۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۰۵
کد خبر: 81527226
T T
۰ نفر
خشكیدگی جنگل های زاگرسی متوقف شد

تهران - ایرنا - رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور از متوقف شدن خشكیدگی جنگل های زاگرسی در سال جاری خبر داد و گفت: اقدامات این سازمان در بحث از بین بردن درختان آلوده، شرایط اقلیمی و كاهش ریزگردها در كنترل خشكیدگی درختان زاگرسی موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، خداكرم جلالی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت آغار هفته منابع طبیعی، افزود: خشكیدگی جنگل های زاگرسی از سال 88 شروع شد و در سال 93 با اقدامات موثر این سازمان متوقف شده است.

به گفته وی، جنگل های زاگرسی به وسعت 6 میلیون هكتار است كه طی این مدت یك میلیون و 130 هزار هكتار آن دچار خشكیدگی شده بود.

رییس سازمان جنگل ها در خصوص اعتبار این بخش، افزود: برای كنترل و پیشگیری مناطق آسب دیده و همچنین بازسازی این مناطق مبلغ 25 میلیارد تومان از ستاد حوادث غیرمترقبه و 30 میلیارد تومان از محل منابع این سازمان برای این بخش اختصاص یافته بود كه از محل حوادث غیرمترقبه 50 درصد مبلغ مذكور و از محل اعتبارات این سازمان حدود 60 درصد اختصاص یافت.

وی تاكید كرد: اعتبارات موجود پاسخگوی كنترل و پیشگیری خشكیدگی جنگل های زاگرسی و همچنین بازسازی این مناطق نیست چرا كه باید سالانه حداقل 200 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یابد تا جنگل های زاگرسی ترمیم و بازسازی شود.

به گفته وی، علاوه بر جداسازی درختان آلوده در مناطق آسیب دیده عملیات آبخیزداری نیز در این مناطق در حال اجراست كه امیدواریم به طور كامل مشكل آلودگی جنگل های زاگرسی به سوسك چوب خوار برطرف شود.



** گرد و غبار خوزستان ناشی از كانون بحران داخلی

معاون وزیر جهادكشاورزی در تشریح برنامه‌های كوتاه مدت مبارزه با ریزگردها و گرد و غبار، گفت: آنچه اخیرا در استان خوزستان رخ داد، گرد و غبار ناشی از كانون بحران در مناطق جنوبی به ویژه جنوب شرقی اهواز بوده كه بتازگی در اثر خشكسالی ها و كاهش بارندگی ها ایجاد شده و در گذشته سابقه ای نداشته است.

به گفته وی، این در حالی است كه اصولا بیش از 90 درصد ریزگردها و گرد و غبار كشور منشا خارجی داشته است.

وی با بیان اینكه كشور دارای 7.5 میلیون هكتار كانون بحران است كه گاهی این مناطق باعث بروز پدیده ریزگردها می شود، تصریح كرد: این كانون در جنوب خوزستان از عواملی همچون كاهش بارندگی 46 درصدی این استان نسبت به سال گذشته، خشكیدگی تالاب ها، اراضی كشاورزی و منابع طبیعی و شدت باد با سرعت 90 كیلومتر در ساعت ایجاد شده كه برای حل این مشكل در كوتاه مدت برنامه مالچ پاشی و نهال كاری را در دست اجرا داریم.

وی به تفاوت ریزگرد و گرد و غبار اشاره كرد و گفت: ریزگردها بین 2 تا 5 میكرون هستند كه به دلیل ریزی ذرات قابلیت جابجایی در مسافت های طولانی را دارند اما گرد و غبار با ذرات بالای میكرون به دلیل سنگینی امكان جابجایی در مسافت های طولانی را ندارند.



** توسعه روستای اجكت منتفی شد

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درباره پرونده زمین خواری اجكت در استان مازندران نیز گفت: هم اكنون پرونده زمین خواری در این روستا در دادگاه در دست پیگیری قرار دارد اما آنچه مسلم است از توسعه و ساخت و ساز در این منطقه جلوگیری خواهد شد.

وی اضافه كرد: در زمان قبل از انقلاب عده ای از دامداران روستای ورسك از مراتع اجكت برای دام های خود استفاده می كردند كه به تدریج در آنجا ساخت و ساز كرده و مستقر شدند و بخشی از اهالی فعلی روستای اجكت كه اراضی از پدرانشان به آنها رسیده كه موردی ندارد اما بخشی را كه بدون دریافت مجوز در آن ساخت و ساز كرده اند، مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

به گفته جلالی، این روستا دارای 100 سال قدمت است كه دارای برق و جاده می باشد و ما در تلاشیم حقوق اكتسابی اهالی سابق این روستا حفظ شود، ضمن آنكه با متخلفان برخورد خواهیم كرد.



** پرونده زمین خواری 3 هزار هكتاری قم در دست پیگیری قضائی است

معاون وزیر جهادكشاورزی در خصوص پرونده زمین خواری 3 هزار هكتاری استان قم كه به گردشگری و فرودگاه اختصاص یافته، اشاره كرد و افزود: منابع طبیعی برای این مورد پرونده تشكیل داده و این پرونده هم اكنون در دستگاه قضائی، سازمان بازرسی كشور و كمیسیون اصل 90 در حال پیگیری است.

وی اظهار داشت: براساس بررسی های صورت گرفته، بخش قابل توجهی از این اراضی دارای مجوز قانونی نیست.



** ساماندهی دفن زباله مناطق شمالی كشور نیاز به فرهنگ سازی دارد

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، افزود: هم اكنون در 250 تا 300 هكتار از عرصه های جنگلی كشور زباله دفن می شود.

وی با اشاره به آنكه در چند سال آینده دفن زباله در جنگل نخواهیم داشت، گفت: برای مدیریت زباله در استان های شمالی قرار است، شركت های پیمانكاری و شهرداری ها دستگاه های زباله سوز را جایگزین دفن زباله در عرصه های جنگلی و برای شركت های پیمانكار مهلت تعیین شده تا دستگاه های زباله سوز را جایگزین كنند.

وی با بیان آنكه دستگاه های زباله سوز باید هرچه سریع تر برای دفن زباله، خریداری و راه اندازی شوند، افزود: استفاده از كمپوست از دیگر طرح ها برای جلوگیری از دفن زباله در جنگل ها است كه با استفاده از این روش و تبدیل زباله به كود می توان از تشدید آثار منفی دفن زباله در عرصه های جنگلی ارزشمند كشور و آلودگی منابع آب زیرزمینی در این مناطق جلوگیری كرد.

جلالی گفت: البته بخشی از این بی نظمی ها علاوه بر نبود امكانات و تجهیزات مناسب دفن زباله و یا دستگاه های زباله سوز به فرهنگ استفاده از جنگل برمی گردد كه باید در این راستا علاوه بر تامین امكانات و تجهیزات مورد نیاز فرهنگ سازی نیز مورد توجه قرار گیرد.



** تعرفه واردات چوب صفر شد

وی درباره واردات چوب و كاغذ، گفت: از حدود 6.5 میلیون مترمكعب نیاز صنایع حدود 3 میلیون مترمكعب از داخل و بیش از 3 میلیون مترمكعب در قالب چوب، كاغذ و فرآورده های چوبی از محل واردات تأمین می‌شود كه در راستای سهولت واردات چوب تعرفه واردات این محصول را به صفر رسانده‌ایم و با توجه به محدودیت‌های تولید چوب در كشور باید واردات آن را تسهیل كنیم تا فشاری به منابع داخلی وارد نشود.

وی اظهار داشت: در كنار سهولت واردات چوب توسعه زراعت آن هم جزو برنامه‌های سازمان بوده به طوری كه حدود 2 هزار هكتار بر سطح آن افزوده شده است.



** معاون قبلی سازمان جنگل ها در بازداشت نیست

معاون وزیر جهادكشاورزی درباره بازداشت معاون سابق سازمان جنگل‌ها در دولت قبل، گفت: در نظام اداری ما امكان بروز تخلف وجود دارد باید دستگاه‌های قضایی و نظارتی برای سالم‌سازی با مسائلی در این رابطه مبارزه می‌كنند و این سازمان نیز از اهمیت و حساسیت ویِژه ای در بین دیگر سازمان ها برخوردار است.

وی با بیان آنكه از جزئیات این مسئله اطلاعی ندارم، افزود: این فرد هم‌اكنون در بازداشت نیست و باید در دادگاه به پرونده وی رسیدگی شود.

به گزارش ایرنا، این در حالیست كه یكی از معاونان سازمان جنگل ها در دولت دهم به دلیل زمین خواری و فروش غیرمجاز اراضی منابع طبیعی و اختلاس چندی پیش در بازداشت به سرمی برد.

معاون وزیر جهادكشاورزی، اظهار داشت: طی سالجاری عملیات پرورش و بهسازی جنگل‌ با مشاركت مردم در سطح 20 هزار هكتار، اجرای سامانه آبگیر باران در سطح 6 هزار هكتار، نهال‌كاری مشاركتی با گونه‌های بومی و اقتصادی در سطح 6 هزار هكتار و تأمین نهال مورد نیاز 700 هزار اصله انجام گرفت.

وی، گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی در سطح 135 میلیون هكتار، تثبیت مالكیت دولت بر اراضی ملی در سطح یك میلیون هكتار، استعدادیابی و تعیین كاربری براساس توان اكولوژیك در سطح 20 هزار هكتار و ایجاد كمربند حفاظتی به میزان 500 كیلومتر،‌ اطفاء حریق در سطح 18.4 هزار هكتار و خلع‌ید از متصرفان در سطح 10 هزار هكتار، تشكیل كمیته مبارزه با زمین‌خواری و مبارزه با قاچاق چوب و زغال و كشف 6 هزار و 722 متر مكعب چوب، هیزم و بوته و 183 تن زغال را از اقدامات سازمان جنگل ها در سالجاری برشمرد.

جلالی اضافه كرد: جهت جلوگیری از استفاده بی رویه از منابع جنگلی همچون چوب و زغال، بیش از 500 دستگاه آبگرمكن خورشیدی در نقاط بحرانی تهیه و تصب شده است.

وی با اشاره به آنكه در سال جاری كاهش 30 درصدی بهره‌برداری از طرح‌های جنگلداری اتفاق افتاده است، گفت: در راستای عملیات احیای و توسعه عملیات ممیزی مراتع در سطح 659 هزار هكتار، عملیات اصلاح و احیای مراتع در سطح 20 هزار هكتار، تولید نهال 34 میلیون اصله، توسعه جنگل‌كاری در سطح 45 هزار هكتار از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

وی در حوزه ساختار و قوانین و مقررات با محوریت سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی، سیاست های منابع طبیعی و آمایش سرزمین اشاره كرد و افزود: بازنگری در قوانین منابع طبعیی كشور در راستای جامع‌نگری، كارآمدی و روزآمد نمودن قوانین تحت عنوان لایحه ارتقا حفاظت و تقویت ساختار فرهنگ منابع طبیعی با تأكید بر ارتقا ابعاد حفاظت و نقش بازدارندگی جرائم و جلب مشاركت‌های مردمی صورت گرفته است.

به گفته وی، تشكیل چهار مجری در ساختار تشكیلات اجرایی سازمان در زمینه‌های احیای جنگل‌های زاگرس، توسعه گیاهان دارویی، توسعه پارك‌های جنگلی و جنگل‌كاری دامنه جنوبی البرز و تهیه برنامه راهبردی آبخیزداری با توجه به شرایط بحران آب در كشور و خشكسالی و بیلان منفی در دشت‌های حاصلخیز كشور و فرونشست زمین از دیگر اقدامات انجام شده سازمان با محوریت سیاست كلی اقتصاد مقاومتی بوده است.

رئیس سازمان جنگل ها، تهیه برنامه توسعه جنگل‌كاری در مناطق مستعد كشور با رویكرد اقتصادی و مشاركت مردم كه با توجه به شرایط اقلیمی به ویژه نزولات آسمانی و احیای جنگل‌های تخریب شده كه تاج پوشش آنها زیر 5 درصد است را از دیگر اقدامات سازمان در حوزه ساختار و قوانین و مقررات با محوریت سیاست كلی اقتصاد مقاومتی برشمرد.

وی درباره افزایش گازهای گلخانه ای اشاره كرد، گفت: عامل اصلی افزایش گازهای گلخانه‌ای در دنیا استفاده از انرژی‌های فسیلی و كاهش سطح جنگل‌های جهان از 8 میلیارد هكتار به 4 میلیارد هكتار است كه برای رسیدن به تعادل و كاهش گازهای گلخانه‌ای كه تهدیدی جدی برای منابع طبیعی به شمار می‌رود باید مصرف سوخت فسیلی را كاهش و سطح جنگل‌ها و فضای سبز را افزایش دهیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور با اشاره به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه، اظهار داشت: بخشی از وضعیت كنونی دریاچه مربوط به اقداماتی از قبیل سدسازی و بخش دیگر مربوط به مسائل اقلیمی است كه دستگاه‌های مختلف براساس یك مدیریت جامع باید مسائل مربوط به دریاچه ارومیه و همچنین موضوعات مشابه آن را پیگیری كنند.

جلالی درباره كمك به بهبود محیط زیست مناطق دارای نفت و گاز كشور گفت: تاكنون اقداماتی صورت گرفته و بخشی از اقدامات در دست اجرا است به طوری كه اعتبارات استان‌های بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق برای بهبود محیط زیست تخصیص داده شده و امیدواریم این منابع به موقع برای اجرا تأمین شود.

وی درباره خروج دام سبك از مراتع، گفت: با حمایت از دامداری صنعتی تلاش داریم تا طی یك برنامه 10 ساله 30 درصد دام‌های سبك را از عرصه‌های مراتع كم كنیم.

وی درباره تشكیل صندوق های توسعه منابع طبیعی، افزود: ایجاد صندوق‌های توسعه منابع طبیعی در دستور كار قرار دارد و تاكنون در دو استان این كار انجام شده و با موافقت وزیر جهادكشاورزی در سایر استان‌ها نیز در سال 94 تشكیل این صندوق‌ها ادامه می‌یابد.

اقتصام (3)د.ت/9186**1558
۰ نفر