۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۲۱
کد خبر: 81474921
T T
۰ نفر
همكاری ایران و شورای بین المللی زیتون گسترش می یابد

گرگان - ایرنا - مدیر اجرایی شورای بین المللی زیتون با اشاره به قرارداشتن 114هزار هكتار از سطح 11میلیون هكتاری زیتون جهان در ایران گفت: همكاری های این شورا با جمهوری اسلامی ایران در حال گسترش است.

«خوان لوئیس بارژول» روز پنجشنبه در دیدار با استاندار گلستان اظهار كرد: این شورا در سال 2014 تفاهم نامه ای بر سه محور اصلی آبیاری، كنترل مگس زیتون و ترویج فرهنگ مصرف زیتون با ایران امضا كرده است.

وی با بیان اینكه، شورا چهار ماموریت اصلی «اقتصادی، كیفیت، یاری رسانی فنی و ارتقا زیتون» را بر عهده دارد، اضافه كرد: شورای بین المللی زیتون كه ایران نیز در سال 2006 به عضویت آن درآمده 17 عضو دارد و 97 درصد روغن زیتون جهان را تولید می كند.

بارژول از آمادگی این شورا برای انتقال تجربیات به ایران خبر داد و گفت: در استان گلستان زمینه ، استعداد و انگیزه خوبی در این بخش وجود دارد و ما آماده انتقال تجربه به استان هستیم.

استاندار گلستان نیز در این دیدار اظهار كرد: استان گلستان آمادگی این را دارد كه پایلوت تولید، توسعه و ترویج زیتون برای كشور و منطقه باشد.

'حسن صادقلو' افزود: وضعیت مكانی و آب و هوایی گلستان به گونه ای است كه شرایط مطلوبی برای كشت زیتون دارد و در این مسیر به پشتیبانی های بین المللی نیز نیازمند هستیم.

به گزارش ایرنا از استانداری گلستان، وی با یادآوری این كه استان قریب به 9هزار هكتار سطح زیركشت زیتون دارد، تصریح كرد: افق توسعه سطح زیر كشت زیتون در گلستان 150 هكتار است و استفاده از ارقام اقتصادی، زودباده و پربار این محصول، آینده خوبی را برای گلستان رقم می زند.

طرح توسعه باغات زیتون در ایران از سال 1373 آغاز شد، در آن تاریخ ایران رتبه 34 سطح زیر كشت زیتون را در دنیا داشت كه این رتبه هم اینك با 114هزار هكتار به 11 رسیده است.

مصرف سالیانه زیتون در ایران 170 گرم به ازای هر نفر اعلام شده كه این رقم در دنیا 450 گرم است و افق كشور نیز رساندن سرانه مصرف به یك كیلوگرم می باشد.

درخت زیتون ، درختی است كه به اندازه نصف درختان دیگر مصرف آب دارد و با توجه به وجود آب و هوای مناسب و اراضی شیب دار می تواند گونه مثمری برای آینده باغداری استان گلستان نیز باشد.

در بودجه سال 2014 شورای بین المللی زیتون برای ایران اجرای دوره های آموزشی در استان های زنجان، گیلان و گلستان پیش بینی شده بود كه تا 13 فوریه امسال (اواخر بهمن ماه) برگزار می شود.

601/530
۰ نفر