۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۴۰
کد خبر: 81497024
T T
۰ نفر
رييس سازمان دامپزشكي: زيرساخت ها براي صدور توليدات دامي تقويت مي شود

بجنورد - ايرنا - رييس سازمان دامپزشكي گفت: دولت بر تقويت زيرساخت هاي اين سازمان براي رونق صادرات غيرنفتي در بخش دام، طيور و آبزيان تاكيد دارد.

به گزارش ايرنا، دكتر 'مهدي خلج' روز شنبه در آيين بهره برداري از نخستين اورژانس سيار دامپزشكي كشور در خراسان شمالي، اظهار كرد: زماني مي توانيم در اين حوزه موفق عمل كنيم كه ساختارها سالم بوده و الزامات بهداشت و دامپزشكي رعايت شود.

وي ارزش اقتصادي دام، آبزيان و طيور كشور را 110 هزار ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: اكنون 25 درصد از چرخه توليد در كشور بنوعي وابسته به فعاليت هاي دامپزشكي است و سرمايه گذاري براي نظارت و سلامت محصولات توليدي در اين حوزه ضروري است.

وي همچنين از صدور تاييديه براي 19 شركت توليد فرآورده هاي آبزي با هدف صادرات محصول به روسيه خبر داد و گفت: اين امر با برگزاري سه نشست و امضاي موافقتنامه بهداشت دام و دامپزشكي دو كشور عملي شده است.

وي افزود: از ارديبهشت سال 94 به واحدهاي صادر كننده دام، طيور و آبزيان در كشور مجوز صادرات نخواهيم داد مگر اين كه از سازمان دامپزشكي كد 'آي.آر' دريافت كرده باشند و اين سازمان در بخش واردات نيز مقررات و نظارت خود را اعمال خواهد كرد.

دكتر خلج با اشاره به اين كه دامپزشكي وظيفه بسيار گسترده اي در حوزه سلامت جامعه دارد، گفت: البته بخشي از وظايف اين سازمان براي خود دامپزشكي نيز شناخته شده نيست كه ضروري است در نخستين گام، نقش هاي سازمان را شناخته و به جامعه نيز بشناسانيم.

وي افزود: امروز بايد به سه وظيفه مهم سازمان دامپزشكي از جمله نقش آن در اقتصاد ملي، بهداشت عمومي و تامين سلامت جامعه و تجارت جهاني بيش از گذشته توجه كرده و روي اين بخش سرمايه گذاري شود.

وي با اشاره به موقعيت كشور گفت: ايزان با 15 كشور هم مرز و حدود هشت هزار كيلومتر مرز خشكي و آبي دارد كه از آن ميان 13 كشور برنامه منسجمي براي تامين سلامت دام خود ندارند و ما و دام ما از اين ناحيه در معرض تهاجم عوامل بيماري زا قرار داريم.

رييس سازمان دامپزشكي كشور ايجاد امكانات براي مقابله با تهديد عوامل بيماري زا و سلامت دام كشور را يكي از اساسي ترين راهكارها برشمرد و گفت: راه اندازي مركز اورژانس سيار دامپزشكي در استان خراسان شمالي از جمله اين راهكارهاست.

نماينده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و گرمه در مجلس شوراي اسلامي نيز از كشاورزي و دامپروري به عنوان زيرساخت توسعه كشور ياد كرد و گفت:

بايد زيرساخت هاي اين حوزه به سمت صنعتي شدن برده شود در غير اين صورت منابع طبيعي ما نابود خواهد شد.

'قاسم جعفري' افزود: بايد به استفاده درست از ظرفيت هاي حوزه كشاورزي و دامپروري كشور بيش از گذشته توجه كنيم و سازمان دامپزشكي از جمله دستگاه هايي است كه مي تواند نقش موثري در اين زمينه داشته باشد.

مديركل جهاد كشاورزي خراسان شمالي نيز با ارايه گزارشي از وضعيت بخش كشاورزي و دامپروري استان گفت: توليدات كشاورزان و دامداران اين استان سالم و پاك است و علت آن نظارت مستمري است كه دستگاه هاي مرتبط بر بهداشت اين حوزه دارند.

'عبدالله يوسفي' افزود: با توجه به تغيير شرايط اقليمي به وجود آمده در استان، ضرورت دارد بيش از گذشته به توليدات زراعي، باغي و دام، آبزيان و طيور استان توجه كرده و سرمايه گذاري ها به اين سمت سوق يابد. ك/2

6204/5132