۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۴۰
کد خبر: 81518647
T T
۰ نفر
دستگاه اسكنر اختصاصی اسپكت قلب رونمایی شد

تهران- ایرنا- طرح كلان ملی طراحی و ساخت اسكنر اختصاصی اسپكت قلبی توسط شركت دانش بنیان پرتونگار پرشیا درآخرین روز از جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل درمصلی تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، بهنوش تیموریان مدیر پروژه ریبواسپكت در پنجمین نمایشگاه ملی علم تاعمل در خصوص این طرح گفت: این دستگاه، دستگاه عملكردی از قلب انسان است و برخلاف دستگاه های اسكنر موجود دركشور به دستگاه های جنرال( عمومی ) برای تصویر برداری بهینه قلب طراحی شده است.

وی بیان كرد: اندازه كوچك وقابل نصب دركلینیك شخصی پزشكان ، طراحی جدید صندلی دستگاه بالحاظ كردن راحتی بیمار ، استفاده از بازوهای رباتی جهت افزایش دقت درحركت ، طراحی بهینه جهت تصویربرداری ازقلب شامل زاویه ثابت 90 درجه بین دوهد وتجهیز سیستم ونیز مجهزبودن این دستگاه به سیستم حذف خطاهای ناشی از حركت بیمار حین تصویر بردای از ویژگی های اصلی این طرح است.

تیموریان اظهاركرد: این دستگاه نمونه داخلی وخارجی نداشته وبرای اولین بار درایران ساخته شده است درطراحی وساخت این دستگاه تنها برخی از قطعات از قبیل كسترتا وpmt ازشركت های بزرگ قطعه سازی دنیا خریداری شده است.

وی گفت: در این دستگاه ماده رادیو اكتیو به وسیله رادیو داروها به بدن تزریق می شود و براساس امواج رادیو اكتیو تشعشع شده ازبدن انسان تصاویر واطلاعات لازم تهیه می شود.

تیموریان گفت: تصویربرداری پزشكی هسته ای ازقلب جهت تشخیص گرفتگی عروق قلبی ، ارزیابی پارامترهای عملكردی قلب بطور كمی ، تصویربرداری پرفیوژن از عضله میوكارد قلب ازجمله كاربردهای این طرح می باشد.

وی افزود: اكنون طیف های تكنیكی این دستگاه انجام شده و تاییدیه هسته ای آن از بیمارستان امام خمینی (ره) گرفته شده ودرحال ثبت اختراع این دستگاه هسیتم .

به گفته وی ، نمونه اولیه این دستگاه بیش از یك میلیارد تومان هزینه داشته و با استفاده از تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این نمونه ساخته شده است .

علاوه بر این با تولید این دستگاه كاهش ارزبری مناسبی صورت می گیرد زیرا مشابه خارجی این دستگاه دو میلیارد تومان هزینه دارد.

تیموریان یاد آور شد: از شروع تحقیقات برای طراحی و ساخت این دستگاه حدود سه سال زمان صرف شده و در حال حاضر چهار نمونه از این دستگاه ساخته و

آماده ورود به بازار مصرف است.

علمی(3)**9340**ن.پ**1599
۰ نفر