استقبال صنعت نفت از همكاري با شركت هاي بين المللي/ افزايش يك ميليارد متر مكعبي توليد گاز در مناطق مركزي ايران

تهران - ايرنا - مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي ايران گفت: صنعت نفت كشور نيازمند جذب سرمايه گذاري خارجي است و بدون شك صنعت نفت از همكاري با شركت هاي بين المللي در اين صنعت استقبال مي كند.

به گزارش ايرنا، سلبعلي كريمي در مراسم نكوداشت سي وششمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي اظهار داشت: عملكرد وزارت نفت در دولت تدبير و اميد آن چنان برجسته و اثربخش بوده كه علي رغم تحريم هاي سخت در يك سال و نيم گذشته، بيش از 100 ميليون متر مكعب گاز در سال جاري به توليد گاز كشور اضافه شده و در سال آتي نيز همين رقم به توليد گاز دوباره افزوده خواهد شد.

وي افزود: تراز مثبت گاز موجب جلوگيري از واردات فرآورده هاي نفتي و صرفه جويي ارزي قابل توجهي شده كه در حقيقت محور سياست هاي اقتصاد مقاومتي در حوزه گاز به بهترين شكلي رقم خورده است.

كريمي در ادامه به دستاورد ديگر وزارت نفت دولت يازدهم اشاره كرد و اظهار داشت: ايجاد كنسرسيوم هاي علمي بين صنعت نفت و دانشگاه ها در راستاي بومي كردن علم و فناوري تبيين شده كه اين موضوع، فصل جديدي از عدم وابستگي علمي به بيگانگان را رقم مي زند.

مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي دستاورد ارزنده ديگر وزارت نفت دولت تدبير و اميد را در توليد و ساخت 10 قلم كالاي اساسي صنعت نفت دانست و تاكيد كرد: اين اقدام به مثابه اجراي دقيق سياست هاي اقتصادي مقاومتي و تحقق ساخت داخل است و گام مهمي در جهت قطع وابستگي به كشورهاي صاحب تكنولوژي است.

به گزارش روابط عمومي شركت نفت مناطق مركزي ايران، وي بازنگري و اصلاح مدل هاي جديد قراردادي به منظور ايجاد تعامل با سرمايه گذاران بين المللي را گام مهم ديگر وزارت نفت دولت تدبير و اميد عنوان كرد و افزود: صنعت نفت كشور نيازمند جذب سرمايه گذاري خارجي است و بدون شك صنعت نفت از همكاري با شركت هاي بين المللي در صنعت نفت استقبال مي كند.

همچنين تعامل با سرمايه گذاران بين المللي به جهت پويايي بيشتر و به منظور استفاده از ابزار انرژي در تحقق اهداف منافع ملي و قدرت سياسي از ويژگي هاي تببين مدل هاي جديد قراردادي و تعامل با سرمايه گذاران خارجي است.

وي در ادامه افزود: در سال جاري، عليرغم اينكه تعداد دكل هاي حفاري شركت از 22 دكل به 16 دكل تقليل يافته اما تعهدات توليد شركت نه تنها كاهش نيافت بلكه توليد گاز شركت نفت مناطق مركزي در ده ماهه سال 93 نسبت به مدت مشابه در سال 92 بيش از يك ميليارد متر مكعب افزايش يافت كه اين مقدار توليد گاز حدود 1.5ميليارد دلار صرفه جويي ارزي در خريد سوخت جايگزين به همراه داشته است.

مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي به مزيت هاي صرفه جويي هاي ارزي صورت گرفته در برنامه هاي اجرا شده اشاره كرد و گفت: با اين برنامه و تمركز دقيق برداشته هايمان حدود 54 ميليون يورو در امر حفاري، 30 ميليون يورو در كالا و 30 ميليون يورو در پروژه هاي سطح الارضي صرفه جويي ارزي شده است.

وي تصريح كرد: تدوين اين برنامه موجب شد كه بر اساس نظر كارشناسان و مديران صف و ستاد و در كميته يكپارچه مخازن و برنامه ريزي كه متشكل از مديران ارشد ستاد و شركت هاي توليدي هستند، به اين نتيجه و باور برسند كه تعداد دكل هاي حفاري از 16 دستگاه فعلي مي تواند به 12 دستگاه كاهش يابد كه اين موضوع در سال آينده بيش از 100 ميليون يورو از اعمال هزينه هاي اضافي به شركت جلوگيري خواهد كرد.

مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي اضافه كرد: از طرفي تدوين برنامه هاي 93 - 94 - 95 total plan موجب گرديد كه از عقد قرارداد انحصاري با يك شركت خارجي متوسط به ارزش 350 ميليون يورو جلوگيري و در راستاي اقتصاد مقاومتي خدمات مورد نياز از شركت هاي داخلي گرفته شود.

كريمي در ادامه در رابطه با افزايش توليد گاز در شركت مبتوعش را در راستاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده از سوي مقام عالي وزارت نفت بيان داشت : جايگزين كردن يك متر مكعب گاز به جاي يك ليتر فرآورده نفتي كه از نظر ارزش حرارتي با هم برابر هستند، بالغ بر 1.5 ميليارد دلار صرفه جويي انرژي به همراه داشته است.

مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي به چشم انداز شركت نفت مناطق مركزي در افق 1404 اشاره كرد و گفت: توليد روزانه 400 ميليون متر مكعب گاز و 400 هزار بشكه نفت و ارتقاي جايگاه شركت به شركتي معتبر و بين المللي هدف گذاري شده است.

وي دستاورد ديگر شركت نفت مناطق مركزي در يكسال گذشته را كاهش انتظار توقف دكل ها عنوان كرد و افزود: در اين خصوص، انتظار توقف دكل ها 30 درصد بهبود يافته است.

اقتصام (1) 2022** 1574
۰ نفر