۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۷:۳۶
کد خبر: 81520572
T T
۰ نفر

اصفهان- ايرنا- معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دستاورد اجراي طرح تحول نظام سلامت را كاهش پرداختي مردم در حوزه سلامت از 58 به 40 درصد عنوان كرد.

به گزارش ايرنا، حسن آقاجاني روز چهارشنبه در همايش بين المللي تحول پايدار در نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با بيان اينكه براي هر يك درصد كاهش پرداختي از جيب مردم نياز به هشت هزار ميليارد ريال اعتبار است اظهار كرد: اين در حالي است كه اين مقدار كاهش، دو برابر اعتباراتي است كه تا كنون در اين زمينه هزينه شده است.

وي مهمترين دلايل اين موفقيت را سرمايه گذاري در بخش دولتي و كنترل بازار بيروني و پرداخت هاي غير قانوني دانست و گفت : در مجموع ما رضايتمندي 85 درصدي بين مردم از خدمات بستري پس از اجراي اين طرح را شاهد هستيم.

معاون وزير بهداشت با بيان اينكه تا كنون بيش از 9 ميليون نفر براي بيمه سلامت ثبت نام كرده اند، بيان كرد: هشت ميليون نفر آنها دفترچه بيمه دريافت كرده اند و ما اكنون هيچ ايراني نداريم كه نيازمند دفترچه بيمه باشد و به تقاضاي آن پاسخي داده نشده باشد.

وي با تاكيد بر اينكه آرزوي نظام سلامت كشور مبني بر تكميل چتر بيمه محقق شده است افزود: ضريب نفوذ بيمه درمان در كشور افزايش يافته است.

آقاجاني، كاهش فرانشيز (سهم پرداختي مردم) را از ديگر دستاوردهاي اين طرح دانست و اظهار كرد: پرداخت مردم به بيمارستان ها از 37 درصد به 4.5 درصد ( شش درصد در شهرها و سه درصد در روستاها و شهرهاي كوچك) كاهش يافته است.

وي اضافه كرد: تا كنون حدود چهار ميليون نفر در كشور از خدمات بسته كاهش فرانشيز برخوردار شده اند.

معاون وزير بهداشت گفت: در 10 ماه اجراي طرح تحول نظام سلامت، تعداد پزشكان متخصص مقيم در 400 بيمارستان در 91 شهر از 942 به هفت هزار و 242 نفر در 17 تخصص افزايش يافته است.

وي با اشاره به كيفيت خدمات سرپايي افزود: 30 ميليون ويزيت سرپايي در اين مدت در 585كلينيك ويژه با 9 هزار و 500 پزشك صورت گرفته است.

آقاجاني خاطرنشان كرد: ساخت و توسعه كلينيك هاي ويژه براي مطلوب شدن خدمات سرپايي از برنامه هاي وزارت بهداشت در سال آينده است.

وي همچنين تعداد متخصصان ماندگار در 331 بيمارستان در 291 شهر را سه هزار و 900نفر اعلام و تصريح كرد: اين تعداد نسبت به قبل از اجراي طرح 77 درصد رشد دارد.

وي تعداد كل متخصصان فعال در مناطق محروم كشور را حدود پنج هزار نفر اعلام كرد.

معاون درمان وزير بهداشت همچنين افزايش پنج درصدي زايمان طبيعي را از ديگر دستاوردهاي طرح تحول نظام سلامت دانست و گفت: در اين مدت 330 هزار مورد زايمان طبيعي رايگان در بيمارستان هاي دولتي انجام شده و مقرر است 366 بلوك زايمان در كشور توسعه يابد.

وي افزايش 134 درصدي دسترسي به اقلام دارويي در بيمارستان هاي دولتي را از ديگر دستاوردهاي اين طرح عنوان و اضافه كرد: داروهاي تامين شده در بيمارستان ها از 329 به 750 قلم و تجهيزات از يكهزار و 480 به دو هزار و 130 قلم افزايش يافته است.

وي تصريح كرد: قيمت لوازم مصرفي در بيمارستان ها نيز با اقدامات انجام شده و تنظيم بازار سلامت تا 42 درصد كاهش يافته است.

آقاجاني به مطالعه اخير مركز ملي آمار ايران اشاره و اظهار كرد: بر اين اساس، تعداد خانوارهاي روستايي مواجه شده با هزينه هاي كمر شكن سلامت قبل از اجراي طرح تحول نظام سلامت 10.5 درصد و خانواده هاي شهري 4.5 درصد بود كه اين ارقام پس از اجراي برنامه به ترتيب به شش و 2.7 رسيده است.

وي ادامه داد: همچنين تعداد خانوارهاي روستايي با هزينه هاي فقرزا از 3.7 به دو درصد و خانوارهاي شهري با هزينه هاي فقرزا از دو به 1.1 درصد رسيده است.

وي با بيان اينكه اين دو شاخص بسيار مهم در بازار سلامت به نصف رسيده است ، گفت: تكميل خدمات سلامت در روستاها و شهرها نيز از دستاوردهاي اين طرح است.

وي اظهار كرد: اميد است زنجيره خدمات رساني كه از دارو و درمان شروع شده است در بخش بهداشت نيز گسترش خوبي يابد.

معاون درمان وزير بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش هتلينگ گفت: حدود دو ميليون و يكصد هزار متر مربع فضاي بيمارستاني بازسازي شده كه رضايتمندي 86 درصدي مردم را بهمراه داشته است.

وي به راه اندازي 15 پايگاه اورژانس هوايي پس از اجراي طرح تحول سلامت اشاره و اضافه كرد: تا كنون 611 مصدوم در 351 سورتي پرواز جابجا شده اند.

وي اصلاح تعرفه ها و حذف پرداخت هاي غير قانوني را از ديگر دستاوردهاي اين برنامه خواند و گفت: يك گروه نظارتي بر اجراي اين طرح نيز فعاليت خود را از 25 بهمن امسال آغاز كرده و به مدت 30 روز همه ابعاد آن را بررسي مي كند.

وي تصريح كرد: وزارت بهداشت سال آينده توجه خاصي به توسعه و بهسازي اورژانس بيمارستان ها، بخش مراقبت هاي ويژه، توسعه بلوك زايمان و هيات امنايي شدن بيمارستان هاي دولتي خواهد داشت.



* بحران دارو و درمان فراروي وزارت بهداشت

آقاجاني با بيان اينكه دولت يازدهم در شروع كار خود با بحران دارو و درمان مواجه بود، گفت: اين دو مشكل، مردم را به شدت دچار آسيب كرده بود به همين دليل ما طرح تحول نظام سلامت را از بخش درمان شروع كرديم.

معاون درمان وزير بهداشت افزود: اين طرح مهمترين برنامه دولت يازدهم بود كه با وجود مشكلات موجود، اجراي آن را در اولويت كار خود قرار داد.

وي با اشاره به دستاوردهاي ارزشمندي كه پس از انقلاب اسلامي در كشور در حوزه بهداشت و درمان بدست آمده است تصريح كرد: با اين وجود قبل از اجراي طرح تحول نظام سلامت، مردم با مشكلاتي در اين زمينه مواجه بودند به طوريكه پرداختي مردم براي دريافت خدمات در بازار سلامت به حدود 58 درصد رسيده و ما را در محدوده قرمز قرار داده بود.

وي با بيان اينكه فقط 37 كشور در دنيا داراي پرداختي 50 درصد به بالا بودند تصريح كرد: ما حتي از متوسط كشورهاي افريقايي كه پرداختي آنها 47 درصد است هم بالاتر بوديم.

وي با تاكيد بر اينكه اين آمار جاي نگراني داشت و گروهي از مردم را با فقر مواجه كرده بود گفت: مشكل بزرگ دوم مردم، دسترسي عادلانه به خدمات سلامت بود كه در اين زمينه وضعيت مطلوبي نداشتيم.

آقاجاني با بيان اينكه در اين حوزه سرمايه گذاري كمي شده است، اظهار كرد: اكنون ما 1.5 تخت بيمارستاني به ازاي يكهزار نفر در كشور داريم در حالي كه اين ميزان در اروپا هفت تخت و در كره جنوبي 10.5 تخت است.

معاون وزير بهداشت مشكل سوم در بخش سلامت تا قبل از اجراي طرح تحول نظام سلامت را كيفيت خدمات و نامطلوب بودن رضايتمندي مردم از آن دانست و گفـت: يكي از بخش هاي مهم اين موضوع، هتلينگ است كه مغفول مانده بود.

وي با اشاره به اينكه در حوزه درمان نيز سه مشكل مذكور وجود داشت تصريح كرد: با توجه به اين مشكلات لازم بود كه دولت دخالت جدي و فوري در حوزه دارو و درمان داشته باشد تا آرامش به مردم بازگردد.

معاون وزير بهداشت ادامه داد: اين اتفاق افتاد و هم اكنون آرامش نسبي در بين مردم ايجاد شده است.

به گزارش ايرنا، همايش بين المللي تحول پايدار در نظام سلامت كه از امروز آغاز شده، تا هفتم اسفند ادامه دارد.

اين همايش توسط مركز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با حمايت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برگزار مي شود.

طرح تحول نظام سلامت از اواسط ارديبهشت امسال با هدف كاهش هزينه هاي درماني و كيفيت بخشي به خدمات پزشكي و بهداشتي در سراسر كشور آغاز شده است.

پ/3011/ 6022/1772
۰ نفر