۲۶ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8151969
T T
۰ نفر
اتحادیه آفریقا خواستار ارسال کمک های پزشکی فوری به سومالی شد ...........................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/03/86 خارجی.اجتماعی.کمک پزشکی.آفریقا.
اتحادیه آفریقا روز شنبه با اعلام این که امکان ارایه مراقبت های پزشکی رایگان رابرای بیماران در بیمارستان تحت اداره نیروهای صلحبان در موگادیشو ندارد، خواستار ارسال کمک های پزشکی فوری به سومالی شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از موگادیشو، "آمبروز اویکو" پزشک مسوول بخش جراحی بیمارستان این شهر گفت که ملزومات وی تقریبا تمام شده است و بیش از این امکان کمک به مردم وجود ندارد.
اتحادیه آفریقا حدود یک هزار و 600 صلحبان اوگاندایی را برای حمایت از دولت موقت سومالی در برابر شورشیان این کشور، به موگادیشو اعزام کرده است.
بیمارستان تحت اداره صلحبان ها در موگادیشو ساختمانی فاقد در و پنجره است که آثار گلوله نیز در نقاط مختلف آن وجود دارد.
اویکو با اعلام این که در هفته گذشته، روزانه حدود 300 بیمار در این بیمارستان درمان شده و ده ها تن نیز در نوبت قرار دارند، افزود: بیش از این امکان این کار وجود ندارد و ما به دارو احتیاج فوری داریم.
موگادیشو و سایر شهرهای سومالی پس از آنکه نیروهای دولت موقت سومالی با حمایت نیروهای اتیوپیایی توانستند نیروهای ائتلاف دادگاه های شرعی را از مواضع تحت تسلطشان در سومالی عقب برانند، شاهد درگیری های هر روزه است.
دولت انتقالی سومالی، دی ماه سال 1385 با پشتیبانی نظامیان اتیوپی که مورد حمایت آمریکا بودند، نیروهای ائتلاف دادگاه های شرعی را از مواضع تحت کنترلشان در پایتخت و سایر شهرهای سومالی عقب راند.
ادامه حضور نیروهای اتیوپی در سومالی، مناطق مختلف این کشور را صحنه درگیری های روزانه بین باقی مانده های نیروهای ائتلاف دادگاه های شرعی و نیروهای دولتی سومالی و اتیوپی کرده است.
دولت سومالی اعلام کرده است که هنوز سه هزار تن از نیروهای دادگاه های شرعی در موگادیشو حضور دارند.
درگیری های موگادیشو از روز 17 اردیبهشت 1385 میان افراد مسلح هوادار دادگاههای شرعی و نیروهای "ائتلاف تحکیم صلح و مبارزه با تروریسم" (مورد حمایت آمریکا) آغاز شد.
در جریان جنک داخلی سومالی که از سال 1991 میلادی و پس از سرنگونی "محمد زیادباره" ، دیکتاتور سومالی توسط جنک سالاران آغاز شد، بین 300 تا 500 هزار نفر کشته شدند و از آن زمان تاکنون سومالی فاقد یک دولت واحد است.
مترجمام/1088/ 2306 شماره 189 ساعت 04:18 تمام انتهای پیام I26.34-04-18
۰ نفر