۲۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱:۳۹
کد خبر: 81502493
T T
۰ نفر
جشن سي و ششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران در تركيه برگزار شد

آنكارا- ايرنا - جشن سي و ششمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران سه شنبه شب طي آيين باشكوهي در آنكارا پايتخت تركيه برگزار شد.

به گزارش ايرنا در اين مراسم كه در هتل سوئيس آنكارا برگزار شد، علاوه بر 'جودت ييلماز' وزير توسعه تركيه كه به نمايندگي از طرف دولت اين كشور حضور داشت، نمايندگان ستاد ارتش تركيه، سفيران كشورهاي خارجي و هياتهاي نظامي خارجي مستقر در آنكارا، نمايندگان مجلس و نمايندگان احزاب سياسي تركيه شامل رهبران و معاونين برخي از احزاب حضور داشتند.

'عليرضا بيگدلي' سفير جمهوري اسلامي ايران در تركيه در اين مراسم با اشاره به اينكه انقلاب ايران به رهبري امام خميني 'ره' به پيروزي رسيد گفت: اين انقلاب شكوهمند امروز بعد از 36 سال به رهبري آيت الله سيد علي خامنه اي در مسير اهداف بلند خود پيش مي رود.

وي گفت: دستاوردهاي مادي و معنوي اين انقلاب به مرزهاي ايران محدود نبوده و ملل مسلمان نيز از آن بهره مي برند و اگر چه دشمنان اين انقلاب با فشارهاي ظالمانه تلاش كرده اند آن را از مسير خود منحرف و يا از محتوي تهي كنند ولي وعده هاي الهي خلاف ناپذير است.

بيگدلي با اشاره به اينكه منطقه و جهان اسلام در برهه سرنوشت ساز و در مرحله گذار به سر مي برد گفت: اراده مسلمانان براي زندگي مستقل و براساس فرهنگ خود ازيك سو و ازسوي ديگر سياستهاي اسلام هراسي؛ عادي شدن تهاجم عليه ارزشهاي اسلامي و ايجاد مرزهاي ساختگي از سوي رسانه هاي غربي در جريان است.

سفير ايران در آنكارا افزود: اختلافات قومي، درگيري به نام مذهب، تروريسم، خشونت و افراط گري ابزارهايي براي وقفه در روند برآمدن مجدد خورشيد تمدن اسلامي است ولي ظرفيتهاي صلح خواهانه، وحدت و برادري كه برخاسته از آموزه هاي دين مبين اسلام است، تحقق اين آينده روشن كه همه پيروان اديان الهي به آنان باور دارند را تضمين مي كند.

بيگدلي با اشاره به اينكه تركيه و ايران دو كشور مهم و همسايه منطقه هستند، گفت: روابط دو كشور بر منافع دو ملت؛، ثبات و امنيت منطقه، عظمت جهان اسلام و صلح بين المللي تاثيرگذار است.

وي با اشاره به اينكه اراده رهبران دو كشور استفاده از همه فرصتهاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، علمي و آموزشي براي تقويت مناسبات برادرانه است، گفت: در سال گذشته و در جريان سفر روساي جمهور دو كشور بر اين نقاط مشترك تاكيد شد.

وي فعاليتهاي اقتصادي و تجاري را نماد همكاريهاي دو كشور خواند كه به سرعت بسوي هدف 30 ميليارد دلاري رشد مي كند.

بيگدلي اجراي موافقتنامه تجارت ترجيحي، تسهيل حمل و نقل و بهبود مناسبات پولي و مالي را از اقدامات اخير دو كشور در اين زمينه خواند و افزود: نقطه قوت اصلي روابط ؛ گشترش و تقويت پيوندهاي مردمي دو كشور است.

'جودت ييلماز' وزير توسعه تركيه نيز در سخنان خود ايران و تركيه را دو كشور مهم منطقه با پيشينه تاريخي ريشه دار خواند و گفت: توسعه روابط دو كشور هم در بعد روابط دوجانبه و هم روابط منطقه اي حائز اهميت است.

ييلماز يا تاكيد بر مشتركات فراوان دو كشور گفت: طي سالهاي اخير شاهد توسعه روابط دو كشور در زمينه هاي مختلف هستيم و اراده سياسي رهبران دو كشور نيز در اين راستا است.

وي با اشاره به اجراي قرارداد تجارت ترجيحي بين دو كشور گفت: ما اميدوار هستيم كه قرارداد ياد شده در طول زمان به تجارت آزاد بين دو كشور تبديل شود.

ييلماز افزود: ايران و تركيه دو عنصر استقرار و ثبات در منطقه هستند و در كنار يكديگر ظرفيتهاي فراواني را مي توانند به حركت درآورند.

وي با محكوم كردن هرگونه تروريسم گفت: ما با تروريسم به هر صورتي كه باشد مخالفيم ولي مخالف حمله به ارزشهاي معنوي به بهانه آزادي بيان هستيم و آناني كه دست به اين اقدام مي زنند بيشترين ضربه را در اصل به آزادي بيان وارد مي آورند.

وي گفت: دوستي تركيه و ايران پاسخي به كساني كه در پي تفرقه هاي مذهبي و درگيريهاي مذهبي هستند خواهد بود.

خاورم**2012**1565