۳۰ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۰۵
کد خبر: 81512069
T T
۰ نفر

هفت گام مهم سلامتی

۳۰ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۰۵
کد خبر: 81512069
هفت گام مهم سلامتی

تهران-ایرنا- تحقیقات در حال گسترشی نشان می دهند كه با ایجاد تغییرات ساده ای در رژیم غذایی، ورزش و مدیریت تنش و اضطراب می توان زندگی سالمی را تجربه كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی «گیام لایف» (Gaiam Life) ، در این گزارش نتایج توصیه های سه كارشناس، یك پزشك، یك متخصص تغذیه و یك مربی ورزشی برای سالم زیستن به صورت فهرست گردآوری شده است.

*** مثبت بیاندیشید

تحقیقات نشان می دهند كه داشتن یك نگرش مثبت سالم موجب سالم تر شدن سیستم ایمنی بدن شده و به تقویت سلامت كلی بدن كمك می كند.

محققان می گویند: در واقع بدن آنچه كه انسان به آن می اندیشد را قبول می كند پس بر مسائل مثبت تمركز كنید.

***سبزیجات مصرف كنید

روزی پنج وعده سبزیجات خام، بخار پز، پخته و یا سرخ شده مصرف كنید.

داشتن یك رژیم غذایی مملو از سبزیجات به كاهش خطر ابتلا به سرطان های ریه، كولون، سینه ، دهانه رحم، مری، معده، مثانه، لوزالمعده و تخمدان كمك می كند.

از سوی دیگر گیاهان پر رنگ تر مانند بروكلی، كلم، هویچ، گوجه فرنگی و سبزیجات برگدار مواد مغذی بیشتری دارند.

***روزی پنج وعده غذا بخورید

دانستن این كه چه غذایی باید خورد ، چه زمانی باید غذا خورد و چه اندازه باید غذا خورد باعث می شود كه سطح سوخت و ساز و انرژی بدن همواره ثابت بماند و به این ترتیب انسان در طول روز انرژی خود را حفظ می كند.

مصرف روزی پنج وعده غذا باعث می شود كه انسان بتواند وزن خود را كنترل كند، خونسرد بماند، تمركز خود را حفظ كند و از خوردن تنقلات پرهیز كند.

***هر روز ورزش كنید

ورزش روزانه نشانگرهای زیستی پیری را كاهش می دهد. همچنین انجام روزانه فعالیت های ورزشی موجب تقویت بینایی، عادی شدن فشار خون، تقویت عضلات، كاهش كلسترول و تقویت تراكم استخوان می شود.

اگر می خواهید زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشید باید ورزش كنید. مطالعات نشان می دهند كه حتی انجام 10 دقیقه ورزش در روز در كیفیت زندگی تفاوت ایجاد می كند.

*** خواب خوب شب را از دست ندهید

5اگر برای خوابیدن مشكل داریم روش های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن و یوگا انجام دهید.

همچنین مطالعات نشان داده اند كه خوردن یك میان وعده قبل از خواب به آماده سازی بدن و ذهن برای خواب كمك می كند.

مصرف غلات با شیر، جوی دو سر و چای بابونه قبل از خواب برای داشتن یك خواب آرام توصیه می شود.

از دیگر اقداماتی كه برای داشتن یك خواب خوب می توان انجام داد تاریك كردن اتاق است همچنین بیرون كردن مسائل و افكار نگران كننده از سر و نوشتن آنها بر روی كاغذ نیز در این رابطه موثر است.

*** محدود كردن مصرف چریی های اشباع و ترانس

از دیگر تغییراتی كه باید برای سالم زیستن در شیوه زندگی ایجاد كرد، محدود كردن مصرف چربی های اشباع و ترانس و جایگزینی آنها با اسیدهای چرب امگا 3 است.

با رعایت این كار می توان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را كاهش داد و حتی حالت های افسردگی را درمان كرد.

مصرف گوشت، شیر و پنیر درست شده از شیر حیوانات علف خوار می تواند دوز سالم امگا 3 را برای بدن تامین كند.

**به جای مصرف مكمل ها غذاهای حاوی ویتامین بخورید

مكمل های جایگزین خوبی برای یك رژیم غذایی مناسب نیست. اگر چه بسیاری از كارشناسان بهداشتی مصرف روزی یك مكمل مولتی ویتامین و مواد معدنی را توصیه می كنند اما باید خالص بودن و بی خطری هر مكمل به دقت ارزیابی شود.

برخی مكمل ها با داروها واكنش نشان می دهند و حتی برخی خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهند.

علمی(6)**2038**1599
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش