۲۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۲۷
کد خبر: 81505720
T T
۰ نفر

ديابت هر 20 دقيقه يك نفر را در ايتاليا مي كشد

۲۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۲۷
کد خبر: 81505720
ديابت هر 20 دقيقه يك نفر را در ايتاليا مي كشد

رم - ايرنا - سالانه حدود 27 هزار نفر در ايتاليا در سنين 20 تا 79 سال به دليل ابتلا به بيماري ديابت جان خود را از دست مي دهند و به عبارتي هر 20 دقيقه يك نفر بر اثر اين بيماري مي ميرد.

بنياد سنجش بيماري ديابت ايتاليا (IBDO) در گزارش مربوط به سال 2014 ضمن ارايه اين آمار به وزارت بهداشت اين كشور اعلام كرد، مرگ و مير ناشي از اين بيماري حتي در سطح جهاني روبه افزايش است.

اين بنياد افزود: با اينكه مرگ و ميرهاي ناشي از سرطان و بيماري هاي قلبي و عروقي در سطح جهاني رو به كاهش است، اما مرگ و مير ناشي از بيماري ديابت در ميان مردان سالانه 1.1 درصد و در ميان زنان 1.3 درصد افزايش پيدا كرده است.

بيماري ديابت علاوه بر كاهش طول عمر فرد مبتلا به ميزان 5 تا 10 سال، عوارض جدي و ناتوان كننده دارد. 60 تا 80 درصد افراد مبتلا به ديابت بدليل بيماري هاي قلبي و عروقي مي ميرند و حدود يك سوم نيز دچار عارضه موسوم به رتينوپاتي مي شوند. علاوه بر اين بروز عوارض كليوي، نوروپاتي و اندام تحتاني نيز بسيار مكرر است.

'اگوستينو كونسولي' استاد غدد دانشگاه 'كيئتي' در اين باره به خبرگزاري ايتاليا(آنسا) گفت: شمار مرگ و ميرهاي ناشي از ديابت را مي توان از طريق استراتژي هاي پيشگيرانه برپايه شناسايي ، تشخيص و درمان زودهنگام آن كاهش داد.

ديابت يا بيماري قند، يك اختلال سوخت و سازي در بدن است. در اين بيماري توانايي توليد انسولين(تنظيم كننده قند خون) در بدن از بين مي‌رود و يا بدن در برابر توليد انسولين مقاوم شده و انسولين توليدي نمي‌تواند عملكرد طبيعي خود را انجام دهد.

ديابت دو نوع اصلي دارد. در ديابت نوع يك تخريب سلول هاي بتا در پانكراس منجر به نقص توليد انسولين مي‌شود و در نوع دوم، مقاومت پيشرونده بدن به انسولين وجود دارد كه در نهايت ممكن است به تخريب سلول‌هاي بتاي پانكراس و نقص كامل توليد انسولين منجر شود. در ديابت نوع دوم عوامل ژنتيكي، چاقي و كم‌تحركي نقش مهمي در ابتلاي فرد دارند.

اروپام*1*461**1599