.

آرش قهرمان دبیر علمی این همایش نیز هدف از برگزاری آن را بررسی مسائل مرتبط با گردشگری در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و كالبدی زیارت و زائران در ایام نوروز و بهار توسط پژوهشكده گردشگری عنوان كرد.

1906/1858