۱۱ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8148479
T T
۰ نفر
چورکین: روسیه پیش نویس قطعنامه کوزوو را وتو می کند .................................................
سازمان ملل ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/03/86 خارجی.سیاسی.نیویورک.کوزوو.
"ویتالی چورکین" سفیر روسیه در سازمان ملل، می گوید که کشورش متن پیش نویس قطعنامه ای را که عملا به کوزوو استقلال می دهد، وتو خواهد کرد و در مقابل، همتای آمریکایی او گفته است که "توپ در زمین مسکو است و اگر طرح تازه ای دارد، بیاورد." به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، این پیش نویس قطعنامه، بار دیگر دو رقیب دیرینه را رودر روی یکدیگر قرار داده است.
روسیه در سالهای اخیر بندرت حاضر شده حتی در مسایل مهم بنوعی ملی، منطقه ای و بین المللی از حق وتوی خود در شورای امنیت استفاده کند.
چورکین به خبرنگاران گفت که متن پیش نویس قطعنامه استقلال کوزوو تغییر عمده ای نکرده، نظرات روسیه در آن منعکس نشده و در صورتی که رای گیری شود، متاسفانه مسکو موضعش مشخص است.
پیش از این نیز "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه همین موضع مسکو را در نشست وزیران خارجه هشت کشور صنعتی در آلمان بیان کرده بود.
سفیر روسیه در پاسخ به این سوال که "آیا معنای این، وتو است ؟" گفت که او این واژه را دوست ندارد، ولی خبرنگار حدسش درست است.
چورکین تصریح کرد که در ملاقات روز جمعه کارشناسان، نماینده روسیه اجازه هیچ گونه تغییر و تدوینی در این متن را نخواهد داشت.
او با اشاره به این که قطعنامه 1244 باید اجرا شود، افزود: "متاسفانه، اساس این پیش نویس، جایگزین کردن قطعنامه 1244 با چیز دیگری است." روسیه معتقد است که صربها و افراد آلبانی تبار کوزوو باید به مذاکرات خود ادامه دهند و باید صبر و پشتکار داشت.
آمریکا و متحدانش که عملا شورای امنیت را به حیاط خلوت خود برای پیشبرد سیاستهای کشورشان تحت عنوان "دیدگاه جامعه بین الملل " تبدیل کرده اند، روز پنجشنبه پیش نویس قطعنامه مذکور را بدون هیچ تغییری، ارائه دادند.
روز چهارشنبه نیز آمریکا و متحدانش موفق شدند برغم رای ممتنع پنج عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین، قطعنامه ای را تصویب کنند که در چارچوب آن، یک دادگاه بین المللی برای رسیدگی به پرونده قتل نخست وزیر سابق لبنان در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل تشکیل می شود.
سفیر روسیه، تصریح کرد تغییراتی که در این متن ایجاد شده، همه سطحی و کوچک هستند و از نظر روسیه این متن تغییری نکرده است.
کوزوو که اکثریت ساکنان آن را آلبانیایی تبارها تشکیل می دهند، هم اکنون بخشی از جمهوری صربستان محسوب می شود.
از سال 1999 میلادی و پس از این که نیروهای غربی سربازان صربستان را از این منطقه بیرون راندند، سازمان ملل برای جلوگیری از درگیریهای نژادی اداره این استان را به عهده داشته است.
شبد/اروپام 2251/360 شماره 007 ساعت 09:02 تمام انتهای پیام I11.48-09-02
۰ نفر