۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۴۶
کد خبر: 81498586
T T
۰ نفر
سفیر آلمان: ایران دربهبود معیشت اتباع  افغان موفق عمل كرده است

ساوه- ایرنا- سفیر آلمان در تهران گفت: ایران در جذب و هدایت منابع مالی بین المللی در راستای بهبود معیشت و توانمند سازی اتباع افغان موفق عمل كرده است.

'میكائیل بارون فون اونگرن اشترنبرگ' روز یكشنبه در جریان بازدید از اردوگاه اتباع افعان شهید ناصری ساوه افزود: كشور آلمان یكی از اعضای كنوانسیون بین المللی حمایت از پناهجویان است و در ارزیابی و رهگیری كمك های انجام شده مشخص شد كه اردوگاه اتباع افغان ساوه این منابع را به شایستگی در حوزه ارتقای بهداشت، آموزش، مهارت و بهبود كیفی زندگی پناهجویان صرف كرده است.

وی گفت: اهداف تعیین شده سازمان جهانی غذا كه در كمك به اتباع بیگانه ترسیم شده در ایران و به ویژه اردوگاه ساوه به خوبی در حال پیگیری است.

مدیركل امور مهاجران و اتباع خارجی استانداری استان مركزی نیز در این بازدید گفت: درحال حاضر بیش از 40 هزار پناهجوی مجاز خارجی در سه شهرستان اراك، ساوه و دلیجان از توابع این استان زندگی می كنند كه حدود پنج هزار نفر آنان ساكن اردوگاه شهید ناصری ساوه هستند.

سید « مجتبی آل یاسین» افزود: اتباع بیگانه استان مركزی هم اینك بیش از شش هزار فرصت شغلی استان را اشغال كرده اند و در صورت تدابیر لازم برای بازگرداندن آنان به كشور خود، كمك موثری در ایجاد فرصت های شغلی و جایگزینی كار با متقاضیان فاقد شغل ایرانی می شود.

وی توضیح داد: درحال حاضر هفت هزار دانش آموز و 400 دانشجوی تبعه افغان در استان مركزی به تحصیل اشتغال دارند كه این مهم در راستای اهداف و سیاست های كمیساریای عالی امور پناهندگان در ارتقای توانمندی و آموزش این قشر است.

وی اظهار كرد: پناهجویانی كه ساكن اردوگاه شهید ناصری ساوه هستند اغلب از گروه های بی بضاعت و آسیب پذیرند كه كمك های سازمان های بین المللی و در كنار آن حمایت های جمهوری اسلامی سهم مهمی در كیفی كردن زندگی آنان دارد.

آل یاسین بیان كرد: كشور ایران در 35 سال گذشته با وجود تمامی فراز و نشیب ها، حمایت از اتباع افغان را به خوبی انجام داده و از لحاظ تعالیم دینی، انسانی و خدمات زیستی حامی آنان بوده است.

در جریان این بازدید سفیر كشور آلمان و مسوول دفتر نمایندگی سازمان جهانی غذا و هیات همراه با امور معیشتی این اردوگاه چون وضعیت غذا، بهداشت و مسائل فرهنگی و اجتماعی پناهجویان آشنا شدند.

مهمانشهر شهید ناصری ساوه در سال 1367 در زمینی به مساحت 500 هكتار به منظور پذیرایی از پناهندگان افغان ساخته شده و دارای دو مدرسه و یك مجموعه بهداشتی است.

هم اكنون چهار هزار و 996 پناهجو در قالب 755 خانوار در اردوگاه شهید ناصری ساوه نگهداری می‌شوند كه با كمك كمیساریای عالی سازمان ملل متحد و دولت ایران مقدمات زندگی آنان در این مكان فراهم شده است.

تاكنون اقدامات مثبتی با همكاری سازمان ملل، اداره كل اتباع استان مركزی و فرمانداری ساوه برای پناهندگان ساكن در این اردوگاه انجام شده كه دسترسی به راه آسفالت، اجرای پروژه‌های آبرسانی، برق رسانی، بازسازی مركز بهداشتی درمانی، منابع طبیعی و فضای سبز از جمله آنها است.

گزارش‌های سازمان ملل نشانگر این است كه جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با دیگر كشورها میزبان خوبی برای پناهندگان مسلمان بوده است.

« نگار گرامی» نماینده برنامه جهانی غذا در ایران نیز در این بازدید، سفیر آلمان را همراهی می كرد و با توجه به عملكرد مثبت كمك های جهانی، قول مساعد برای تداوم این كمكها در زمینه غذایی، مالی و علمی و فنی را داد.

در این بازدید به صورت نمادین بسته های غذایی شامل خوراكی های پایه به ساكنان اردوگاه شهید ناصری ساوه اهدا شد.

شهرستان ساوه از توابع استان مركزی یكی از كانون های مهم پذیرش اتباع خارجی و پناهجویان مجاز است.ك/2

7338/6012/6013/
۰ نفر