۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۷:۲۳
کد خبر: 81522384
T T
۰ نفر
ساخت نخستین پست كمپكت 63 كیلو ولت فوق توزیع برق جهان در مشهد

مشهد - ایرنا - رییس هیات مدیره شركت صنایع ترانسفو یكی از شركت های پارك علم و فناوری خراسان گفت: پست كمپكت 63 كیلو ولت فوق توزیع برق در مشهد، نخستین نمونه ساخته شده در جهان است.

بابك عابدینی روز جمعه در محل این پست 63 كیلو ولتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پست منحصر به فرد توسط شركت كیان ترانسفو و با همكاری شركت توانیر و شركت برق منطقه ای خراسان ساخته شده است.

وی اظهار كرد: مرحله مطالعاتی و تحقیقاتی این پست برق از هفت سال پیش آغاز شده و از یك سال گذشته در مرحله اجرایی قرار گرفته و حدود دو هفته است كه در مدار بهره برداری آزمایشی قرار داشته و بخشی از برق چناران، جاده قوچان و كارخانجات مستقر در منطقه ناظریه مشهد را تامین می كند.

وی با اشاره به مزایای این پست برق گفت: پست مزبور كه تمام تجهیزات آن در داخل كشور ساخته شده است، قابلیت تولید 63 كیلوولت برق با قدرت 15 مگا ولت آمپر را در فضایی كوچك داراست.

وی اظهار كرد: مطالعات و اجرای این پست برق با هزینه 230 میلیارد ریال انجام شده است.

عابدینی افزود: مساحت زمین مورد نیاز برای اجرای پست كمپكت حدود 150 متر مربع است، در حالی كه اجرای پست های برق فعلی به فضای حدود 10 برابر این میزان نیازمند هستند.

به گفته وی، كاهش فضای لازم برای اجرای پست كمپكت 63 كیلو ولت نقش مهمی در احداث آن در مناطق پرتراكم بویژه شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان دارد.

وی خاطر نشان كرد: تمام تجهیزات پست برق كمپكت مشهد با استفاده از توان مهندسان ایرانی ساخته شده در حالی كه بخشی از تجهیزات پست های فعلی برق از سایر كشورها وارد می شود.

وی افزود: احداث پست مزبور با نظارت های شركت برق منطقه ای و توانیر انجام شده و تمام تست ها طبق استانداردهای جهانی بر روی آن صورت گرفته است.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شركت برق منطقه ای خراسان نیز گفت: پست كمپكت 63 كیلو ولت مشهد با تجهیزات ایرانی ساخته شده و با مزایای فراوان، هزینه های سرمایه گذاری را به میزان قابل توجهی كاهش داده است.

مصطفی رجبی افزود: با توجه به كاهش قابل ملاحظه ابعاد پست های كمپكت، استفاده از این نوع پست در كلان شهرها، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه خرید زمین را به دنبال دارد.

وی خاطر نشان كرد: با توجه به اولین تجربه ساخت پست كمپكت فوق توزیع، نیاز به استانداردهای ملی مربوط به این نوع پستها وجود دارد كه در حال تدوین می باشد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده تاكنون چنین پست كمپكت برق با ولتاژ 63 كیلو ولت در جهان ساخته نشده است.

پست برق كمپكت 63 كیلوولت واقع در منطقه ناظریه مشهد قرار بود امروز با حضور وزیر نیرو به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گیرد.

در این راستا روز گذشته نمابری از سوی پارك علم و فناوری خراسان برای دعوت از خبرنگاران و شركت در این مراسم به رسانه های این استان از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی ارسال شد.

با حضور خبرنگار ایرنا در ساعت مقرر در محل عنوان شد كه مراسم به زمانی دیگر موكول شده است و بازدید مدیر عامل توانیر از این پست نیز عصر امروز (جمعه) انجام خواهد شد.

شركت برق منطقه ای خراسان بیش از سه میلیون مشترك در استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد.

هم اكنون نیروگاههای توس، شریعتی، فردوسی، سیكل تركیبی شیروان، سیكل تركیبی قاین(شهید كاوه)، نیروگاه گازی قاین، سیكل تركیبی نیشابور، نیروگاه بادی بینالود و چندین نیروگاه دیزلی در استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی زیرپوشش این شركت عهده دار تولید نیروی برق هستند.

3027 / 6053 /1596
۰ نفر