۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81496683
T T
۰ نفر

آثار مخرب مهاجرت بر فرهنگ اصيل قمي

۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81496683
آثار مخرب مهاجرت بر فرهنگ اصيل قمي

روزنامه ايمان در شماره 18 بهمن خود در ستون سرمقاله مطلبي با عنوان «آثار مخرب مهاجرت بر فرهنگ اصيل قمي» را به قلم «معصومه ظهيري»،‌ مشاور استاندار و مدير كل امور بانوان استانداري قم به رشته تحرير درآورده است.

در اين مطلب مي خوانيم:

يكي از آسيب هايي كه فرهنگ زنان شهر قم را تهديد مي كند، مهاجرت است. تلاقي فرهنگ ها و آئين ها كه در بافت شهري ما با توجه به رواج حاشيه نشيني در حال گسترش است. مهاجرت و حاشيه نشيني و اختلاط فرهنگي مي تواند آثار مخربي در تربيت فرزند و نوع تعامل زنان ما در جامعه داشته باشد و به نوعي فرهنگ زنان شهر قم را تهديد مي كند. بخشي از رواج بدحجابي و عدم رعايت عفاف ناشي از همين معضل اجتماعي است.

معضلات اجتماعي به ‌صورت نسبي اندازه‌گيري مي‌شود، يعني شما وقتي بحث طلاق را بررسي مي كنيد يك درصدي مربوط به بحث اقتصادي، يك درصدي بيكاري، يك درصدي دخالت هاي اطرافيان؛ يك درصدي اعتياد و يك درصدي هم بحث ماهواره و مشكلات آسيب هاي نوپديد اجتماعي و بيماري هاي خاص است.

در بررسي هاي اخيري كه در فضاهاي مختلفي انجام ‌شده، به اينجا رسيديم كه بخشي از آسيب هاي عفاف و حجاب و بدحجابي، بداخلاقي هاي اجتماعي، بد فرهنگي ها، عدم رعايت حقوق شهروندي، جزء آسيب هاي اجتماعي است كه امروز جامعه قم را تهديد مي كند و اين آسيب ها ناشي از عواملي است كه در بالا آمد.

براي ساماندهي اين موضوع رايزني ‌هاي متعددي انجام ‌شده و در نهايت نتيجه اين شده است كه ساماندهي حاشيه نشيني، تقويت فضاهاي فرهنگي و فضاهايي كه شادي و نشاط را در بين مردم ايجاد مي كند، از جمله تاسيس خانه هاي فرهنگي در مناطق محروم را در دستور كار خود قرار دهيم كه بخشي از آن تحقق پيداكرده و بخشي هم در حال تحقق است. البته اين برنامه ها كافي نيست و بايد اضافه شود.

به اين نكته نيز بايد توجه داشته باشيد كه معضل فرهنگي باكار فرهنگي كاملا متفاوت است. اينكه مقام معظم رهبري مدام تذكر مي دهند كه يك لحظه غفلت از مسائل فرهنگي نبايد داشته باشيم، در همين راستا است. فرهنگ هميشه پيش رونده است، اگر غفلت كنيم براي جبران آن بايد دو كار را انجام دهيم، يكي بايد تلاش كنيم تا عقب ماندگي ها را جبران كنيم، يكي بايد تلاش كنيم كه به روز باشيم. در يك دوره اي كه هنوز هم ادامه دارد، از مسائل فرهنگي غفلت كرديم، لذا الان عقب ماندگي فرهنگي داريم، بايد تلاش كنيم آنچه مورد غفلت قرارگرفته و پشت سر گذاشتيم را جبران كنيم و از سوي ديگر بايد به روز هم فعاليت داشته باشيم تا دوباره عقب نيفتيم.

برخي مي گويند چون پول نداريم، كار فرهنگي نمي كنيم، گير كار فرهنگي پول نيست، ما بايد تلاش كنيم تا در حوزه كار فرهنگي به صورت جزيره هاي جدا از هم عمل نكنيم. درزمينه هاي فرهنگي همياري و همكاري فرهنگي بايد داشته باشيم، بايد در زمينه فرهنگ طرح مشترك داشته باشيم، نبايد طرح هاي خنثي كننده يكديگر را اجرا كنيم، به جاي موازي كاري بايد به كارهاي مكمل يكديگر بپردازيم.

در حال حاضر در حوزه مسائل فرهنگي كمبود قانون نداريم، نظارت ها كافي نيست. بايد قوانين فرهنگي را به درستي اجرا كنيم. به طور مثال وقتي در سرتاسر يك خيابان فقط فست فود احداث شده، ديگر نمي توانيم به مردم بگوييم كه غذاهاي ايراني، بومي و سنتي مصرف كنيد و نبايد انتظار داشته باشيم كه فرهنگ استفاده از غذاهاي سنتي در بين مردم جا بيفتد.

در شهري كه بزرگترين مركز چاپ و نشر ايران است، مجتمع ناشران داريم و چندين و چند كتاب فروشي، چرا بايد آمار استفاده از كتابخانه هاي عمومي و سرانه مطالعه تا اين حد پائين باشد.

از طرف ديگر بايد واقعيت ها را هم قبول كنيم، امروز ماهواره در شهر ما هم نفوذ كرده است، با بسياري از كلانشهرها كه دچار فرسايش فرهنگي شده اند، تعامل داريم، ما با تهران فاصله بسيار كمي داريم، بسياري از افرادي كه در قم هستند محل كار و تحصيل شان تهران و شهرهاي اطراف است، لذا رسوبات فرهنگي اين شهرها خيلي زود در شهر ما نفوذ مي كند.

مردم اصيل شهر قم هنوز اعتقاداتشان به ارزش ها خيلي بالاست، هنوز فرهنگ ازدواج به هنگام در اكثر خانواده هاي قمي وجود دارد. يكي از سنت هاي بسيار خوبي كه در شهر قم از گذشته بود، اين است كه مردم اين شهر به نماز اول وقت بسيار اهميت مي دانند، يعني به محض اينكه صداي الله اكبر را مي شنيدند همه خانواده از زن و مرد گرفته تا پير و جوان براي اقامه نماز اول وقت به مسجد مي رفتند؛ اما امروزه مي بينيم كه سن ازدواج به سن نااميدي از ازدواج رسيده است، درصد اين مسئله نسبت به شهرهاي ديگر خيلي كم است، اما اين يك فرهنگي است كه به شهر ما سرايت كرده و فرهنگ اصيل قمي فراموش‌شده است، لذا ما بايد براي پيشگيري از سرايت بيشتر آن برنامه داشته باشيم.

امروزه اينكه از صد مليت در استان قم حضور دارند، يك واقعيت است، برخي از فراواني بيشتري برخوردارند و برخي ديگر كمتر، وجود اين افراد از مليت هاي مختلف هم مي تواند فرصت باشد، هم تهديد. از داخل كشور نيز از استانهاي مختلف در شهر قم مهاجر داريم. خوب جاي فرهنگ اصيل قمي در اينجا كجاست؟ چه طور بايد اين فرهنگ را حفظ كنيم؟ ما بايد به جاي بزرگ نمايي مشكلات، براي پيشگيري و مديريت آنها برنامه داشته باشيم.ك/1

/2085/ 6133/