۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۲۱:۰۵
کد خبر: 81525070
T T
۰ نفر
يك كارشناس:ساختار ساختماني كشور، گرفتار معضل بافت هاي فرسوده شهري است

اهواز - ايرنا - معاون فني شركت مادر تخصصي عمران بهسازي ايران گفت: ساختار ساختماني فعلي كشور گرفتار معضل بافت هاي فرسوده شهري است.

به گزارش ايرنا اميرعباس افتخاري روز يكشنبه در همايش فرصت ها و چالش هاي انبوه سازان ايران در اهواز رفع اين معضل را نيازمند همدلي و عزمي ملي در بين نهادها و دستگاه هاي متولي دانست و افزود: تمام موانع موجود در اين چارچوب بايد برطرف شده تا مسير هموارتر شود.

وي اضافه كرد: قانون شهرداري ها و نظام مهندسي بويژه در زمينه احياي بافت هاي فرسوده شهري نيازمند بازنگري اساسي است.

افتخاري همچنين گفت: خوزستان در نوسازي بافت هاي فرسوده در كشور پيشرو بوده و تاكنون از مجموع شش هزار هكتار بافت فرسوده در شهر اهواز يك هزار و 500هكتار آن در دو مرحله عملياتي شده و براي نوسازي آماده شده است.

مديرعامل سابق بورس تهران هم با تاكيد بر ضرورت تامين مالي پروژه هاي بخش ساختمان از طريق بورس و ابزارهاي نوين گفت: صندوق هاي زمين و ساختمان و جلب مشاركت مردم محلهاي مناسبي براي تامين مالي پروژه هاي ساختماني است.

علي رحماني افزود: در اين بخش مي توان از اوراق سكوك و اسناد سكوك اجاره به منظور تامين مالي پروژه ها در كنار اوراق استثناء بهره برد.

وي اظهار كرد: اوراق مشاركت به عنوان ابزاري قوي است كه مي تواند به انبوه سازان در تحقق اهداف پيش رو كمك كند.

رحماني افزود: در زمان حاضر نقدينگي در بازار مسكن كاهش يافته و اين منجر به ركود در اين بخش و كاهش پروانه هاي بهره برداري شده است و ضرورت دارد با اعمال روش هاي نوين از اين معضل خارج شد.

وي اظهار كرد: استفاده از ابزارها و روش هاي نوين مانند اوراق مشاركت و اوراق سكوك در ديگر مناطق جهان به عنوان تجربه اي موفق تلقي شده و نتايج موثري داشته كه در داخل كشور هم اعمال چنين روشي جوابگوي نياز مالي پروژه هاي بخش ساختمان خواهد بود.

6084/6064