۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۴۸
کد خبر: 81509813
T T
۰ نفر

نگاهي به تاريخچه نمادهاي تيم هاي فوتبال تركيه

۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۴۸
کد خبر: 81509813
نگاهي به تاريخچه نمادهاي تيم هاي فوتبال تركيه

استانبول- ايرنا- در نشانه ها و نمادهاي تيم هاي فوتبال تركيه مي توان نقش هايي از شير، قناري ، عقاب ، شاهين ، خروس ، عقاب دو سر و تمساح را مشاهده كرد.

به گزارش ايرنا، پيدايش نمادها و نشانه هاي تيمهاي فوتبال تركيه براي خود حكايتي شنيدني دارد ، خبرنگار ايرنا گزارشي را از تاريخچه چگونگي انتخاب اين نمادها تهيه كرده كه به شرح زير است :

*** شير نماد گالاتاسراي

انتخاب نماد شير براي تيم زرد و قرمز پوش گالاتاسراي به فوتباليست طلايي 'نيهات بديك' برمي گردد.

وي كه از سال 1916 ميلادي بازي را در گالاتاسراي آغاز كرد، در كنار فوتبال به رشته هاي پرش طول، سواركاري، شنا و قايقراني بادباني نيز مي پرداخت ، 'بديك' در طول بيست سال در مجموع 268 بار لباس گالاتاسراي را برتن كرد.

وي هشت سال كاپيتان تيم گالاتاسراي بود و 18 بار نيز لباس تيم ملي را بر تن كرد كه در 8 بازي از اين 18 بازي بازو كاپيتاني تيم ملي تركيه را به بازو بست.

'نيهات بديك' در طول اين مدت ، از سوي تماشاگران ملقب به ' آصلان ' به معني 'شير' شده بود و لقب وي به عنوان نماد گالاتاسراي انتخاب شد.

*** قناري زرد نماد تيم زرد و آبي پوش فنرباغچه

انتخاب اين نماد به ' جيهات آرمان' دروازه بان فنرباغچه برمي گردد ، دروازه باني كه به او دروازه بان پرنده نام نهاده بودند.

'آلپ باجي اوغلو' مدير موزه باشگاه فنرباغچه مي گويد: جيهات آرمان كه در سال 1933 ميلادي بازي در فنرباغچه را آغاز كرد ، تا سال 1952 دروازه بان اين تيم بود.

وي در آن دوران بهترين دروازه بان تركيه محسوب مي شد؛ به طوري كه به او لقب دروازه بان پرنده داده بودند. وي معمولا با لباس زرد قناري به ميدان مي رفت، توپ هايي را كه به گوشه دروازه پرتاب مي شد، مانند پرنده مي گرفت.

در يكي از بازيها يكي از تماشاگران با صداي بلند فرياد مي زند: هي... به قناري ام نگاه كنيد، باز هم پريد! قناري زرد از آن زمان به صورت نماد فنرباغچه در آمد.

*** عقاب سياه نماد تيم بشيكتاش

تيم سياه و سپيدپوش بشيكتاش يكي ديگر از تيمهاي معروف و ريشه دار تركيه است.

انتخاب نماد عقاب سياه براي اين تيم نيز به شعار يك تماشاگر دو آتشه بر مي گردد.

در سال 1940 ميلادي بشيكتاش در هربازي اختلاف امتياز خود را با رقبايش بيشتر مي كرد. در آن سال، پنج هفته مانده به پايان رقابتهاي ليگ، اين تيم با تيم سليمانيه بازي داشت.

در آن بازي، يكي از تماشاگران دو آتشه بشيكتاش كه به شغل ماهيگيري مشغول بود فرياد بر مي آورد: 'به پيش؛ عقابهاي سياه. حمله كنيد ' و بعد از پيروزي ٦ بر صفر بشيكتاش در آن بازي، عقاب سياه به نماد باشگاه بشيكتاش تبديل شد.

*** شاهين نماد تيم غازي آنتپ اسپور

شاهين در واقع نمادي از مبارزه مردم غازي آنتپ با اشغالگران فرانسوي است.

'محمد ساعد ' از دست اندركاران فوتبال اين شهر از طرف مردم به نام 'شاهين بيگ' شناخته مي شد و در جنگ مردم غازي آنتپ با اشغالگران فرانسوي در دوران عثماني نقشي اساسي داشت.

لباس اين تيم نيز سياه و سرخ است، به نشانه خون شهيدان اين شهر در مبارزه با فرانسه و نيز غم سياهي كه در آن زمان بر دل مردم غازي انتپ نشسته بود.

*** پلنگ، خروس ،عقاب دوسر و تمساح

نماد تيم آنكارا اسپور، پلنگ آناتولي است كه نشانه قدرت مي باشد.

خروس نيز كه نماد شهر دنيزلي است در عين حال نماد تيم فوتبال آن شهر نيز محسوب مي شود.

قونيه اسپور تيم شهر قونيه كه پايتخت سلجوقيان بود نشان عقاب دو سر از نشانه هاي دولت سلجوقي را به عنوان نماد تيم خود برگزيده است. تيم بورسا اسپور نيز تمساح را به عنوان نشانه خود انتخاب كرده است.

خاورم ** 2010**1584

سرخط اخبار جهان