۲۶ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8151870
T T
۰ نفر
رسانه های ترکمنستان فضای دیدار بردی محمداف واحمدی نژاد راصمیمی توصیف کردند ......................................................................
عشق آباد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/03/86 خارجی.سیاسی.رسانه ها.ترکمنستا.ایران.
رسانه های ترکمنستان روز شنبه ضمن بازتاب گسترده سفر "قربان قلی بردی ـ محمداف" رییس جمهوری این کشور به ایران، دیدار رییسان جمهوری دو کشور را در جوی دوستانه و صمیمی توصیف کردند.
به گزارش ایرنا از عشق آباد، روزنامه روسی زبان "ترکمنستان بیطرف" نوشت: در دیدار رییسان جمهوری ایران و ترکمنستان دورنمای همکاری های دوجانبه و مسایل منطقه ای بحث و تبادل نظر شد.
این روزنامه نوشت: هرچند روابط دوجانبه بین دو کشور ایران و ترکمنستان بر اساس اصول همکاری های متقابل استوار است، ولی رییسان جمهوری دو کشور خواستار تسریع آن در همه زمینه ها شدند. به نوشته این روزنامه، هم اکنون همه امکانات و ظرفیت ها برای توسعه و گسترش روابط بین دو کشور وجود دارد و باید از آنها استفاده بهینه شود.
تلویزیون "وطن" ترکمنستان دربخش خبری بامداد روزشنبه اعلام کرد که موقعیت جغرافیایی دو کشور همسایه ایران و ترکمنستان ایجاب می کند که همکاری های بیشتری بین دو کشور بویژه در بخش حمل و نقل انجام گیرد.
این شبکه تلویزیونی در ادامه به نقل از دکتر "محمود احمدی نژاد" گفت که همواره از دیدار با برادران ترکمن خوشحال می شود.
شبکه تلویزیونی وطن به نقل از رییس جمهوری کشورمان تاکید کرد که ایران کشور ترکمنستان را به عنوان همسایه خوب و شریک مطمئن می داند.
این شبکه تلویزیونی با اشاره به سابقه خوب مناسبات بین دو کشور تصریح کرد که شرایط مناسب برای بهره مندی از منافع دو کشور همسایه ایران و ترکمنستان فراهم است.
روزنامه ترکمنی "ترکمنستان" نیز به نقل از بردی محمداف رییس جمهوری این کشور نوشت که سفر رسمی به ایران گام مهم در تسریع همکاری های بین دو کشور و همچنین تحکیم دوستی بین دو ملت خواهد بود.
این روزنامه در ادامه به نقل از بردی محمداف افزود: "صفرمراد نیازاف" (رییس جمهوری سابق ترکمنستان ) و "هاشمی رفسنجانی" ،در واقع بنیانگذاران مناسبات بین دو کشور بودند و در این زمینه پایه های محکم و استواری را پایه گذاری کرده اند.
این روزنامه همچنین به نقل از بردی محمداف نوشت که ایران از جمله اولین کشورهای خارجی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و ضمن برقراری روابط دیپلماسی از موضع بیطرفی این کشور نیز حمایت کرد.
روزنامه ترکمنستان همچنین به نقل از بردی محمداف تصریح کرد که ایران یکی از شرکای کلیدی تجاری و اقتصادی این کشور محسوب می شود.
این روزنامه نوشت : برای تحکیم روابط بین دو کشور نیاز به تماس های بیشتر در سطح عالی و در بخش های مختلف است.
سامانه خبری " آلتین عصر" ترکمنستان در گزارشی از دیدار بردی محمداف و احمدی نژاد نوشت : رییسان دو کشور با فشردن دستان همدیگر بر تحکیم روابط دوجانبه تاکید کردند.
" رییس جمهوری اسلامی ایران گفت که پیشرفت ترکمنستان را پیشرفت ایران می دانم و به همین خاطر از همه برنامه های توسعه ترکمنستان استقبال می کنم." رسانه های مکتوب ترکمنستان به دلیل درج اخبار مربوط به سفر بردی محمداف رییس جمهوی این کشور به ایران امروز با تاخیر سه ساعته بر روی دکه های روزنامه فروشی مطبوعات قرار گرفت.
آساق/ 330/1443/1543 شماره 090 ساعت 48:11 تمام انتهای پیام I26.29-48-11
۰ نفر